Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Tíz csapat húsz pilótája 17 nagydíjon mérheti össze gyorsaságát és stratégiai képességeit a mostani hétvégén, Ausztráliában induló 60. Formula-1 világbajnokságon.
Az idei 60. Forma-1-es világbajnokság új szabályokkal és szereplőkkel is bővül. Az autók alapvetően megváltoztak: a száraz pályára való gumikról eltűntek a barázdák, és a kocsik egy részébe bekerült a mozgásienergia-átalakító rendszer, a KERS.
Sebastian Vettel megváltotta a világot a Toro Rossónál, bizonyította, hogy egy kis csapat is lehet sikeres. Most azonban a Red Bullhoz igazolt a visszavonuló David Coulthard helyére, az ő pótlására pedig a két csapat eddigi tesztpilótája, a svájci Sébastien Buemi érkezett. A Benettonnal és a Ferrarival világbajnoki címeket nyerő Ross Brawn nevén fut tovább a Honda-istálló, amelyről december elején mondott le a Honda. A Brawn-istálló mostani sebessége sokak szerint szabálytalan megoldásokat rejt, mások a 15 hónapos felkészülés eredményének tulajdonították az új autót. „Néhány hete még az volt a fő célunk, hogy az autók ott legyenek Melbourne-ben. Ezt megvalósítottuk, kocsijaink a 15 hónapos kemény munkánk gyümölcsei. A teszteredmények nem félrevezetőek, ez a valóság.”, nyilatkozta Ross Brawn, a Brawn csapatfőnöke.
A Brawn-csapat mellett a Toyota és a Williams értelmezte még az autó padlólemezének hátsó végződésére vonatkozó szabályokat úgy, mint senki más. A diffúzorokat is átszabták, éppúgy, mint a légterelőket, de az új elemek az elhelyezkedésük miatt nem olyan szembetűnőek, mint a kocsi elején és hátulján lévő légterelők. Az előzést segítheti az első légterelő felső elemének mozgathatósága, körönként kétszer lehet módosítani a dőlésszögét, így variálható a leszorítóerő. A szintén újonnan beszerelt KERS is erre szolgál majd: a fékezéskor eltárolható energiát a kormánykeréken található gomb megnyomásával kigyorsításkor nyerheti vissza a pilóta. Az autók gyorsulásában kulcsszerepe van a slick, azaz a teljesen sima felületű gumiknak. Nagyobb tapadást biztosítanak, csak az a kérdés, mennyire tudták kiismerni a csapatok..
A F1-es autókba már csak a versenyhétvégéken ülnek a pilóták. A motorok élettartama ezer kilométerről körülbelül 1500-ra nő, a csapatok az utolsó ’leheletükig’ használják majd őket, mivel pilótaként nyolc motorral kell megoldaniuk a 17 nagydíjat, beleértve a pénteki szabadedzéseket is. A Brawn-istálló érkezése felbolygatta a Formula-1 amúgy sem eseménytelen felkészülési időszakát: Jenson Button és Rubens Barrichello teszteredményei összezavarták a képet. A gárda a teszteken mindenkit elsöpört, és váratlanul a világbajnokság esélyesei közé lépett elő.
A Brawn-istálló mellett a Toyotával is érdemes számolni: Jarno Trulli és Timo Glock az összes teszten megmutatta, hogy rövid és hosszú menetekben is képesek tartani a ferrarisok tempóját. Lewis Hamilton világbajnok lett, azaz elérte célját, amely tízéves kora óta vezérli. A McLaren-istálló a kilencvenes évek eleje óta nem tudott egyhuzamban két évnél tovább a közvetlen élmezőnyben maradni, s úgy tűnik, most is megtörik a jó forma. A teszteken gyengén teljesített az MP4-24, amellyel az aerodinamika terén vakvágányra futottak a mérnökök. Hamilton azért bizakodik, szerinte a Mclaren gyorsan kilábal a bajból. A másik nagy esélyes Robert Kubica, aki tavaly is komoly esélyesnek számított. Kubica tavaly dühös volt, mert szerinte csapata nem figyelt rá eléggé, s ezért nem tudták megfogni Hamiltont és Massát.
A BMW korán kezdte a felkészülést, a pilóták már karácsony előtt az idei autó kezdeti változatával köröztek. A teszteken azonban nem mutattak sokat, mint mondták, ennek Melbourne-ben jön el az ideje. Fernando Alonsóval az előző idényben a legtöbbet fejlődő csapat lett a Renault. A futamok végére a harmadik legjobb autó volt a Renault-é, és Alonso hozta is az eredményeket. Alonso sokkal több tesztelési lehetőséget kapott, mint Nelsinho Piquet. A brazil pilóta azonban nem nagyon bosszankodott emiatt, mert ő is tisztában van vele, hogy az autó akkor lesz a legjobb, ha a kétszeres világbajnok készíti fel. Néhány eredmény igen biztató volt, Alonso is nagy esélyes Ausztráliában. A futam vasárnap, magyar idő szerint reggel 8 órakor kezdődik Melbourne-ben.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu