Egyszervolt beatkorszak

Szeptember 28. és október 1. között zajlott a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál a fővárosban, amely 140 kiállítóval, több mint 40 külföldi szerzővel, külön Gyerek(b)iro­da­lommal és színes programokkal várta látogatóit a Millenáris Parkban. Az idei fesztivál díszvendége a népszerű amerikai sci-fi író, John Scalzi volt, kiemelt országként pedig Hollandia mutatkozott be a „könyvek tengerén” – a holland pavilon szlogenje azt tükrözte, hogy közép-európai viszonylatban is kiemelkedően magas számban jelentek meg holland könyvek magyar fordításban. A könyvünnep apropóján kollégánkat egy közelmúltban megjelent kötet ihlette meg, s ringatta nosztalgikus hangulatba.

KultúraSzücs Gábor2023. 10. 09. hétfő2023. 10. 09.
Egyszervolt beatkorszak

„A hatvanas években nyár felé tetőzött az ifjúsági probléma.” Cseh Tamás–Másik János–Bereményi Géza hatvanas évekről szóló, idézett dalában, no és persze az egész hatvanas években a főszerep kétségkívül a fiataloknak jutott. Mindent megváltoztattak maguk körül, szabályosan felrobbantották a régi világot. Más lett a zene, más a viselet, mások a szokások, mások az erkölcsök (és az erkölcstelenségek).

A régi rend lebontásának vágya az egész világra kiterjedt, miközben a hogyan továbbra nem érkeztek azonnal értelmes válaszok.

Minden a hatvanas években kezdődött.

Kőbányai János most megje­lent terjedelmes könyve is, a Beat(korszak)regény, vagyis a Beatregény. Ha jól sejtjük, olvasóink derékhada még megélte ama bizonyos hatvanas éveket – és az is inkább előny, ha már a hetedik X-et is elhagyták –, hiszen így még bőven emlékezhetnek azokra az évekre, amikor a zenében is „minden, ami addig volt, hirtelen múlt időbe tétetett”. A könnyűzenét felváltotta a beat. A fiatalok a Járom az utam (Vámosi János), a Reszket a hold (Németh Lehel) és a Bouna Sera, Signorina (Korda György) helyett a fülüket a Szabad Európa Rádió Teenager Partyjára tapasztva hallgatták az akkortájt „odakint” már dübörgő rockzenét.

Ebbe a világba kalauzol el a Beatregény. A szöveg nagy része is majd’ negyven évvel ezelőtt: 1986–1987-ben készült, de tulajdonképpen máig tart. (Az utolsó bejegyzés búcsú a 2023. április 18-án elhunyt Török Ádámtól.) A kötetben megszólaló beatzenészek emlékeiből lassan összeáll egy megindítóan fiatal korosztály szabadságvágya, amit leginkább egy gitárral, dobbal, olykor egy fuvolával tudtak csak kielégíteni. A szerző ma már szokatlanul közel került interjúalanyaihoz; következzék néhány kedvcsináló idézet. Nagy nevek, nagy történetek a Nagy Generációtól.

Radics Béla 1968 tavaszán hozta létre a Sakk-Mattot. Fotó: facebook

Radics Béla – Sakk-Matt

Repertoárjuk alapja a Shadows volt. De kellett egy énekes, hogy Béla elgitározhassa Jimi Hendrix nótáit. Őt már nem elégítették ki a Beatles-dalok szólói, ez kevés egy vérbeli gitárosnak. Olyan repertoár kellett, amellyel be tudta bizonyítani, hogy elsöprő tehetség. A Bem rakpart volt a Sakk-Matt bázisa és az Ifipark, később a Danuvia Klub, a legvégén a Csepel Fémgyár.

Béla nagyszerű pali volt, amíg nem piázott, és csak jaffát ivott. A Sakk-Matt második évében lett megbolondítva a jaffa fél deci rummal. Így kezdődött. „Értem jön be a közönség, én vagyok a Sakk-Matt” – mondta. Aztán, amikor már lefelé ment, Béla kölcsönöket vett fel, de ez sem volt elég; se énekmotyó, se basszusmotyó, a kölcsönök meg szorították a nyakát. Csepelen tartották a záró bulit. A 4-es buszon mentek a koncertre. Ott, a hátsó peronon Béla kimondta: „Gyerekek, kész. Abbahagyjuk.”

A Mini név a Minicalor kályha reklámfilmjéből tetszett meg az együttes tagjainak. Fotó: Rubinstein Sándor / fortepan

Török Ádám – Mini

A Toldyt tartották a legliberálisabb gimnáziumnak. Többek között in­nen, valamint az Eötvösből, a Rákócziból, a Vörösmartyból érkezett az első beatklubok törzsközönsége. Komár László volt a városban a sztár, a Vigyázó Ferenc utcában hosszú sorban állások után lehetett nagy ritkán bejutni a koncertjeire.

Neki eszébe sem jutott, hogy maga is zenélhetne. Csak vergődött az iskolában, mert sehogy se ment a tanulás. A tanév végén öt tárgyból bukott, kizárták a gimnáziumból. Elszökött hazulról. Három hétig kóborolt az országban. Benne élt a mehetnék régebbről is, valami megfogalmazhatatlan szabadságvágy. A vágy egy olyan életforma után, amely évekkel később a hip­pi­moz­galomban csúcsosodott ki. Végül is hazajött, és némi protek­cióval felvették a Petőfi Gimná­ziumba.
Az osztályban kezdett alakulgatni egy zenekar 1966 tavaszán. Mint „menő” srácot felkérték, hogy legyen ő az énekes.

Először egy gyári mulatságon léptek fel, egy ételszagú ebédlőben. Felhajtott néhány konyakot, a drukkot leküzdendő. A színpadon összevissza ordibált, és amikor fenyegetően közbefütyültek, „Menjetek a kurva anyátokba!” felkiáltással levonult. Másnap elhatározta, hogy saját együttest alakít, s minden képzettség nélkül zenész lesz. Ha törik, ha szakad, ebből fog megélni. 1968 nyarán megalakult a Mini; a név a Minicalor kályha reklámfilmjéből tetszett meg nekik.

Emelkedett hangulat az ifiparkban. Fotó: Gábor Viktor / fortepan

A lányok

A beatzenészi állapot egyik legnagyobb előnye: a lányok. Ha az ember felvett egy gitárt, dacára, hogy egy hangot sem tudott rajta játszani, már sikert könyvelhetett el a női nemnél. Lehetett félszemű, ragyás, vagy akár sánta, a lányok imádták.

Pedig ezeknek az embereknek, ha nem a színpadon lennének, maximum két nő lehetne az életükben: az első és az utolsó – aki minden bizonnyal a feleségük. De itt, a koncerteken, a női vécében szabályos verekedés tört ki, hogy melyik zenész melyik lányt vigye el. Ebben a világban a hűségnek, a szerelemnek, a ragaszkodásnak mások a törvényei, mint odakinn, a nagy többség életében. Kézről kézre, zenészről zenészre, ágyról ágyra vándorolnak a lányok, s ők maguk is e különleges, bohém respublika tagjaivá szervülnek…

Baksa-Soós János – Kex

Olyan kóchajú, lányos arcú, álmodozó tekintetű fiú. Bohóc. Pinocchio-figura. A keze finom, fehér. Az egész személyiségéből áradt a szabadság. A vágy a szabadság után. Szenzációs öltözetei voltak. Combra feszülő vászonnadrág rózsaszín keresztcsíkokkal. Elmaradhatatlan tornacipő. Piros kordnadrág, színes, virágos ingek.

A személyisége virtuóz. Tele fantasztikusnál fantasztikusabb ötlettel, ami elkápráztatta a nyiladozó értelmű kamaszokat. Szürreális, álomszerű világ. Ez lobogott benne. Valóság, álom, fantázia. Ahogy elmondott, kibontott egy történetet, egy novellát. És közben szólt a zene, a társai improvizáltak, ő meg rohangált föl-alá a színpadon.

Micsoda döbbenet volt, amikor Baksa a mikrofonba kiáltotta: „Nincsen apám, se anyám / se istenem, se hazám.” A Kex zenésítette meg először József Attilát.

És egyszer csak bejelentette a Párizsi kertben, hogy elmegy. Azzal, hogy kilépett, meghalt az egész.

Kóbor János; Molnár György; Benkő László; Presser Gábor; Laux József; Mihály Tamás
A felejthetetlen Omega! Fotó: Bara István / MTI

Hogy aztán az istencsapás folytatódjon: a valóságban is meghalt, 2021-ben, Németországban. És meghaltak a többiek is, a sor tragikusan hosszú. Radics Béla, Komár László, Orszáczky Jackie, Laux József, Somló Tamás, Balázs Fecó, Török Ádám; legutóbb szinte az egész Omega: Mihály Tamás, Benkő László, Kóbor János.

Vajon készül-e újabb negyven év múlva beatregény?

 

Ezek is érdekelhetnek