Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A századelő békebeli, ünnepi üdvözlőlapjaiból látható szabadtéri kiállítás Boríték nélkül – Téli képeslapok a boldog békeidőkből címmel február 10-ig a Budavári Palota Csikós udvarában. Az ingyenes tárlat abba az időbe repít vissza, amikor a postán feladott lapok ugyanolyan népszerű üzenetközvetítők voltak, mint ma a mobiltelefon és az online felületek.
Kép: Képeslap kiállítás a Budai palota Csikós udvarán , Fotó: Kállai Márton, Forrás: Szabad Föld
Bizony, a XIX. és XX. század fordulóján a kommunikáció, az üzenetváltás és a reklám forradalmának egyik eszközeként robbant be a képes levelezőlap, amely a gyors postaforgalomnak és a közlekedés fejlődésének köszönhetően hamar eljuttatott üzenetet, kívánságot és képi tartalmat egy másik emberhez. Idővel, a turizmus fejlődésének köszönhetően szuvenír is lett belőle.
A Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ – Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum 11 ezer darabot számláló képeslapgyűjteményéből válogattak a szakemberek a Várkapitánysággal közös szabadtéri kiállításra, amely az év végi, év eleji ünnepkör kultúrtörténeti hagyományai mellett a képeslapok szerepére is felhívja a figyelmet. A lapok sokat mesélnek a karácsonyi és újévi szokásokról, hiedelmekről és arról a békebeli korszakról is, amikor Hauszmann Alajos építésznek köszönhetően virágkorát élte a Budavári Palota is.
A tárlaton 16 kivilágított installációban összesen 32 tablófelület tekinthető meg. A korabeli, „nem okos”, de szép üzenetközvetítő eszköz látványvilága nagyon gazdag. Gondosan kimunkálva, egyedi elképzelések szerint ábrázolják a krampusz, az újévi malac, a szerelmespár figuráit, de megjelennek rajtuk az ajándékok és a csodára váró gyermekek, a karácsonyfa szaloncukorral, fondant-nal, a gyertya, az „alumínium csodagyertya” (csillagszóró), a fagyöngy – ünnepi és hétköznapra való illusztrációkkal.
Nézzük például a krampuszt, aki hol „Üdvözlet a Krampusztól!”, hol „Viselkedj jól!” nevelő célzatú feliratok kíséretében jelenik meg. Jóllehet az életben a gyerekeknek többnyire félelemkeltő alakként igyekeztek feltüntetni, a felnőttek számára szánt képeslapokon incselkedő, kacérkodó figuraként, romantikus udvarlás közben ábrázolták. Nemegyszer a kicsapongó férjek megregulázójaként jelenítették meg, így sokkal inkább mulatságos és szórakoztató, mint félelmetes alak lett.
Némelyik képeslap a némafilmek patetikus világát idézi, míg mások valóságos utcai jelenetnek tűnnek. A fotók retusálása és utólagos színezése következtében a felvételek festményszerűvé váltak, és a háttér legtöbbször csupán a gondosan megfestett műtermi díszlet.
A karácsonyi képes levelezőlapokon hamar elterjedt a bájos gyerekalakokkal megjelenített angyalábrázolás. A kreatív fényképészek műtermükben az illúziókeltés érdekében angyalszárnyakat erősítettek a gyermekmodellek hátára, kezükbe az ajándékozás jelképeként játékok kerültek.
Az újévi képeslapok motívumainak élbolyában található az óra, a pezsgő, a szerencsehozó kéményseprő, a malac meg a négylevelű lóhere is. Legyen malaca! – kívánták a címzettnek, hiszen a hiedelem szerint a bőség, a gazdagság és a termékenység szimbóluma orrával előtúrja a szerencsét a földből. A négylevelű lóherében fellelhető a kereszt szimbólum, amely távol tartja a gonoszt, elhárítja a bajt és a rosszindulatú támadásokat, valamint a hit fontosságára és erejére hívja fel a figyelmet.
A XIX. század második felétől a nemesség mellett a polgárság körében is divattá vált az utazás, a kirándulás és az üdülés, télen is. A képes levelezőlapok nem csupán gyors kommunikációt jelentettek az utazók és az otthon maradók között, hanem a tájképek közel hozták a címzettekhez a helyszíneket, továbbá albumokba rendezve őket lehetett gyönyörködni, mondjuk, a tátraszéplaki síelős élményekben.
A mai kor gombnyomogató embere rácsodálkozik a gyöngybetűkkel írt darabokra! Magyarázat erre, hogy Magyarországon 1906 és 1948 között a kalligrafikus szépírást iskolában tanították. Az illusztráció és a kézírás különösen szép összhangját láthatjuk azokon a lapokon, amelyeken a kalligrafikus betűk a kép ornamentikájával találkoznak.
A képes levelezőlap egyik elődje, a zárt levelezőlap szerzője biztos lehetett abban, hogy sorait csak a címzett olvassa majd. A levéltitkot gondosan őrző, körültekintően megírt levélnek, tartalmi és formai szempontból, komoly előírásoknak kellett megfelelnie. Az arisztokrácia női és férfi tagjainak egymás közötti levélváltását levelezőkönyvek és illemtankönyvek tanították, különös tekintettel a szerelmi levelezésre. Az 1900-as évek elejétől fellazultak a levelezés szigorú erkölcsi előírásai annak köszönhetően, hogy a kis- és középpolgárság körében – ahol az illemszabályok jóval megengedőbbek voltak – mindennapi szokássá vált a levélírás.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu