Utolsó szemtanú

Minden korábbinál részletesebb számítógépes modell készült az 1912. április 15-én elsüllyedt Titanicról, amely alátámaszt számos túlélői beszámolót, miszerint az óceánjáró lámpái az utolsó pillanatig égve maradtak. A háromdimenziós szkennelésnek köszönhető projekt a készítők szerint további titkokra deríthet fényt.

KaleidoszkópJancsó Orsolya2025. 04. 28. hétfő2025. 04. 28.

Kép: A szegecsekig élethű 3D-modell készült az elsüllyeszthetetlennek hitt óceánjáróról

Utolsó szemtanú
A szegecsekig élethű 3D-modell készült az elsüllyeszthetetlennek hitt óceánjáróról
Forrás: Atlantic-Productions-Magellan

Amikor James Cameron az 1990-es évek közepén leforgatta minden idők egyik legdrágább és legsikeresebb filmjét, nem sajnálta a pénzt, hogy a stáb napokat töltsön a roncs tanulmányozásával, és ezek alapján minél pontosabban alkossák újra a fedélzet ikonikus elemeit. A National Geographic és az Atlantic Productions új dokumentumfilmje, a Titanic: Digitális újjászületés ennél is tovább megy. A készítők 3D víz alatti szken­neléssel alkották meg a hajó valaha készült legpontosabb modelljét. 715 ezer digitális fotóval készült el egy életnagyságú digitális iker-óceánjáró, amely a szegecsekig megegyezik az eredetivel. 

Anthony Geffen díjnyertes filmrendező három héten keresztül dolgozott csapatával éjjel-nappal 2022-ben. 16 terabájtnyi adatot, 715 ezer állóképet és 4K-s felvételeket készítettek víz alatti robotok segítségével, amelyek 3800 métert utaztak az Atlanti-óceán fenekéig. Ezekből történészek, mérnökök és törvényszéki szakértők rekonstruálták a hajó utolsó pillanatait. A legnagyobb felfedezés a kazánházban történt, ahol a mérnökök a végsőkig kitartva dolgoztak, hogy égve maradjanak a lámpák. Egészen a hajó kettétöréséig sikerrel jártak. 

Az elsüllyeszthetetlennek hitt Titanic oldalán, hat vízzáró rekeszen keresztül A4-es papírlap méretű réseket vágott a jéghegy. A szkennelés egy betört hajóablakot is talált, amelynek sérülése szintén a jéghegynek köszönhető, ez pedig alátámasztja a korábban kétségbe vont beszámolókat, hogy jég került a kabinokba. Az ütközés után a beömlő víz miatt, illetve, ahogy az átbukott a nem elég magas vízzáró rekeszeken, a hajó dőlni kezdett. Az utasok beszámolója szerint a lámpák még égtek, amikor az orr a hullámok alá merült. 

A kazánház is az elülső részben helyezkedett el, így a hátramaradt, szenet lapátoló legénység tudta, az életüket áldozzák a többiekért: időt adnak nekik, hogy a sötét éjszakában lássák a mentőcsónakok leengedését. Senki sem maradt életben közölük. A szkennelés bizonyította, hogy a kazánok egy része homorú, ami arra utal, hogy még működtek, amikor a hajó az első osztályú kabinoknál kettéhasadt. Geffen egy nyitott szelepet is talált, ami jelzi, hogy a törés pillanatában is gőz áramlott az áramtermelő rendszerbe. 

Parks Stephenson, a Titanic elemző szakértője szerint a roncs a katasztrófa „utolsó túlélő szemtanúja, és még mindig vannak mesélnivalói”. Stephenson a helyszínt egy tetthelyhez hasonlította, ahol összefüggései­ben kell vizsgálni a bizonyítékokat. És ehhez sietni is kell, mivel az óceán fenekén élő rozsdaevő baktériumok miatt az óceánjáró negyven éven belül teljesen el fog tűnni. 

Kalapács alatt

Árverésre bocsátanak egy több mint százéves női zsebórát, amely a Titanic egyik áldozatának zsebéből került elő. A Henry Aldridge and Son nevű angol aukciósház várakozásai szerint akár 50 ezer fontért is elkelhet a különleges darab. A dél-angliai Southamptonból New Yorkba tartó óceánjáró a kanadai Újfundland partjaitól 640 kilométerre süllyedt el. Több mint 1500 ember vesztette életét a balesetben. Egyikük volt a másodosztályon utazó dán Hans Christensen Givard, akinek a holttestét megtalálták az óceánban. A zsebében – egyéb apró tárgyak mellett – egy aranyozott női zsebórára is bukkantak, amelyet annak idején eljuttattak a 27 évesen elhunyt fiatalember bátyjához Dániába. A tengervíz okozta korrózió nyomait magán viselő zsebórát most a férfi leszármazottai akarják eladni. Givard tragikus története adta az ötletet Jesper Hjermind dán régésznek, hogy megírja a Titanic – Dán történetek című könyvet, amelyben a szóban forgó zsebórát is megemlíti. Az óra 2012-ben egy koppenhágai Titanic-kiállításon is szerepelt, és április végén kerül kalapács alá Angliában. Andrew Aldridge, az aukciósház igazgatója szerint a zsebóra nem jár: megállt abban a pillanatban, amikor a hajót elnyelték a hullámok. 

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek