Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Különösen fontos döntés előtt áll a panamai kormány: ki szeretné szélesíteni csatornáját. A hajóknak jelenleg átlagosan egy hétig kell várniuk, hogy átkelhessenek rajta, mert az átjáró naponta csak negyven járművet képes átereszteni. Amennyiben a nyárra tervezett népszavazás jóváhagyja a bővítést, hét év alatt duplájára nőne a csatorna kapacitása. Az új útvonal már nemcsak a zsilipekhez méretezett átlagos hajóknak lenne megfelelő, hanem a gigantikus konténerszállítóknak is. A hajózási forgalom évente egymilliárd dollár bevételt hoz az országnak, a bővítés költsége ennek az ötszöröse lenne, és mintegy tízezer embernek adna munkát.
A nyolcvan kilométer hosszú Panama-csatorna régi, legendás hely, itt találkozik az amerikai kontinens déli és északi fele. Ez köti össze az Atlanti- és a Csendes-óceánt, itt kelnek át az óceánjáró hajók, itt szakad meg a pán-amerikai autóút a darieni őserdő mocsaras vidékén. A Kolumbusz Kristófról elnevezett város, Colón óceáni szabadkikötője pedig mindenhonnan várja a vásárlókat és eladókat, mert ez az a hely, ahol egyaránt lehet egy darab fényképezőgépet vásárolni, de akár egy konténerrel is.
Amióta a spanyolok felfedezték, hogy itt a legkeskenyebb az amerikai kontinens, mindenki csatornát akart rajta nyitni. Már V. Károly császár is megpróbálkozott vele. Végül a franciák szerezték meg a jogot Kolumbiától, minthogy ez a földnyelv a XIX. században ehhez a közép-amerikai országhoz tartozott. A Szuezi-csatornát is megépítő Ferdinand de Lesseps vállalkozása azonban ezúttal csődbe ment. Az általa eltervezett és elkezdett munkák során körülbelül huszonötezren haltak meg maláriában, sárgalázban és a földcsuszamlások következtében. Ez az építkezés majdhogynem válságba sodorta Franciaországot. (E hatalmas pénzügyi botrány nyomán született a panamázik kifejezés, amire az építés során tapasztalt visszásságok adtak okot, így például a közpénzekkel való visszaélés, az állami tisztviselők megvesztegetése.) Mivel Kolumbia kormánya sokáig halasztgatta a döntést, hogy átadja-e az amerikaiaknak az építést, a panamaiak türelmetlenségükben egyszerűen kimondták elszakadásukat, és Panama 1903-ban önálló országgá vált. Az Amerikai Egyesült Államok megépítette ugyan a csatornát, de egyúttal katonailag is megszállta az országot. Majdnem száz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a kis ország ismét önállóvá váljon: 2000. január elsején ünnepélyes keretek között Panama visszakapta függetlenségét és csatornáját.
Húsz évvel ezelőtt még csak kétmillióan, ma pedig már több mint hárommillióan élnek ebben a hazánkhoz hasonló területű országban. A fő bevételi forrás maga a csatornahasználatért fizetett díj (csak tavaly tizennégyezer hajó haladt át a csatornán). Panamában stabil a gazdaság, kicsi az adó és az infláció, ezért több mint száz bank vetette meg itt a lábát. Sokan a szolgáltatásban találják meg a megélhetésüket. A csatornabővítés új lendületet adhatna az országnak, ám kockázatos vállalkozás is, mert ha hiba csúszik a számításokba, arra rámehet a gazdaság.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu