Villamos, te drága!

Kétségessé vált három nagyváros tömegközlekedési fejlesztéseinek sorsa a magas euróárfolyam miatt. Debrecen, Miskolc és Szeged villamost és trolit vásárolna

Hazai életTanács Gábor2009. 05. 07. csütörtök2009. 05. 07.

Kép: Szeged, 2009. ‡prilis 29. Szegedi villamos. Fot—: Ujv‡ri S‡ndor

Villamos, te drága!
Szeged, 2009. ‡prilis 29. Szegedi villamos. Fot—: Ujv‡ri S‡ndor

Kétszer annyiba kerülnének az új villamosok Debrecenben az egyik beérkezett ajánlat szerint, mint amennyit a város szánt rájuk. Az elöregedő tömegközlekedés megújítására, új pályák építésére, a régiek korszerűbbé tételére, az infrastruktúra fejlesztésére pályáztak a keleti országrész nagyvárosai, valamenynyi terv uniós támogatást kapott. A gyengélkedő forint miatt a beruházások járművásárlási része sokkal drágább lett. Debrecen például 17,6 milliárdos költségvetésből 9 milliárdot szánt tizennyolc darab új villamosra: az ajánlatok jóval drágábbak voltak ennél, az egyik szerint csak a járművekre 21 milliárdot kellene költeni.
A nagyberuházások előkészítésekor az euró még 250 forint körül volt, ehhez képest határozták meg, hogy mennyibe kerül majd a kivitelezés – vagyis hogy mennyi pénzt kérjenek az uniótól, illetve a magyar államtól. A forint gyengült, az árak nőttek, a támogatás azonban ugyanannyi maradt.
Eltérő mértékben érinti a probléma a három megyeszékhelyt. Debrecen projektje a legkisebb, a beruházás nagyobb része járművásárlás, ráadásul svájci és spanyol versenyzők indultak a tenderen, márpedig a frankhoz és az euróhoz képest is sokat gyengült a forint. Szegeden a közel harmincmilliárd forintot kóstáló tervben szerepel kilenc villamos és tíz trolibusz vásárlása is, azonban nagyobb hangsúly van az új pályák kialakításán, az infrastruktúra fejlesztésén – az építőipart kevésbé érinti a forint árfolyama. A szegedi tenderen ráadásul cseh és lengyel pályázók is vannak, az ő valutájuk pedig együtt gyengült a forinttal, vagyis az ajánlatuk is olcsóbb: a felajánlott járművek között akár kétszeres árkülönbség is lehet.
A megyeszékhelyek különböző irányokban keresik a megoldást. Részben kiegészítő támogatásért folyamodnak – közösen – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez. Felvetődött, de nem látszik megvalósulni egy közös beszerzés gondolata, mivel a három város közös igénye már elég nagy ahhoz, hogy a tárgyalásnál megfelelő alkupozíciót biztosítson. Az is elképzelhető, hogy a jövőben a nagy értékű pályázatokat euróban írják majd ki, hogy az árfolyamkockázatot kiküszöböljék.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek