Miért jó a szotyi?

Madáreleség, focimeccsek kelléke, nassolnivaló: ez a napraforgómag, avagy közkeletű nevén szotyi.

HobbiGeizer Andrea2011. 01. 30. vasárnap2011. 01. 30.
Miért jó a szotyi?

A hagyományos forma a héjában pörkölt verzió, melyből magunknak kell kiügyeskednünk az ehető részt. De egyre inkább terjed a boltokban a héj nélküli sózott változat is. Vigyázzunk, mert a napraforgómagnak viszonylag nagy a kalóriatartalma. Ezt leszámítva azonban csupa jót mondhatunk el róla.

Köztudomású, hogy jelentős – mintegy 47%-nyi – olajtartalommal rendelkezik, ezért is készítenek belőle sütő-főző olajat. Ennek körülbelül az ötöde egyszeresen telítetlen olajsav, hattizede kétszeresen telítetlen linolsav, melyek hozzájárulnak a vér koleszterinszintjének csökkentéséhez, s a vérnyomást is kedvezően befolyásolják. Ha megtehetjük, részesítsük előnyben a hidegen sajtolt étolajat a finomítottal szemben, mivel abban sértetlenül megmaradtak az értékes vitaminok és ásványi anyagok, továbbá felesleges kémiai anyagokat sem tartalmaz.

A szotyi magas E-vitamin tartalma szintén jótékony hatású. Antioxidáns, más vitaminokkal – elsősorban C-vitaminnal – kiegészítve szabadgyök-fogó rendszert alkot. Az E-vitaminban gazdag étkek fontos részei a daganatmegelőző étrendnek. Szerepet játszik a sejtfalak jó állapotának megtartásában is, így fogyasztásával a fiatalos, egészséges arcbőr megőrzését is elősegítjük.

Jelentős még B1-vitamin tartalma, aminek nagy szerepe van szervezetünk szénhidrát-anyagcseréjében, valamint az izmok, az idegrendszer zavartalan működéséhez is elengedhetetlen.

A napraforgómag fogyasztása – élelmirost-tartalma okán – cukorbetegek, székrekedéssel küzdők, kismamák és idősebbek számára is javallott.

Elhúzódó meghűlés, nyálkalerakódás, izzadás esetén a napraforgó magjából készített teát ajánlják a természetgyógyászok. A népi gyógyászat szerint a napraforgó virágából főzött tea lázcsillapításra és magas vérnyomásra kiváló.

A napraforgómagot a reformkonyha egyre szélesebb körben alkalmazza. Kenyerek, sütemények, müzlik értékes alkotója, de izgalmas kiegészítője lehet leveseknek, salátáknak, zöldköreteknek, uzsonnakrémeknek is. Bátran kísérletezzünk vele!

Ezek is érdekelhetnek