Kemény küzdelem a győzelemért

Kitartásról, emberfeletti elszántságról és akaraterőről árulkodik példátlan eredménye. Szőnyi Ferenc ultratriatlon-világbajnok teljesítette a legkeményebbként ­emlegetett TransCanada Ultra ke­­rékpárversenyt, sőt mindössze 45,5 nap alatt tekerte le az észak-amerikai országot átszelő 12 500 kilométeres utat, amellyel új világcsúcsot állított fel. Az idén hatvanegyedik életévét betöltő sportolóval az idáig vezető útról is beszélgettünk.

InterjúB. Pintér Dalma2025. 10. 20. hétfő2025. 10. 20.

Kép: Szőnyi Ferenc triatlonista 20280904 Budapest fotó: Németh András Péter NAP, Fotó: Németh András Péter

Kemény küzdelem a győzelemért
Szőnyi Ferenc triatlonista 20280904 Budapest fotó: Németh András Péter NAP
Fotó: Németh András Péter Forrás: Szabad Föld

Mi hívta erre a nem hétköznapi teljesítményre? 

– Jó érzékkel találok olyan versenyt, helyszínt, távot, amely a koromhoz illeszkedve a képességeim legjavát tudja kihozni. A megmérettetés hírére felbukkant bennem az érzés, hogy nekem ez kell. A nevezésen egy hónapot rágódtam. Elképzeltem, hogy ott állok majd Whitehorse-nál a rajtmezőn, Kanada nyugati csücskénél, ahonnan el kell jutnom a legkeletibb pontig, hat időzónán keresztül, és csakis magamra számíthatok. Ugyanakkor az tesz bennünket különbbé a töb­biek­nél, hogy igent mondunk egy ilyen kihívásra. Előttem akadtak már hárman, akik tudták teljesíteni ezt a versenyt. Azt éreztem, hogy akkor nekem is menni fog. Egyik megboldogult barátom mondta: „Nem tudsz versenyezni, te egy őserő vagy. Minél rosszabbak a körülmények, annál többet hozol ki belőlük.” 

Hogyan lehetséges egyáltalán egy ilyen megmérettetést ésszel felfogni? 

– Performanszként, egyfajta művészeti megnyilvánulásként. A biciklizés nemcsak izommunka, sokkal inkább egy összetett gondolatmenetet és cselekvéssorozatot mutatsz be általa. Az anyag, amire ez esetben „festesz”, az maga a 12 500 ki­lométeres táv. Rá kell vinni az alapszínt: kerékpárral mész előre. Erre pingáljuk fel a szivárvány árnyalatait, hogy miként készülsz fel, mit viszel magaddal, tudsz-e tájékozódni vagy lánccserét csinálni. Közben tapasztalsz előre nem látható elmosódásokat: defektet kapsz, elkopik a kerékpárgumi, szakad az eső, kimerülsz, izomlázat érzel, „gladiátorétkezéseket” tudsz csinálni (gyorsan, sokat). Átlagosan napi háromszáz kilométert kell tekerni. Nem síkon haladsz, hanem meg kell birkózni több mint nyolcvanezer méter szintkülönbséggel. Ön­el­lá­tóan,­ a természet kihívásai közepette – ezek mind színek a vásznon. 

„Tekerjünk” vissza a sport­kar­rier­je kezdetére! 

Kezdetben, 2007-ben eljártam kocogni hétvégenként a barátaimmal. Előbb csak az otthonunktól négy kilométerrel arrébb lévő marhaistállóig futottam, visszafelé már sétáltam. Aztán már ment a 10-12 kilométeres táv. Akkor rátaláltam egy Csákváron megrendezett 12 órás futóversenyre. Érdekelt, hogyan lehetséges ennyi időt egyhuzamban futni. Jól éreztem magam közben, és második helyezett lettem a 125,4 kilométeres eredményemmel. 

Két év múlva már ultratriatlon-világbajnoki címet szerzett. Minek köszönhető ez a rohamos fejlődés? 

– Többnyire a testi adottságaimnak, amiket maximálisan igyekszem kihasználni. Az első feleszmélés után, hogy jó vagyok ebben, kellettek a nagyobb kihívások. A következő év a szisztematikus felépülésről, szorgalmas menetelésről szólt. Indultam a Bécs–Budapest maratonon. Nemcsak az eredmény elérése hajtott, érdekelt a testem működése, az edzéselmélet, hogy mitől lehetséges jobbá válni. Az első dupla Ironman-verseny, ahol negyedikként értem célba, csak a kezdetet jelentette. Aztán következtek a legek. Néhány közülük: háromezer mérföldön át, két keréken átszeltem Amerikát, első helyet szereztem Mexikóban az Ironman-verseny hússzoros távján, indultam Le-Mans-ban 24 órás kerékpárversenyen. A győzelem fantasztikus dolog, de keményen kell küzdeni érte. S továbbra is ott motoszkált bennem, hogy mi a legtöbb, amit ki tudok hozni magamból. A térdműtétemet követően, miután kivették a csavarokat a lábamból, álltam rajthoz a TransCanada Ultrán. 

Hogyan lehet jól felkészülni egy ilyen versenyre? 

– A kerékpározás mint haladási mód után húzni kell egy vastag vonalat, ott kezdődik az igazi megmérettetés. Lényegesek a technikai részletek: alacsony súlyú, karbonvázas jármű kell, a legjobb felszereltséggel, megbízhatóan működő navigációs eszközzel. A következő szelete a felkészülésnek az edzés. Télen szobabicikliztem, és eljártam mountain bike-ozni a környéken. Aztán következett egy marokkói edzőtábor, ahol naponta 150–200 kilométert letekertem, és pluszba félmaratont futottam. A munkás hétköznapokon hetente háromszáz kilométert mentem. Nyáron indultam a Giro d'Italia versenyen, majd elérkezett a kanadai megmérettetés. 

Miként sikerült jól beosztania a fizikai erejét? 

– A verseny során alakul az ember. Az elején még a ragadozó kerékpáros ült a nyergen, aki egy nap alatt 480–520 kilométert letekert. De a hosszú versenyeken nem lehet nullára járatni a szervezetet, ezért ennek meglett a böjtje: az Achilles-ín-szalagom részlegesen elszakadt. Közben sikerült lehiggadnom, megnyugodnom. Tudtam, ha rossz döntéseket hozok, akkor kockáztatom, hogy célba érjek. Megtértem a hitembe, és visszaszelídültem az okos sportolói gondolkodásba. Azt mantráztam magamban, hogy nem a leg­erősebbnek és leggyorsabbnak kell lenni, hanem a legjobbnak. Ezt pedig csak ésszel lehet elérni. 

Mi jelentette a legnagyobb lelki mélypontot, s mi hozta el az abból való felemelkedést? 

– Korán érkezett, a harmadik napon. Ömlött az eső, nem értem el az aznapi célhelyszínt. Nem tudtam átöltözni, és annyira fáztam, hogy halálfélelmet éreztem. Nyolc óra elteltével jutottam el egy városhoz, amit a folyóvölgyben állva, egy hídról pillantottam meg. Ott egy rossz mozdulat végzetes lehetett volna. A szállodában szisztematikusan átgondoltam a továbbiakat, továbbá a túlélés érdekében megszabadultam minden felesleges fizikai tehertől, például a civil ruháktól. Nincs helye ebben a küzdelemben a feladásnak. Vállaltam, hogy végigcsinálom. Meggondolatlanságból ezért nem hibázhattam, és nem adhattam át a biciklikormányt az ördögnek. 

Ezt a szenvedélyt művelni támogató közeg nélkül aligha lehetne. 

– A gyerekek felnőttek, négy lányom és ugyanennyi unokám van. A sikeres ember sajnos önző, mert időt vesz el a szeretteitől. De létezik az éremnek másik oldala: a büszkeség. S ezt látom az arcukon és érzem a szülővárosom, Komárom részéről is. Elkötelezett támogatóm, megkaptam tőle a Pro Urbe díjat. Tágítva a látókört: amikor rajthoz állok, a nemzetem színeiben teszem. Kötelességem méltón képviselni a hazámat. A 2018-ban megkapott Magyar Érdemrend lovagkeresztje kitüntetés számomra egy diploma az eddigi sportpályafutásomról. A siker felelősséggel jár, ezért a közösségimédia-felületen és előadásaim alkalmával próbálok mesélni a megtett utakról, és nemcsak fizikai értelemben. A kanadai kalandot megközelítőleg kilencszáz képen rögzítettem, kamerafelvételeken dokumentáltam. Készült belőle egy film. Óriási ajándék nekem, hogy megmutathatom másoknak ezt az egyszeri és megismételhetetlen élményt. 

Szőnyi Ferenc triatlonista-03
Fotó: Németh András Péter /  Szabad Föld

 

Névjegy

Szőnyi Ferenc ultratriatlon-világbajnok, aki negyvenhárom évesen kezdte sportpályafutását. Szinte egyből a hosszútávú futó- és kerékpárversenyek felé fordult. Első dupla Ironman-versenyén 2008-ban negyedik helyen ért célba Bonyhádon, de még ugyanebben az évben Mexikóban a tízszeres távon dobogós lett. 2009-ben világbajnoki címet szerzett a sportágban, új világrekordot felállítva. Továbbá 480 kilométeres versenyt nyert a Himaláján, 2018-bana New Orleans-i tízszeres távon bajnoki címet szerzett, 2019-ben futva megtette az El Camino 780 kilométeres távját. A tíz-, húsz-, harmincszoros „vasember” kihívás távját is teljesítette. Három alkalommal csinálta végig a világ leghosszabb kerékpárversenyét, az ötezer kilométeres Race Across Amerikát, a világon egyedüliként ért végig kétszer a Double Deca Classicon. Kétszeres Hell Race- és Across India nyertes, rekorder. A Trans­Canada Ultra kerékpárverseny idei győztese. 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!