Magyar hadrendben

Megérkeztek hazánkba az első Gripenek. A svéd fejlesztésű, olcsón üzemben tartható, többcélú, könnyű harci gépek támadó és földerítő feladatokra egyaránt alkalmasak. Elláthatnak légvédelmet is: bevethetők repülőgépek, helikopterek és rakéták elfogására. Nagy előnyük hihetetlen rugalmasságuk: jó minőségű országúton is képesek le- és fölszállni, üzemanyagtankjaikat, fegyverzeteiket ideiglenes támaszpontokon is föltölthetik.

KultúraValló László2006. 03. 31. péntek2006. 03. 31.
Magyar hadrendben

Noha a gépek katonai szempontból fontos műszaki-technikai adatait mély titok övezi, a rendelkezésre álló jellemzők alapján is képet kaphatunk fölépítésükről és arról a csúcstechnikáról, amely a legkorszerűbb harci repülők sorába emeli a Gripeneket. Már a repülőgépvezető fülke is ámulatba ejtő, hiszen az egész kabin digitális műszerekkel van fölszerelve. A három színes, folyadékkristályos kijelzőn megjelenik a műveletekkel és bevetésekkel kapcsolatos összes adat. A gép egyik fő erőssége kommunikációs rendszere. A védelmi feladatok szempontjából fontos légi és földi célfelderítés és harcvezetés teljesen automatizált. A Gripen barát-ellenség fölismerő rendszere azonosítja a gépet a baráti, szövetséges erők számára, miközben elkülöníti és azonosítja, sőt veszélyesség szerint rangsorolja a felderített ellenséges célokat. Ericsson gyártmányú nagy hatótávolságú radarjával egyszerre több célpontot is képes felderíteni, és azokra automatikusan rávezetni a rakétákat, akár látótávolságon kívül is. Az irányítás, illetve a harci cselekmények vezérlésének legfontosabb kapcsolói ott vannak a gázkaron és a botkormányon, így a pilóta "fél kézzel" hatékonyan elláthatja feladatait. A Gripen fedélzeti oxigénelőállító rendszere korlátlan mennyiségű éltető gázt termel a repülőgépvezető számára. (Az eljárás kiváltja a palackozott oxigént.)
A gép súlya üresen 6622 kilogramm, miközben 8500 kilogrammnyi fegyverzettel (azaz önsúlyánál többel) terhelhető. Fegyverzetét a beépített, radarirányítású 27 milliméteres gépágyú, illetve a különféle légi harci rakéták alkotják. A tetemes súlyú fegyverzetet a Gripen könnyedén mozgatja Volvo gyártmányú sugárhajtóművével, melynek tolóereje 80 kN. (A motor erejével három perc alatt képes tízezer méteres magasságba emelkedni.) A tankolható üzemanyag (kerozin) mennyisége 2268 kilogramm (a póttankokkal együtt), amivel egyvégtében háromezer kilométer megtételére képes. A vadászrepülőt légi utántöltő rendszerrel is fölszerelték, azaz a Gripen a levegőben összekapcsolható az utántöltést végző üzemanyag-szállító (tanker) géppel. Mindez megnöveli a hatótávolságát, illetve a repülési idejét a légi őrjáratozás során. A légi utántöltés bővíti a vadászrepülő hazai harcászati alkalmazási lehetőségét, ugyanakkor alkalmassá teszi európai és NATO-feladatok ellátására is.
A svéd Saab vállalat által gyártott, kacsa előszárnyas, deltaszárnyú Gripen kitűnően manőverez. Teljes hossza 14, a szárnyak fesztávolsága 8,4 méter. Az összes szárnyfelület harminc négyzetmétert tesz ki. A vadászrepülőn hét fegyverfölfüggesztési pontot alakítottak ki: egyet a törzs, négyet a szárnyak alatt, kettőt pedig a szárnyak végein, az úgynevezett törővégen.
A most hazánkba érkezett Gripen gépek alaptípusa 1997 óta van hadrendben, s mindeddig nem vett részt éles bevetésen.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek