Itália bűvkörében

Róma–Budapest, 1800–1948 címmel ingyenesen megtekinthető tárlat várja az érdeklődőket a Virág Judit Galériában március 28-ig. A nagyközönség számára soha vagy nagyon ritkán látható alkotásokon keresztül mutatják be, hogy Itália miként hatott a magyar képzőművészekre, többek között Csontváryra, Gulácsyra, Aba-Novákra, Vaszaryra, Patkóra és Reigl Juditra.

KultúraSzijjártó Gabriella2024. 03. 10. vasárnap2024. 03. 10.

Kép: 20240301 Budapest Budapest-Róma kiállítás Virág Judit galéria Fotó: Kállai Márton KM Szabad Föld, Fotó: Szabad Föld/Kállai Márton

Budapest-Róma kiállítás a Virág Judit Galériában
Fotó: Szabad Föld/Kállai Márton

Róma az egész világ magasiskolája – áll a bejárat mellett. Nem túlzás ez, hiszen köztudottan Európa minden fontosabb művészeti központjában az akadémiai képzés kiegészítő eleme volt az itáliai, mindenekelőtt a római tanulmányút. Hazánkban is nagy hagyománnyal bírt, hogy képzőművészeink Olaszországba menjenek tanulni, inspirálódni.

Az Itália-imádatáról (is) híres Gerevich Tibor hatékony lobbi- és szervezőmunkájának köszönhetően 1923-ban megnyílt a Római Magyar Akadémia, így már intézményesült formában tudták támogatni a kiutazó művészeket. Gerevich építő-, képző- és iparművészei „páholyt” működtetett, és az is az igazsághoz tartozik, hogy önhatalmúlag ítélte meg az ösztöndíjat az általa kiválasztott alkotóknak. Az akadémia 1948-as bezárásáig több mint 150 alkotónak biztosított ösztöndíjat, utazási, kutatási lehetőséget, valamint hozzájárult az úgynevezett római iskola – ennek képviselői például Aba-Novák Vilmos, Patkó Károly és Molnár C. Pál – megalakulásához is. Magyarországon két al­­ka­­lommal (1931, 1936) rendezett reprezentatív kiállítást a római ösztöndíjas művészek számára, méghozzá a Nemzeti Szalonban; ezenkívül is igyekezett a pártfogoltjainak bemutatkozási lehetőségeket teremteni.

A „négy apostol” egyike Reigl Judit, akinek művei napjainkban százmillió forintért kelnek el a világ legnagyobb aukciósházainál. Fotó: Kállai Márton

A két világháború közötti magyar művészet egyik meghatározó jelentőségű csoportosulása a Gresham kávéházban összegyűlt baráti társaság. Az úgynevezett Gresham-körbe tartozott többek között Bernáth Aurél, Márffy Ödön, Egry József és Berényi Róbert. A kör – szemben az olasz neoklasszicizmust követendő példának tartó római iskolával – inkább posztimpresszionizmushoz való visszatérést és a franciás irányultságot vélte követendőnek. A Gresham-kör egyes tagjai híresen rossz kapcsolatot ápoltak Gerevichcsel, ám a kritikáik ellenére néhányan csodálattal tekintettek az olasz művészet eredményeire. Például Márffy a Csinszkával kötött házasságát követően és a festői sikerei adta anyagi biztonságban rendszeresen tett inspiráló északolasz kirándulásokat. Egry mecénásai segítségével indult Olaszországba, ahol lenyűgözte például Szicília. Vaszary elsősorban a profán témák vibráló erejét vette észre a mediterrán országban, a modern élet érdekelte: az automobilokkal, a mulatók világával, a nyüzsgő utcák zajával.

Scheiber Hugó futurista képein táncoló, szórakozó emberek, bohócok, kabaréfigurák mutatják be a féktelen 1920-as évek hangulatát. Fotó: Kállai Márton

Az utolsó évfolyam 1947-ben érkezett Rómába, köztük volt – ahogy magukat nevezték – a „négy apostol”: Reigl Judit, Zugor Sándor, Böhm Lipót és Bíró Antal. Rendkívül szegény körülmények között járhatták be Olaszországot, és az élménygyűjtés során utcai portrérajzolással egészítették ki kevés pénzüket.

Az Itáliában megfordult magyar művészek egyedi, rájuk jellemző stílusban, színes, látványos képeken örökítették meg az olasz életérzést. Aba-Novák Szicíliát, Batthyány Gyula Firenzét, Vaszary János Riminit, Emőd Aurél Velencét képezi le, de visszatérő téma az Amalfi-part, Taormina és a toszkán táj is. Az itáliai táj, különösen a tengerpart, a dolce vita (édes élet), a kávéházak, tavernák hangulata mind-mind megelevenedik a Virág Judit Galériában – vétek kihagyni!

Csontváry Kosztka Tivadar: Holdtölte Taorminában. Fotó: Kállai Márton

Csontváry Kosztka Tivadar 1901-ben festett, Holdtölte Taorminában című szicíliai tájképének felbukkanása a tárlaton művészeti szenzációnak számít, mivel a magántulajdonban lévő festményt régóta nem láthatta a szélesebb közönség. Kevés mű maradt fenn Csontváry után, magángyűjteményben nagyjából húsz darab lehet, ezek egyike a Holdtölte Taorminában. Csontváry több alkalommal is járt Szicíliában, az egyik ilyen utazása során készítette ezt a képet, valamint párját, a Mandulavirágzás Taorminában című művet. Csontváry szinte ugyanarról a pontról festette a két képet, azonban más irányba fordulva és más napszakban.

Jelenleg egy Csontváry-festmény tartja a ma­gyar aukciós rekordot: a Titokzatos sziget című alkotás 2021-ben a Virág Judit Galéria aukcióján 460 millió forintért kelt el. 

Fotó: Kállai Márton

 

 

Ezek is érdekelhetnek