Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Ha a miniszterelnök lemondott volna, a köztársasági elnök jelölhetne új kormányfőt. A konstruktív bizalmatlansági indítvány másvalami.
Nagy a jelentősége annak, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök nem lemondott, hanem konstruktív bizalmatlansági indítványt kezdeményez. A miniszterelnök lemondásával ugyanis megszűnt volna a kormány megbízatása. Az alkotmány szerint a lemondott miniszterelnök 30 napig ügyvezető miniszterelnökként, a kormány pedig ügyvezető kormányként működik tovább. A kormányfő lemondása esetén a köztársasági elnök jelölhet új miniszterelnököt.
Jogilag az sem zárható ki, hogy az államfő az ellenzéki képviselők közül válasszon miniszterelnököt. A legfontosabb feltétel, hogy olyan személyt javasoljon, aki képes parlamenti többséget szerezni, hiszen a miniszterelnök személyét és programját az országgyűlésnek kell megszavaznia. Ha ez nem sikerül, vagyis a parlament a 40 napos határidőt követően sem szavazza meg az államfő jelöltjét, fel kell oszlatni az országgyűlést és új választásokat kiírni.
Ezzel szemben a konstruktív bizalmatlansági indítvány a kormány és a miniszterelnök lemondatásának eszköze, amelyet a képviselők legalább egyötöde kezdeményezhet. A konstruktív jelző azt jelenti, hogy az indítvány csakis az új miniszterelnök megnevezésével együtt nyújtható be. Ez a kitétel biztosítja a kormányzás folyamatosságát, egyúttal megnehezíti a kabinet felváltását: könnyebb valaki ellen többséget szerezni, mint egy új jelölt mellett.
Az alkotmány szerint a miniszterelnökkel szembeni indítványt a kormánnyal szembeni bizalmatlansági indítványnak kell tekinteni. Vagyis a kormány megbízatásának megszűnésével megszűnik a miniszterek megbízatása is. A miniszterek kinevezése a kormányfő joga, vagyis a jelenlegi kormánytagok megtartására vagy felváltására az új miniszterelnök tesz javaslatot a köztársasági elnöknek.
A bizalmatlansági indítványról való parlamenti szavazást legkorábban a beterjesztéstől számított három nap múlva, legkésőbb nyolc napon belül kell megtartani. Ha a képviselők többsége elfogadja a javaslatot, akkor az abban megnevezett kormányfő-jelöltet megválasztottnak kell tekinteni.
A miniszterelnök ezzel szemben – az alkotmány szerint – csak bizalmi szavazást kezdeményezhet önmaga ellen. A kormányfő ez esetben kérheti, hogy az általa benyújtott előterjesztés egyben bizalmi szavazás is legyen. Ha az országgyűlés nem szavaz neki bizalmat, a miniszterelnök köteles lemondani.
A Fidesz által kezdeményezett aktusnak – országgyűlés feloszlatása, új választások kiírása – is megvannak a jogi lehetőségei. A feloszlatást az országgyűlés és – bizonyos körülmények között – a köztársasági elnök kezdeményezheti. (Például, ha az országgyűlés egy éven belül legalább négy esetben megvonja a bizalmat a kormánytól, illetve ha a kormány megbízatásának megszűnése után 40 nappal nem sikerül új miniszterelnököt választani.) Az országgyűlés feloszlatása előtt a köztársasági elnök köteles kikérni a miniszterelnök, az országgyűlés elnökének és frakcióvezetők véleményét. (Arról nem rendelkezik az alaptörvény, hogy mennyiben köteles a kikért véleményeket figyelembe venni az államfő.) Az országgyűlés által kezdeményezett feloszlatáshoz a képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. Amennyiben az országgyűlés önmaga feloszlatásáról dönt, három hónapon belül új választást kell tartani.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu