Rés a védőpajzson

Rájár a rúd az amerikai űrprogramra, a Discovery űrsiklóra és hét utasára. Mostanra kiderült, hogy a július 26-i start alkalmával jóval nagyobb darabok szakadtak le az űrhajó felületét borító hőszigetelő csempékből, mint kezdetben gondolták, aminek következtében az űrjármű jobb szárnya is megsérülhetett. Nyugtalanító azonosság, hogy két és fél évvel ezelőtt ez történt a Columbia űrsiklóval is, amely visszatérésekor fölrobbant.

KultúraValló László2005. 08. 05. péntek2005. 08. 05.
Rés a védőpajzson

Két és fél év óta seregnyi ember dolgozott azon, nehogy megismétlődjön a Columbia katasztrófája. Mégis meglehet, hogy a végén az oroszok segítségét kell majd igénybe venni? A Columbia végzete óta ugyanis az ő Szojuz és Progressz űrhajóik hozzák-viszik - csöndben és minden baj nélkül - a legénységet és a fölszerelést. (Ezekből három kellene a Discovery legénységének visszahozására, mivel csak háromszemélyesek.)
A visszatérésig van idő fölmérni a hővédő pajzson keletkezett rés nagyságát, illetve a szárnyon keletkezett sérülést, sőt kijavításukra is van alkalom. Az már most bizonyos, hogy az egyéb feladatok mellett a hibaelhárítás a legénység központi feladata lesz. Így nem csoda, hogy a Nemzetközi Űrállomással (az ISS-el) való sikeres összekapcsolódás és az ott dolgozó két asztronautával való örömteli találkozás után a Discovery legénysége tüzetesen vizsgálni kezdte űrjárművét.
Az űrsikló tizenöt méter hosszú robotkarjára szerelt lézerletapogatóval eddig azt sikerült megállapítani, hogy az űrjármű az alsó részén, illetve az orrfutómű közelében sérült meg. A legénység két tagja hat és fél órás űrsétája során kiderítette, hogy a parancsnoki ablak alatt fölpúposodott a hővédő pajzs. Az asztronauták a Földről magukkal vitt anyagokon, eszközökön már kipróbálták azt az eljárást, amellyel a világűrben is orvosolhatók a hővédő pajzs kisebbfajta sérülései. Nem véletlenül központi kérdés ez, hiszen a visszatéréskor óránként húszezer kilométeres sebességgel a légkörben száguldó űrsikló irdatlan módon fölmelegszik. Az űrhajó orra, alsó részének eleje és a belépőélek a legkritikusabb részek, ezek akár 1400 Celsius-fokra is fölforrósodhatnak. Ilyen hatalmas hőterhelés idején a hővédő csempék óvják meg a fémszerkezeteket, amelyek máskülönben megolvadnának.
A meghibásodás pontos mértékének és veszélyességének megállapítása érdekében a legénységre még több űrséta vár, de a földi irányítás helyettes programvezetője lapzártánk idején annak a reményének adott hangot, hogy nem lesz szükség a Discovery befoltozására, a sikló így is hazatérhet.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek