Bádog Böske atyja

Szegény makói családból indult, és Amerikában, a korabeli autógyártás fellegvárának számító Ford Motor Company-nál futott be fényes karriert. A híres Ford T-modellt neki, Galamb Józsefnek köszönheti a világ. Éppen ötvenegy évvel ezelőtt halt meg Detroitban.

Kultúra2006. 12. 08. péntek2006. 12. 08.
Bádog Böske atyja

Kezdetben szerszámkészítőként kereste kenyerét az 1903-ban az Újvilágba érkező fiatalember Henry Ford autógyárában, ahol hamarosan kitűnt tehetségével és szorgalmával. Úgyannyira, hogy négy év múltán Ford őt bízta meg egy olcsó, megbízható, könnyen vezethető és egyszerűen javítható autó megtervezésével. 1908-ban el is készült a T-modell, amely teljességgel beváltotta a hozzá fűzött reményeket: igazi népautóvá lett. A "Bádog Böskének" becézett gépkocsi súlya 540 kilogramm volt, tíz liter üzemanyagot fogyasztott száz kilométerenként, végsebessége pedig elérte az óránkénti hetven kilométert. Galamb József érdeme az is, hogy öt évvel később bevezette a futószalagos gyártást, aminek következtében többszörösére növekedett a teljesítmény. S hogy a T-modell mennyire tökéletesre sikeredett, bizonyítja, hogy a gyártás kezdetétől számított 87 év után, 2000-ben is még százezer működőképes darabot tartottak nyilván belőle.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek