Bezzeg a jávorszarvas!

Ha egyszer televíziós szappanoperát akarna valaki forgatni a Magyar Honvédség részvételével, a stúdiót legjobb lenne a Tubesre vagy a Zengőre építeni. Úgyis mindig történik valami. Lokátorügyben politikusok, környezetvédők, önkormányzati tisztviselők adják egymásnak a sátorhelyeket – a katonák zömében hallgatnak. Most Szekeres Imre honvédelmi minisztert kérte Horváth László, törje meg a csendet.

Interjú2010. 02. 05. péntek2010. 02. 05.
Bezzeg a jávorszarvas!

– Legutóbb a Legfelsőbb Bíróság határozott: míg a másodfokú ítélet nem születik meg az építési engedéllyel kapcsolatban, addig nem kezdődhet meg a radar építése. Vereséget szenvedtek?
– Nem. Ha nem így döntött volna, akkor sem építkeznénk addig.

– Pedig a tüntetők már azt vizionálták, hogy a hadsereg tankokkal, helikopterekkel vonul a Tubesre lokátort építeni…
– Nevetséges. Az építkezés amúgy sem a honvédség dolga, hanem az építőipari vállalaté. Sőt, ha megkezdődik a beruházás, civilekből, természetvédőkből, önkormányzati képviselőkből, szakértőkből „felügyelőbizottságot” alakítunk, amely mindent tanulmányozhat és követhet. Nekünk nincs titkolnivalónk.

– Egy katonai vezető nem szokott ilyen engedékenyen fogalmazni. Talán a közelgő választások miatt enyhülnek a szavak?
– Magyarország Cseh- és Lengyelországgal együtt döntött úgy majd’ másfél évtizede, hogy egy teljesen új légtér-ellenőrzési rendszert épít ki. Olyat, amilyen Európa nyugati felében van. Ennek keretében három radarállomás épül Magyarországon. A Horn-kormány kötötte a megállapodást, az Orbán-kormány idején jelölték ki a területet. Bánkúton és Békéscsabán meg is épült már két radarállomás. Hallott bármi rosszat róluk?

– Nem, nem hallottam, de a környezetvédőknek is jól csengő érveik vannak.
– Ezek a radarállomások semmilyen kockázatot nem jelentenek. Hogy maga az építkezés jár némi felfordulással, az nem kétséges, de ez katonai területen zajlik majd, ahol ma is katonai adótornyok vannak. Európában, velünk egy időben huszonhat ilyen radarállomást építettek fel. Közöttük többet környezet- és tájvédelmi területeken, valamint közvetlenül nagyvárosok szomszédságában. Ugye nem gondolja, hogy a Greenpeace és a többi helyi környezetvédelmi aktivista puha, megalkuvó társaságot alkotnának? Ott azonban a tények, a tudományos érvek hatottak. Nálunk is fognak.

– Egyáltalán minek az a radar? Régóta nem folyik háború Európában, igazán nem kell támadástól tartanunk.
– Hál’ istennek! De minden ország légterének ellenőrzése és védelme nemzeti érdek. Nyugat-Európában igazán nincs kinek támadó szomszédoktól tartania, mégis minden országban résmentes a légtér ellenőrzése. És legkevésbé sem támadó harci gépek ellen épülnek ezek a radarok.

– Csak nem az utasszállító gépek ellenőrzésére?
– De, azért is! A magyar légtér Európa egyik legzsúfoltabbja. Egy évben 650 ezer repülőgép halad át rajta. Ezeket egyenként, mind ellenőrizni kell. Ugye, ma már nem fikció, hogy a légtérbe érkezzen egy önmagát azonosítani nem tudó vagy nem akaró repülő? Tudja, nálam mindig van egy telefon a zsebemben, amit sosem lehet kikapcsolni, mert ilyen esetekben elindul a védekezés, és fölemelkednek vadászgépeink…

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek