A spanyol kegyelemdöfés után vége az évszázad üzletének
mandiner.hu
Halála után fürdőszobába zárva ötven évig maradtak rejtve Frida Kahlo mexikói festőművész legszemélyesebb tárgyai. Köztük az a hatezer darabos fényképgyűjtemény, melynek válogatását tizenöt éve tárták először közönség elé. Ez a vándorkiállítás most a budapesti Mai Manó Házban látható.
Frida Kahlo legutóbbi budapesti „látogatása” komoly érdeklődést váltott ki. Hat évvel ezelőtt, 2018-ban a Magyar Nemzeti Galériában rendezték meg életmű-kiállítását, melyet több mint kétszázezren tekintettek meg, és ezzel a rekorddal az év legsikeresebb tárlatának bizonyult. Valóban lebilincselő volt a látvány, színpompás képei csodálatos élményt nyújtottak.
Most újra „itt van” a világhírű mexikói alkotó, akinek nemcsak viharos sorsát követhetjük végig, hanem életének eddig rejtve maradt mozzanatait is. A budapesti Mai Manó Házban (más néven a Magyar Fotográfusok Házában) a művésznő fényképgyűjteményének legérdekesebb darabjait mutatják be. Aki ezt úgy értelmezi, hogy a festőzseni által készített felvételek kerültek a falakra, az már az első teremben csalódni fog. A kiállításon csupán két szignózott Frida-fotó látható, illetve sejthetően van egy harmadik is, amit nem írt alá, de a szakértők neki tulajdonítják. A közszemlére tárt anyag inkább azt jelzi, hogy számára a fotográfiák értékes relikviáknak számítottak, melyek a múltjára emlékeztették, illetve ihletet adtak a műveihez.
De mit is kell tudni erről a titokzatos hagyatékról? Amikor Frida Kahlo 1954. július 13-án meghalt, a férje, Diego Rivera úgy határozott, hogy a Kék Háznak nevezett otthonukat a mexikói népnek ajándékozza, azzal a feltétellel, hogy legyen benne múzeum. Ez a kívánság 1957-ben meg is valósult. A kívül élénkkékre festett, belül ragyogóan sárga padlójú ház galériáiban a két világhírű művész életútja és munkássága tárul fel, de be lehet tekinteni egykori lakótereikbe, melyek megmaradtak abban az állapotban, ahogyan azokat a házaspár hagyta. A Mexikóváros Coyoacán városrészében található múzeumot mindmáig nagy érdeklődés kíséri, a világ egyik leglátogatottabb intézményeként tartják számon.
Csakhogy a férjnek az volt a feltétele, hogy felesége alkotásainak és használati tárgyainak egy részét zárják el a kíváncsi tekintetek elől. Így fordulhatott elő, hogy rajzok, levelek, műtárgyak, kerámiák, ruhák és több mint hatezer fotó ötven évig egy fürdőszobába bezárva várta, hogy egyszer majd nyilvánosságra kerülnek. Ennek 2003-ban jött el az ideje. A relikviák közül a dokumentatív értékű fényképek keltették a legnagyobb figyelmet. A gyűjteményből a kurátor Pablo Ortíz Monasterio, az ismert mexikói fotográfus, író, szerkesztő 241 publikálatlan felvételt válogatott ki egy kiállításhoz, melyet 2009-ben Mexikóvárosban rendeztek meg. Ezután a tárlat világ körüli útra indult, s eddig több mint egymillió látogatót vonzott. A budapesti bemutató a 23. állomás.
Frida Kahlo számára sokat jelentett a fotó. Nagyapja és apja is ismert fényképész volt, ezenkívül számos fotóművész barátja volt, köztük világhírű magyarok, például Nickolas Muray (Muray Miklós), Martin Munkácsi (Munkácsi Márton), Brassaï (Halász Gyula). A kiállításon tőlük is láthatunk képeket, valamint számos kortársuk, köztük Man Ray, Edward Weston, Tina Modotti, Pierre Verger, Lola, Mauel Álvarez Bravo munkái is szerepelnek.
A gyűjteményi válogatás hat téma köré csoportosul, melynek révén különleges utazás részesei lehetünk. A tárlaton először Gyökerek címszó alatt Frida családi örökségéből származó fotóit tanulmányozhatjuk. Legtöbb szerzője a protestáns német származású apja, Guillermo Kahlo, aki kamerája elé ültette a rokonságot, és saját magáról is folyamatosan készített önarcképeket, illetve festőművész lányáról portrékat, utóbbiak egyike-másika a popkultúra részeként is ismert. A sztárként ünnepelt festőművész arca jól eladható árucikké vált, rákerült például poszterre, táskára, zoknira, bokszeralsóra, gyártottak belőle Barbie babát, legófigurát, rajzfilmszereplőt.
A következő teremben a varázslatos Kék Ház adja a fő témát, ahol Frida 36 évig élt. Édesapja ötesztendős korától folyamatosan dokumentálta lánya életét. Egyaránt születtek művészi beállítások és önfeledt pillanatokat megörökítő képek.
A harmadik tematika: Politika, forradalmak és Diego, melyben Frida Kahlo férje, Diego Rivera oroszországi utazásainak, amerikai gyárlátogatásainak és a mexikói forradalom eseményeinek képes dokumentumai kaptak helyet.
Szívbemarkoló a Megtört test című összeállítás. A festőnő 18 évesen egy autóbaleset következtében súlyos sérüléseket szenvedett, hónapokig ágyhoz volt kötve, fájdalmas műtéteken és gyógyszeres kezeléseken esett át. Eddig nem látott kórházi felvételek mellett az is megrázó látvány, ahogyan Frida az ágyában fekve alkot az édesanyja által készített festőszerkezet segítségével. A megcsonkított fényképek is sokatmondóak, arról árulkodnak, hogy tulajdonosuk kiket vágott ki utólag ollóval a kompozíciókból, az viszont örök titok marad, vajon a likvidált személyek mivel érdemelték ki ezt a „gesztust”.
A Frida szerettei szekcióban azokat ismerhetjük meg, akik a művésznő életében fontos szerepet játszottak: barátai, családtagjai, szeretői és férje.
Férje képeit vörös rúzsnyomokkal pecsételte meg, így jelezve érzelmi kötődését, ami egyébként elég viharos volt.
Az utolsó egység a Fotográfia elnevezést kapta, ahol a fentebb már említett híres fényképészek művei emlékeztetnek arra, hogy ők voltak a mexikói festőikont inspiráló személyek, akiknek fotói bekerültek a gyűjteményébe.
„Néha jusson eszetekbe az, hogy mennyire szerettelek titeket” – írta Frida Kahlo az egyik családi fotó hátuljára. Óhaja teljesült. Nemcsak a családtagjai szerették, hanem szerte a világon rajonganak érte. Személye és festményei körül valóságos kultusz alakult ki, ami halála óta egyre erősödik.
mandiner.hu
borsonline.hu
origo.hu
hirtv.hu
baon.hu
koponyeg.hu
mindmegette.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
mandiner.hu
origo.hu