Egyet fizet, kettőt kap

Nagyon úgy néz ki, hogy a történelmi múlt mesés átértékelése jó darabig nem megy ki a divatból. Ezért is megunhatatlan, közkedvelt figura Háry János, a nagyotmondó obsitos. A kecskeméti Katona József Színházban látható Háry János rendezője, az eredetileg koreográfus Juronics Tamás átértékeli a mesés zenetörténeti múltunkat: szerinte ugyanis Kodály Zoltán daljátéka a bukott magyar forradalmakról, 48-ról és 56-ról is szól. Az előadást az "egyet fizet, kettőt kap" szlogennel lehetne a legjobban reklámozni.

KultúraKutszegi Csaba2006. 04. 28. péntek2006. 04. 28.
Egyet fizet, kettőt kap

Juronics ugyanis megrendezte az eredeti daljátékot, amelybe belekoreografált egy kortárs táncjátékot. Ez utóbbiban jelenik meg a magyar nép évszázados hányattatása. Az öreg Háry nem kocsmasarokban adomázik szájtátva bámuló hallgatóknak, hanem sínylődő rabtársaiban mesékkel tartja a lelket. A daljáték a költői füllentésekkel a vágyak birodalmába csalogat, a táncjáték pedig drámaiságával és helyenkénti brutalitásával a bús magyar sorsba húz. A rendezés markánsan kihangsúlyozza az ellentéteket. Az A jó lovas katonának... kezdetű híres toborzóra például igazi Juronics-féle fetrengős-szenvedős kortárstánc-kettősök láthatók. Két Háry is szerepel: az öreg obsitos (Sirkó László) kortalan modern kosztümben fiatalkori nyalka huszár önmagával (Szegedi Csaba) járja be a vágyak birodalmát. A többször felcsendülő Tiszán innen, Dunán túl politikai hovatartozástól függetlenül meghatja a nézőt, a fehér öltönyös, Hárytól rettegő Napóleonon (Kiss Jenő) viszont teljes világnézeti egyetértésben, felszabadultan lehet röhögni.
Hárynak azért bocsátjuk meg a füllentéseit, mert tudjuk, hogy rá nem érvényes Arany János intelme: "Költő hazudj, de rajt' ne fogjanak!" Maradjunk hát annyiban, hogy öreg obsitosokon és költőkön nem kell számon kérni meséik valóságtartalmát.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek