
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

A kereskedelemben valahogy fordítva működik az áfa-változás, mint másutt. Emlékeznek még az 5 százalékos áfa-csökkentésre? Egy-két hónapig olcsóbb lett az élelmiszer, aztán visszatértek a régi árak. Most ennek fordítottja várható az áfa növelése után.
A kormány tervei szerint 20-ról 23 százalékra akarja emelni júniustól az élelmiszerek áfáját is. Első pillanatban mindenki úgy okoskodott, hogy akkor most ennyivel lesz drágább a kenyér, a hús, a tej stb. Aztán második nekifutásra már változik a terv hatásának megítélése, két okból is.
Az egyik úgy szól, hogy a kereskedők versenyeznek a vevők kegyeiért, ezért megpróbálják az árakat egyre lejjebb szorítani. Ez a 3 százaléknyi áfa emelés viszont nem olyan nagy tétel – a kereskedelmi árrésekhez viszonyítva, pedig tényleg nem nagy -, hogy ne lehessen teljesen, vagy részben „lenyelni”.
A másik ok szintén a vevőkhöz kötődik: ebben az évben egészen biztos érezhető fogyasztás csökkenés, magyarul kereskedelmi forgalom-csökkenés lesz. Vagyis a boltoknak létérdeke, hogy hozzá menjen vásárolni a háziasszony, becsalogatni vevőt viszont csábító árakkal lehet.
E két ok miatt valószínűsíthető, hogy az áfa emelés nem fog érezhető élelmiszer drágulást okozni. Egyébiránt a Kopint-Tárki elemző cég is hasonlóképpen gondolkodik. Szabó Márton, elemzője szerint a kereskedők várhatóan nem hárítják át teljes egészében a fogyasztókra a megnövekedett adóterhet.
Ráadásul már most teljesülhet a rég óhajtott vágy, miszerint több lesz a polcokon a magyar termék. A forint gyengülése miatt ugyanis már most számos külföldi élelmiszert nem érdemes importálni, mert a magyar élelmiszerekkel szemben jelentősen romlott a versenyképességük. Abban a szektorban azonban – például déligyümölcs, kakaó, kávé stb. -, ahol nincs magyar termék, számottevő drágulással számolhatunk.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu