Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Nagyon úgy néz ki, hogy a történelmi múlt mesés átértékelése jó darabig nem megy ki a divatból. Ezért is megunhatatlan, közkedvelt figura Háry János, a nagyotmondó obsitos. A kecskeméti Katona József Színházban látható Háry János rendezője, az eredetileg koreográfus Juronics Tamás átértékeli a mesés zenetörténeti múltunkat: szerinte ugyanis Kodály Zoltán daljátéka a bukott magyar forradalmakról, 48-ról és 56-ról is szól. Az előadást az "egyet fizet, kettőt kap" szlogennel lehetne a legjobban reklámozni.
Juronics ugyanis megrendezte az eredeti daljátékot, amelybe belekoreografált egy kortárs táncjátékot. Ez utóbbiban jelenik meg a magyar nép évszázados hányattatása. Az öreg Háry nem kocsmasarokban adomázik szájtátva bámuló hallgatóknak, hanem sínylődő rabtársaiban mesékkel tartja a lelket. A daljáték a költői füllentésekkel a vágyak birodalmába csalogat, a táncjáték pedig drámaiságával és helyenkénti brutalitásával a bús magyar sorsba húz. A rendezés markánsan kihangsúlyozza az ellentéteket. Az A jó lovas katonának... kezdetű híres toborzóra például igazi Juronics-féle fetrengős-szenvedős kortárstánc-kettősök láthatók. Két Háry is szerepel: az öreg obsitos (Sirkó László) kortalan modern kosztümben fiatalkori nyalka huszár önmagával (Szegedi Csaba) járja be a vágyak birodalmát. A többször felcsendülő Tiszán innen, Dunán túl politikai hovatartozástól függetlenül meghatja a nézőt, a fehér öltönyös, Hárytól rettegő Napóleonon (Kiss Jenő) viszont teljes világnézeti egyetértésben, felszabadultan lehet röhögni.
Hárynak azért bocsátjuk meg a füllentéseit, mert tudjuk, hogy rá nem érvényes Arany János intelme: "Költő hazudj, de rajt' ne fogjanak!" Maradjunk hát annyiban, hogy öreg obsitosokon és költőkön nem kell számon kérni meséik valóságtartalmát.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu