Szappan, szalonna, csekk

Vállalkozók végzik a postai szolgáltatást a saját üzemeltetésű posták helyett a Magyar Posta modernizációs programjának keretén belül, amely főleg a kistérségekben bizonyul gazdaságosabbnak és nyereségesebbnek.

Hazai életÁbrahám Ildikó2008. 09. 05. péntek2008. 09. 05.
Szappan, szalonna, csekk

„Négy élelmiszerbolt van a faluban, muszáj volt lépnem valamerre. Volt időnk, így belevágtunk” – meséli Simonné Medeg Mária vállalkozó, aki vegyesboltjában alakította ki a postai szolgáltató pontot a 717 főt számláló Somogy megyei Mikén. Simonné az elsők között pályázott a meghirdetett postapartnerségre tavaly októberben. A postai szolgáltatásra képesítő vizsgák megszerzése után férje lett a falu kézbesítője, a posta pedig beköltözött a vegyesbolt korábban raktárként használt részébe, mivel a pályázóknak maguknak kell biztosítani a postai szolgáltatásokhoz szükséges teret. Az élelmiszereket és háztartási cikkeket kínáló pult mellett külön sarok és külön kassza várja a csekket befizetőket, levelet feladókat, és az összes többi postai szolgáltatást igénybe vevőket – a szolgáltatás minőségéért a Magyar Posta (MP) teljes körűen vállalja a felelősséget.
A vevők szeretik, a nyitva tartás is hosszabb, mint a korábbi postán, egyszerre intézhetik a napi bevásárlást, a pénzügyeiket, és a postai közösségi tér is megmaradt: lehet együtt üldögélni a bolt előtti padon, a nagy gyümölcsfa árnyékában. Simonné a falu új postamestere, a régiek nyugdíjba mentek. És nem utolsósorban megnőtt a vegyesbolt forgalma is.
A falusi postáknak meglehetősen kevés a forgalma, sokszor nem hatékony az időbeosztás, a kézi adminisztráció. A törvények szerint a 600 főnél nagyobb településeken biztosítani kell a postai szolgáltatásokat, hiszen az a falvakat vetné még jobban vissza, ha postára is mindig be kéne járni a regionális központokba.
„Sok a készpénz, alacsony az emberek mobilitása” – kommentálja Krutki Józsefné, a Magyar Posta  lakossági ügyfelek üzletágának vezetője. Ezért vezeti be az MP is az Európában már nagy hagyományokkal bíró postapartnerrendszert, amely lehetővé teszi, hogy felszámolják a nem gazdaságos és sokszor fölöslegesen nagy postahivatalokat, a postai szolgáltatást pedig vállalkozók kezébe adják, amivel szükségszerűen együtt jár a versenyképesség növekedése is.
Falusi postapartnereknek elsősorban helyi kisvállalkozókat, önkormányzatokat, illetve helyi postai munkavállalókat szánnak, amivel a tőke a kistérségben maradhat, és a település fejlődését is szolgálhatja.
Szerte Európában találkozhatunk postai szolgáltatásokkal élelmiszerüzletekben, kávézókban, papír-írószer boltokban, panziók vagy családi házak aljában. Míg Nyugat-Európában átlagosan a posták fele van saját üzemeltetésben, ez ma Magyarországon 88 százalék.
A többéves folyamatban a 2744 fix postahelyből több mint ezer postát szeretne az MP postapartnereknek üzemeltetésbe adni.
A költségmegtakarítást az MP tájékoztatója szerint a teljes liberalizációra való felkészülésre fordítják, hogy a piacnyitásra erős, versenyképes pozíciót tudjon elfoglalni a nemzeti nagyvállalat.
Somogy megyében a Postapartner Program keretében 13 posta működtetésére kötöttek szerződést vállalkozókkal idén júliusban. „Profi vagyok a boltban, postai szinten még nem merek nyilatkozni” – mondja a 17 éve vállalkozó, immár postásmesterséget is űző mikei Simonné Medeg Mária.
Jelenleg 300 postát üzemeltetnek vállalkozók, és a 2007 októberében indult Postapartner Program keretében idén 31 új postai szolgáltató nyílt meg vállalkozói vezetésben Heves, Somogy és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek