A Stradivari titka

Ha Paganini az ördög hegedűse volt, akkor Stradivari a hangszerkészítője kell hogy legyen. És Temesvári Péternél is lennie kell valamiféle „pokoli rokonságnak”, olyan bűvös hangú hegedűk kerülnek ki rákosligeti műhelyéből. Meg csodás régi és új történetek. Élvezet hallgatni.

HobbiSzijjártó Gabriella2009. 12. 29. kedd2009. 12. 29.

Kép: Bp Rákosliget Temesvári Péter és felesége hegedű készítők hangszer zene kisiparos kézműves családi vállalkozás Fotó: Habik Csaba 2009 11 07

A Stradivari titka
Bp Rákosliget Temesvári Péter és felesége hegedű készítők hangszer zene kisiparos kézműves családi vállalkozás Fotó: Habik Csaba 2009 11 07

„Miért éppen a Stradivari-hegedűk a világ legjobbjai? Holott az olaszországi Cremonában, a hangszerkészítők híres utcájában a XVII–XVIII. században mellette alkottak más neves családok, Guarneriék és Amatiék is. A téma izgalmas, a fiam is erről írja a diplomamunkáját. Ma úgy mondanánk: először is Antonio Stradivari nagyon jó marketinggel bírt. Posztókereskedő édesapja bejáratos volt a főúri kastélyokba, ahol ‚reklámkampányt’ folytatott a fia érdekében. Akkoriban nagyon megbecsülték a kézzel készült dolgokat, és Stradivari mester 94 éves koráig folyamatosan kiváló minőséget produkált. Becslések szerint több mint 1100 hangszert készített. Ma ezekből 650 van meg, mintegy 50 tökéletesen egyben. A világ két legnagyobb Stradivari-gyűjteményének egyike a spanyol királyé, amely a madridi palota hangszermúzeumában van kiállítva. A második legnagyobb az USA Kongresszusi Könyvtáráé.

Mint mesternek, a legnagyobb szakmai öröm volt, hogy ilyen darabokat már javíthattam. Az egyik magyar állami tulajdonú Stradivari-hegedűt egy világhírű zenészünk használja. Értékét úgy 600 millió forintra becsülik. Egy Guarneri-cselló érdekessége az volt, hogy nyárfából készült, amit csak ritkán használtak.

Merthogy a klasszikus hegedűnél a doboz, a nyak, a csiga, a kávarendszer habos jávorfából készül, ami szép csíkozású, jól faragható és könnyen hajlítható. A legjobb rezonáns pedig a lucfenyő. Stradivari személyesen utazott el Trentinóba, hogy a számára leginkább megfelelő fenyőfákat kiválassza – ma is ez a világ egyik legjobb termőhelye a húroshangszer-testek készítésére alkalmas fáknak. A fa legalább 5-10 évet szárad a műhelyemben, mielőtt felhasználom – az a biztos! Aztán az ember csak úgy ráérez, mikor melyiket választja ki az új hangszerhez.

Minden mester más ütemben dolgozik. Én 3-4 hónap alatt készítek el egy új hegedűt. Hogy ilyen szép domború íve legyen, speciális gyalukkal belülről vésni kezdem a fát. A legkisebb gyalu olyan pici, mint a hüvelykujjam körme. A fára 10-15 réteg lakk kerül – ez 10-15 napot jelent. Sziszifuszi aprómunkák ezek. De az igazi zenészek értékelik a kézi készítésű mesterhangszert. És kifizetik érte a 600-700 ezer forintos árat.

Pedig napjainkra a hangszerkészítés is tömeggyártássá alacsonyodott, üzemekben olcsóbban és nagy tételben előállítható a termék. A különbség? Míg a mesterhangszerekre a csodálatos, felülmúlhatatlan jelzőket használják, addig a tömegcikkeknél arra panaszkodnak, hogy recseg, bent szól. De az is az igazsághoz tartozik, hogy egy jól eltalált gyári hangszer is tud úgy szólni, mint egy rosszul elkészített ‚mester’-hegedű.

Az ifjúkori hangszerkészítő-mestereimen kívül rengeteget tanultam a cigány zenészektől. Jól képzett muzsikusok, olyan belső hangigénnyel, hogy addig nem hagytak békén, amíg a hangszer úgy meg nem szólalt, ahogy kívánták: mélyebb hangtónussal, nyitottabban, zengőbben… Ezzel szemben javítottam már zeneiskola olyan hegedűjét, melyből hiányzott a ‚lélek’, amit a tanárok sem vettek észre. Ez a kis fadarab köti össze a hátat és a tetőt. Ha ezt elmozdítom, a hangszer máshogy szól. Ha meg nincs is benne, úgy szól, mint egy lélektelen doboz.

A hegedűhang három dologból áll össze. A hegedű csak az egyik – a vonótól és a hegedűstől szólal meg. Gondoljon csak Paganinire, akit virtuóz technikája miatt az ördög hegedűsének neveztek. Az egyház szerint megszállt ember volt, ezért évekig nem temették el, ólomkoporsóban hordozták Olaszország-szerte. Végül Paganini ‚összezenélt’ vagyonából a fia jókora összeget az egyháznak juttatott, csak így temethette el.

Apropó család. Mindhárom fiam zenél: hegedülnek, gitároznak, akárcsak én. Egy-egy családi születésnap nálunk igazi kerti örömzenélés! Sőt a feleségem, Kati a gyerekek születése előtt nagyon ügyesen beletanult a hegedűkészítésbe is, zeneiskolák vették meg a sorozatait; aztán már nem maradt rá ideje.

Úgy tűnik, a fiaim nem viszik tovább a szakmát. Nem bánt. Az fontosabb számomra, hogy a fiúk olyan pályát találjanak maguknak, ami boldoggá teszi őket. A mesterem 80 éves korában egyszer csak ráborult a gyalupadra. Szívinfarktus. Valahogy én is így képzelem el. Mert a hegedűkészítést nem lehet abbahagyni.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek