Végzetes nap volt

Ő lehetett volna az első pilóta, aki a vasfüggöny mögül bekerül a Forma–1-be, de 1988. június 24-én, 26 éves korában életét vesztette egy Forma–3-as verseny edzésén egy brutális balesetben. Napjainkban egy budaörsi általános iskola őrzi Kesjár Csaba nevét.

KaleidoszkópPuskás Kati2024. 06. 24. hétfő2024. 06. 24.
Végzetes nap volt

Az 1980-as években a reménység hercegének nevezték, ugyanis tehetsége alapján megvolt rá az esélye, hogy a száguldó cirkusz legjobbjai között versenyezzen. Az 1987-es Magyar Nagydíjon százezer néző előtt tesztelhette a Zakspeed Yamaháját a Hunga­ro­ringen. A lengyel származású tulajdonosnak, Erich Zakowskinak megtetszett Csaba vezetési stílusa, ezért egy kör helyett hármat is repeszthetett. Természetesen azt az üzleti lehetőséget is látta benne, hogy ő lehet az első pilóta, aki a vasfüggöny mögül érkezik. 
Kesjár Csaba nemcsak szuper tehetséges versenyző volt, hanem kifejezetten sármos férfi is, sokan Alain Delonhoz hasonlították. Kedves, örökké mosolygós, nem szállt a fejébe, hogy ünnepelt és rajongott sztárja volt a késő Kádár-korszaknak. Rengeteget szerepelt a médiában: amikor például a popdíva, C. C. Catch Magyarországra érkezett, a Három kívánság című műsor keretében ő száguldott be vele a repülőtérről a televízió székházába pár perc alatt egy lezárt útvonalon. 

Csak a halál akadályozhatta meg a remény hercegének a karrierjét


Igazi versenyszellemű dinasztiába született 1962. február 9-én. Nagyapja, Kesjár János Csorváson született, Budapesten autófényezéssel foglalkozott, emellett motoros bajnoki címekig jutott. Édesapja, szintén János, 18 évesen nevezett be első versenyére még motorral, később, a második világháború után áttért négy kerékre, és ő is magyar bajnoki címeket gyűjtött be. A fiát négyéves korától egyedül nevelte. 
Csaba 1975-ben korkedvezménnyel 13 évesen gokarttal kezdte a pályafutását. Kétszer nyert felnőtt bajnokságot ebben a kategóriában, aztán a hegyi gyorsasági szakágra váltott, itt is kétszer a legjobbnak bizonyult. A Formula Ford kategóriában pedig 1986-ban osztrák bajnok lett. 1987-től a német Forma–3 bajnokságban versenyzett, ahol az első évben a kilencedik helyen végzett. 
Mindene volt a versenyzés. Féltestvére, János így emlékezett a kezdetekre: „Csaba nem nagyon szeretett tanulni, de apánk mindig is tudta, hogy hogyan lehet rá hatni, ezért egy nap azt mondta neki: »Figyelj, összerakunk egy gokartot, és ha rendesen tanulsz, akkor elmehetsz gokartversenyekre.« Na ezek után Csaba olyan elánnal kezdett el tanulni, hogy a fater nem győzte építeni a gokartokat, és mivel borzasztóan tehetséges kölyök volt, az eredmények is jöttek szépen sorban, onnantól kezdve pedig már nem volt megállás. Gyakorlatilag így indult el annak idején Csaba pályafutása. Pedig tényleg soha nem szeretett tanulni, de még a Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karát is elvégezte, hogy jobban értsen az autó műszaki részéhez, sőt, amikor új szerelő érkezett a német F3-as csapatához, aki csak angolul tudott, akkor Csaba fogta magát és beiratkozott egy intenzív angol kurzusra, csak azért, hogy megfelelően tudjon kommunikálni az összes mellette dolgozó szakemberrel. Ilyen volt ő: volt egy célja, és ezért mindent hajlandó volt megtenni.” 
A végzetes napon – 1988. június 24-én – késő délután a hétvégi verseny előtt az utolsó edzését tartotta az NSZK Forma–3-as bajnokságának mezőnye. Kesjár Csaba a piros-fehér-zöldre festett autójával, több mint 200 km/h-s sebességgel féknyomok nélkül, nyílegyenesen csapódott a gumifalnak, átszakította a szalagkorlátot, autója csak a fák alatti részen állt meg. A balos hajtűkanyar előtt hatvanra kellett volna fékeznie az egyenes végén, de nem tudott. Harle Tamásnak – aki két könyvet is írt Kesjár Csabáról, és a baleset után azonnal a helyszínre utazott – azt mondta a pályaorvos, hogy hatalmas ütés érte a magyar versenyző fejét. Az autó orra a szalagkorlát alsó és felső íve közé fúrt alagutat, a kocsi kerekei leszakadtak, az ülés és a fülke alig sérült, a fej mögötti bukócső viszont negyvenöt fokban meghajlott. Csoda lett volna, ha túléli. A versenyzőtársak sokkot kaptak, annyira megrendültek, hogy nem ültek autóba, azon a hétvégén elmaradt a verseny. 

 


Édesapjával – aki késésben volt, nem ért oda az edzésre – a csapat magyar szerelője, Nagy Péter közölte a szörnyű hírt, hogy meghalt a fia. Kesjár János hiába követelt alapos vizsgálatot, sohasem derült ki, hogy valójában mi okozta a végzetes balesetet. A nürnbergi ügyészség vizsgálata egy év után úgy zárult le, hogy nem tudták pontosan tisztázni a baleset okát, de azt megállapították, hogy valószínűleg a fékrendszer hibásodott meg. Számos teória keringett arról, hogy mi történhetett, de ez már nem változtatott a tényen, hogy Kesjár Csaba a halálba száguldott. Egy nemzet gyászolta a reménység hercegét, több ezren vettek részt a temetésén. A Farkasréti temetőben helyezték örök nyugalomra.
 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek