Robotpilóta a mezőgépen

Harminc évvel ezelőtt, amikor egyetemistaként nyári gyakorlaton nekem is ki kellett próbálnom a mezőgazdasági gépek működését, nem gondoltam volna, hogy egyszer ilyen úri munkájuk lesz a traktorosoknak. Tudtam, hogy a gépek egyre korszerűbbek, és a kényelmes, levegőhűtéses vezetőfülkében már nem annyira elviselhetetlen az aratás, mint hajdanán. Nemrégiben azonban olyan kiváltságban lehetett részem, hogy jómagam is "vezethettem" egy automatikus kormányzású, műholdas irányítású, önjáró permetezőgépet.

KultúraPethes József2005. 09. 16. péntek2005. 09. 16.
Robotpilóta a mezőgépen

Amikor felszálltam a John Deere cég nagy teljesítményű, jókora gépére, a KITE Rt. szakemberei megnyugtattak, hogy nagy bajt nem okozhatok, a vezető ott ül mellettem, és mindent elmagyaráz. Tőle tudom, hogy az automata kormány képes arra, amire a repülőgépen a robotpilóta: olyankor is vezeti a gépet, amikor az ember képtelen rá, például rossz látási viszonyok esetén. A traktoros, miután elindítja a gépet, az első művelési úton virtuális tájékozódási pontokat jelöl ki a műholdas rendszer segítségével. E pontok alkotják a bázisvonalat, amelyhez képest a beprogramozott munkaszélességgel lehet újabb művelési sávot elkezdeni úgy, hogy a sortávolságot nem a traktoros, hanem a műhold vezérelte automatikus kormány tartja, mégpedig tíz centiméteren belüli pontossággal. Ezután a vezető nyugodtan elengedheti a kormányt, a gázpedálra sincs gondja, ülhet nyugodtan a kényelmes fülkében. Csak a tábla végén, a fordulónál kell kezébe vennie a kormányt. Ekkor kikapcsol az automatika, de ahogy ráfordul a következő művelési útra, máris átvált az automatikus rendszerre, és a gép magától rááll a kijelölt útra.
Az automatikus kormány alkalmazásával megváltozik a traktoros szerepe: nem vezeti, hanem felügyeli a gépet. Már traktorokban és kombájnokban is ott az automata kormány, aminek rengeteg előnye van. Például aratás közben lehetővé teszi a gyors haladási sebességet, de úgy, hogy a vágóasztal mindig a teljes szélességében dolgozik, a betakarítási veszteség pedig a minimálisra csökkenthető. Az önjáró permetezőgépek az automatikus állítású légrugós kerékfelfüggesztés miatt nagy sebességgel, óránként 20-25 kilométerrel haladnak, így naponta három-négyszáz hektárra juttatják ki a vegyszereket. A csúcstechnikával fölszerelt permetező másik nagy előnye, hogy egyenletesen permetez, nem hagy ki sávokat, és túlfedés sincs. Ilyen masinából már harminc dolgozik az országban, javarészt napraforgó- és kukoricatáblákon. A gép tökéletesen betartja az előírt technológiát, mert a permetezőautomatika radaros sebességérzékelővel ügyel a permetlé egyenletes kiszórására, és a haladás ütemét is ennek rendeli alá. Környezetbarát jellege abban is megnyilvánul, hogy a programozott kijuttatással a lehető legkisebbre szorítja a növényvédőszer-szükségletet, illetve -költséget, amivel közvetett úton hozzájárul az élelmiszer-biztonsághoz. És élmény vezetni - azaz felügyelni a munkáját!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek