Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A minisztérium megvonta a támogatást, így nem jut pénz az új tankönyvek megjelentetésére és bemutatására. Pedig a diákokat csak a szolid árakkal lehet megfogni.
Manapság sokkal kevesebbet költenek a diákok új tankönyvekre, helyette könyvtáraznak, másolnak, cserélnek egymás között, ami a kiadókat az árak csökkentésére kényszeríti, ha fel akarják venni a versenyt. Ez viszont állami támogatás nélkül lehetetlen.
1996 óta működött a támogatási rendszer, ami azonban az évek során egyre kevesebb pénzt jelentett, míg végül tavaly a meghatározott 80 millió forint is elmaradt, ugyanis ezt a minisztérium a könyvellátóknak utalta ki, mondván, a könyvtárak juttatják el a legtöbb könyvet a hallgatókhoz – mondja Lelkes Lajos, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése (MKKE) Felsőoktatási Tankönyv Tagozatának vezetője.
A bolognai rendszer bevezetésével azonban átalakult az oktatási rendszer, melynek lényege az egyetemek közötti átjárhatóság lenne, akár Magyarországon, akár Európán belül. Ehhez viszont egységes tankönyvekre van szükség. Ezzel szemben az egyedileg összeválogatott tankönyvek miatt, gyakran a tanulók tudása is eltérő.
A népszerű szakok esetében, ahol nagy példányszámú könyv fogy, nem jelent olyan nagy problémát a támogatás megvonása, azonban a kisebb példányszámú könyveknél a támogatás létfontosságú, e nélkül az árak az égbe szöknek.
Az idén pénzhiány miatt elmarad a Felsőoktatási Tankönyv- és Szakköyvvásár, amit az MKKE és az Oktatási Minisztérium eddig 12 alkalommal szervezett meg. Lelkes Lajos főszervező szerint semmi értelme megtartani a vásárt, hiszen sem újdonságokkal, sem kedvezményekkel nem tudnak szolgálni a kiadók. Pedig az érdeklődés óriási lenne...
A kommunikáció is megszűnni látszik a két szervező fél között, pedig a tavalyi konferencián még egyértelműnek tűnt az új tankönyvek kiadásának szükségessége. Az idén viszont a minisztérium elzárkózik minden segítségtől. – Pedig most három évbe kell belesűríteni, amit eddig akár öt évig tanultak a hallgatók – teszi hozzá Lelkes Lajos. – Egészen más tananyag-felépítést igényelne, hogy ne legyen szakadék az egyes egyetemeken tanulók között.
Manapság legtöbbször a világhálóra teszik fel a tanárok az anyagot, így a diákoknak még a könyvtárig sem kell elmenniük. De a tudnivalót ki kell nyomtatni, hiszen a képernyőről olvasni meglehetősen fárasztó. Ráadásul a könyvekre sokszor az órán is szükség van, és Magyarországon nem olyan elterjedt a laptop, hogy azt könyvként használva magukkal vinnék az iskolába. Lehet, hogy a CD használat olcsóbb lenne, s talán környezetkímélőbb is, de a fent említett problémákat nem oldaná meg.
Tény az is – teszi hozzá Lelkes Lajos –, hogy a tankönyv vásárlásakor a CD-vel együtt kínált változatot kevesebben választják. Valószínűleg azért, mert a lehető legkevesebbet áldoznak a kötelezőre.
Bevált módszer a tankönyvtámogatás, de 2006-ban a minisztérium összevonta a sport és közművelődés-ügyi támogatással, így egyes egyetemeken, főiskolákon a tankönyvekre fordított támogatás mindössze 1500 forint. Egy tankönyv ára többnyire 3000 forinttól kezdődik.
Megoszlanak a vélemények a tankönyvek létjogosultságáról. Jelenleg azonban a gyakorlat a tankönyvek szükségességét igazolja. Talán túl korai volt a támogatások megvonása...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu