
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Minden korábbinál részletesebb számítógépes modell készült az 1912. április 15-én elsüllyedt Titanicról, amely alátámaszt számos túlélői beszámolót, miszerint az óceánjáró lámpái az utolsó pillanatig égve maradtak. A háromdimenziós szkennelésnek köszönhető projekt a készítők szerint további titkokra deríthet fényt.
Kép: A szegecsekig élethű 3D-modell készült az elsüllyeszthetetlennek hitt óceánjáróról
Amikor James Cameron az 1990-es évek közepén leforgatta minden idők egyik legdrágább és legsikeresebb filmjét, nem sajnálta a pénzt, hogy a stáb napokat töltsön a roncs tanulmányozásával, és ezek alapján minél pontosabban alkossák újra a fedélzet ikonikus elemeit. A National Geographic és az Atlantic Productions új dokumentumfilmje, a Titanic: Digitális újjászületés ennél is tovább megy. A készítők 3D víz alatti szkenneléssel alkották meg a hajó valaha készült legpontosabb modelljét. 715 ezer digitális fotóval készült el egy életnagyságú digitális iker-óceánjáró, amely a szegecsekig megegyezik az eredetivel.
Anthony Geffen díjnyertes filmrendező három héten keresztül dolgozott csapatával éjjel-nappal 2022-ben. 16 terabájtnyi adatot, 715 ezer állóképet és 4K-s felvételeket készítettek víz alatti robotok segítségével, amelyek 3800 métert utaztak az Atlanti-óceán fenekéig. Ezekből történészek, mérnökök és törvényszéki szakértők rekonstruálták a hajó utolsó pillanatait. A legnagyobb felfedezés a kazánházban történt, ahol a mérnökök a végsőkig kitartva dolgoztak, hogy égve maradjanak a lámpák. Egészen a hajó kettétöréséig sikerrel jártak.
Az elsüllyeszthetetlennek hitt Titanic oldalán, hat vízzáró rekeszen keresztül A4-es papírlap méretű réseket vágott a jéghegy. A szkennelés egy betört hajóablakot is talált, amelynek sérülése szintén a jéghegynek köszönhető, ez pedig alátámasztja a korábban kétségbe vont beszámolókat, hogy jég került a kabinokba. Az ütközés után a beömlő víz miatt, illetve, ahogy az átbukott a nem elég magas vízzáró rekeszeken, a hajó dőlni kezdett. Az utasok beszámolója szerint a lámpák még égtek, amikor az orr a hullámok alá merült.
A kazánház is az elülső részben helyezkedett el, így a hátramaradt, szenet lapátoló legénység tudta, az életüket áldozzák a többiekért: időt adnak nekik, hogy a sötét éjszakában lássák a mentőcsónakok leengedését. Senki sem maradt életben közölük. A szkennelés bizonyította, hogy a kazánok egy része homorú, ami arra utal, hogy még működtek, amikor a hajó az első osztályú kabinoknál kettéhasadt. Geffen egy nyitott szelepet is talált, ami jelzi, hogy a törés pillanatában is gőz áramlott az áramtermelő rendszerbe.
Parks Stephenson, a Titanic elemző szakértője szerint a roncs a katasztrófa „utolsó túlélő szemtanúja, és még mindig vannak mesélnivalói”. Stephenson a helyszínt egy tetthelyhez hasonlította, ahol összefüggéseiben kell vizsgálni a bizonyítékokat. És ehhez sietni is kell, mivel az óceán fenekén élő rozsdaevő baktériumok miatt az óceánjáró negyven éven belül teljesen el fog tűnni.
Árverésre bocsátanak egy több mint százéves női zsebórát, amely a Titanic egyik áldozatának zsebéből került elő. A Henry Aldridge and Son nevű angol aukciósház várakozásai szerint akár 50 ezer fontért is elkelhet a különleges darab. A dél-angliai Southamptonból New Yorkba tartó óceánjáró a kanadai Újfundland partjaitól 640 kilométerre süllyedt el. Több mint 1500 ember vesztette életét a balesetben. Egyikük volt a másodosztályon utazó dán Hans Christensen Givard, akinek a holttestét megtalálták az óceánban. A zsebében – egyéb apró tárgyak mellett – egy aranyozott női zsebórára is bukkantak, amelyet annak idején eljuttattak a 27 évesen elhunyt fiatalember bátyjához Dániába. A tengervíz okozta korrózió nyomait magán viselő zsebórát most a férfi leszármazottai akarják eladni. Givard tragikus története adta az ötletet Jesper Hjermind dán régésznek, hogy megírja a Titanic – Dán történetek című könyvet, amelyben a szóban forgó zsebórát is megemlíti. Az óra 2012-ben egy koppenhágai Titanic-kiállításon is szerepelt, és április végén kerül kalapács alá Angliában. Andrew Aldridge, az aukciósház igazgatója szerint a zsebóra nem jár: megállt abban a pillanatban, amikor a hajót elnyelték a hullámok.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu