Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Az üveg tiszta és ritka természete, a benne rejlő számtalan lehetőség tartja fogva Borbás Dorka művészi lelkét. A Ferenc Noémi-díjas üvegtervező dizájner nemrég vehette át a Pest vármegyei Prima-díjat a Szépművészeti Múzeumban. A Vállalkozók Országos Szövetsége zsűrijének megtisztelő elismeréséről, a művészi-családi lét nehézségeiről is beszélgettünk a sokoldalú alkotóval.
Kép: Borbás Dorka üvegtervező művész tinnyei otthonában
– Szobrász édesapánk, restaurátor édesanyánk révén gyermekkorunkban a kézművesség, a kreativitás körbevett engem és a testvéremet. Mélyen magamba szívtam a fizikai értelemben vett teremtés örömét. Elevenen emlékszem a restaurálásnál használt vegyszerek intenzív szagára, és egy életre lelkembe ivódott az agyaggal való játék boldog érzése. Túl azon, hogy az alkotókkal teli, inspiráló családi légkör a sors csodálatos ajándéka, azt mindig árnyalja nehézség is. A szorongó megfelelési vágy szüntelen ott motoszkált bennem – mesél Borbás Dorka fiatalkori élményeiről, miközben meghitt tinnyei otthonukban a hatalmas üvegablakokon át csak a tiszta természet tekint vissza ránk.
A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában keramikusnak tanult. Tehetséges, céltudatos lányként 1985-ben egyből felvették az akkori Iparművészeti Főiskolára. Ott – kerámia és porcelán előtanulmányai után – a szilikátipari tervező szakot, az üveget választotta. A végtelenül tiszta, művészi képzeletnek szabadságot adó anyag több ezer éve kíséri az emberi kultúrát. Ipari, építészeti, informatikai területen is végeláthatatlan, innovatív módon szolgálja a vele dolgozókat.
– Azt éreztem, hogy általa rálelhetek saját alkotói utamra és kiteljesedhetek. Az alkalmazott művészet mellett köteleztem el magam, mert fegyelmezett alkatomhoz, célorientált személyiségemhez jobban illik a dizájneri attitűd. Kompromisszumon és folyamatos párbeszéden alapul a munkám. Meghatározott keretek között dolgozom: megrendelői igények, stílusbeli elképzelések szerint, költségvetéshez, határidőhöz igazodva. Ezen belül szárnyalhat a fantáziám, szabadon játszhatok a formákkal és színekkel. A gyári technikák gyakorlása mellett rendkívül fontos számomra a manuális munka is, amely során sokat tanulok és tapasztalok.
Ferenczy-, Fujita- és Prima Primissima díjas üvegszobrász férjével, Lukácsi Lászlóval az egyetemi évek alatt ismerkedtek meg. Míg a férfi egy csendes, elmélyülő művészalkat, Dorka nyitott, talpraesett személyiség.
Az ellentétek mégis tökéletesen kiegészítik egymást munkájukban, kapcsolatukban, közös életükben egyaránt.
Dorka a diploma után az első években műtárgy-rekonstrukciókat készített múzeumi gyűjteményeknek. – Nőként nem könnyű kiteljesedni a művészetben. László mellett előbb feleség, majd a gyermekeink, Liza és Boldizsár édesanyja lettem. Hogyha csinálok valamit, azt mindig teljes szívvel és beleadással teszem. Négy évig csak a családomnak éltem, kizárólag körülöttük forogtak a gondolataim, és a karrieremet tudatosan háttérben hagytam – fogalmaz őszintén a családanya. – Mindeközben férjem szakmai pályája meredeken felfelé ívelt. Zseniális, de csak az alkotásra figyelő művész ő, ezért az adminisztratív feladatokat, kapcsolattartást a galériákkal, a pályázatírást átvállaltam tőle. 2000-ben beiratkoztam a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem művészetmenedzsment szakára, hogy keretbe foglaljam ezt a tevékenységemet.
Örökmozgó személyiségként a kulturális-művészeti programok szervezésébe is belevágott, és a Vivat Europa osztrák–magyar egyesület hazai elnökeként többedmagával nemzetközi kiállításokat rendezett Ciprustól Strasbourgig. A hét év alatt szerzett tapasztalatok saját és férje alkotói pályafutását segítik azóta is.
Bár mindketten üveggel dolgoznak, nincs közös műhelyük. Teljesen más technika- és stílusterületen alkotnak, mentalitásuk is különböző. Dorka az ezredfordulót követően kezdett exkluzív üvegdíjakat tervezni, és máig aktívan foglalkozik a belsőépítészeti és egyházi üvegek készítésével, továbbá egy évtizede már köztereken is találkozhatunk installációméretű szobraival. Imád kísérletezni, és kihívásként tekint a nagy léptekű feladatokra.
A dabasi Városi Könyvtárparkban látható Ujjlenyomat-üvegsztélé, a Tatán felállított Testvérvárosok Üvegkönyve, a piliscsabai Origo-szobor, illetve a veszprémi Pannon Egyetem főbejárat elé készült Üveglogo optikai játéka mind kellemes emlékek számára. Otthonukban látható még számos hasonló projektálom makett, amelyek várnak a megvalósulásukra. Sajnos manapság gyakran előfordul, hogy anyagi okok miatt megakadnak ezek a megbízások.
A fővárosi Boldog Meszlényi Zoltán katolikus templom üvegablakai szintén Dorka szorgalmát dicsérik. Színekkel és formákkal játszó felülvilágító kupolákat, térelválasztó falakat, lámpákat tervez és önt az elegáns üveganyagba. Munkáiban gyakran párosul a klasszikus ornamentika, a figuralitás a modern vonalakkal.
Virtuóz módon vegyíti a hagyományos és az innovatív technológiákat. Ez a kettősség tulajdonképp a védjegyének tekinthető.
– Édesapám mindig azt mondta, hogy alkotókként a legfontosabb feladatunk nyomot hagyni magunk után. Bennem is munkálkodik ez a hajtóerő – fogalmazza meg a művész, akinek a társadalmi tevékenysége úgyszintén említésre méltó. Életútjára szüntelen jellemző az aktív tenni akarás szakmai és lokálpatrióta szervezetekben egyaránt. Talán pont ez a kettősség, a több évtizedes üvegművészeti és közösségi munka együtt győzhette meg a szakmai zsűrit, hogy megkapja a Prima-díjat.
Mint mondja, reménytelenül romantikus alkat. Folyton szervezkedő személyiségével, segítőkészségével küzd a korunkra jellemző passzivitás és pangó csend ellen. S ha igyekezetét nem megfelelően fogadják, az lelkileg rosszul érinti. Olyankor visszavonul az alkotói magányba. Majd újra talál magának egy másik feladatot, amely viszi minduntalan tovább.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu