A világ egyik legidősebb Ikarus autóbuszával bővült a közlekedési múzeum gyűjteménye

Egy Ikarus 30-as busszal bővítette gyűjteményét a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum. A világ egyik legidősebb Ikarus autóbuszából mindössze négy maradt fenn Magyarországon.

Kultúra2025. 03. 02. vasárnap2025. 03. 02.

Kép: A 72 éves Ikarus 30-as autóbuszra komoly restaurálási folyamat vár, de már jelenleg is alkalmas arra, hogy kisebb távolságokat megtegyen, Fotó: Illyés Tibor, Forrás: MTI

A 72 éves Ikarus 30-as autóbuszra komoly restaurálási folyamat vár, de már jelenleg is alkalmas arra, hogy kisebb távolságokat megtegyen
Fotó: Illyés Tibor Forrás: MTI

Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója – a járművet bemutató sajtótájékoztatón – ünnepélyes pillanatnak nevezte, hogy a múzeum a magyar járműgyártás ikonikus gyára, az Ikarus legelsőként legyártott típusának egy példányát végre gyűjteményébe vehette.

legidősebb Ikarus
A világ egyik legidősebb Ikarus autóbuszával bővítette gyűjteményét a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Fotó: Illyés Tibor / MTI

Elmondta, hogy az Ikarus 30-as típusból 3175 darab készült, amiből csupán négy maradt fenn Magyarországon, és ebből jelenleg kettő mozgásképes. A sajtótájékoztatón bemutatott busz az egyik, a másik pedig a Volánbusznál található – fűzte hozzá a főigazgató.

Arról is beszélt, hogy 2010-ig a múzeum Ikarus flottája összesen egy buszból állt. Schneller Domonkos ezt megengedhetetlennek nevezte: mint elmondta, a múzeumnak, amelyik a műszaki és közlekedési örökség megóvására jött létre, kötelessége, hogy az egyik legjelentősebb magyar gyár összes fontos típusát őrizze a gyűjteményében egy-egy példánnyal. Példaként említette, hogy az Ikarus 180-as busz hiányzik a múzeum flottájából, pedig Budapesten több mint kétszáz közlekedett belőle.

Elmondta, hogy az elmúlt évtizedben felgyorsult a gyűjteménybe vételi folyamat, a sajtótájékoztatón bemutatott busz már a huszadik a múzeum flottájában. A húsz autóbusz nagyja kiállítható állapotban van, egy része pedig akár képes arra is, hogy a forgalomban közlekedjen. Ugyanakkor, mint mondta, nagy munka áll még előttük, az autóbuszok még sok tízmillió forintos felújítást igényelnek.

A Közlekedési Múzeum egyik legértékesebb gyűjteményi darabja, egy 72 éves Ikarus 30-as autóbusz  Fotó: Illyés Tibor / MTI

Kijelentette, hogy a Magyarországon működő autógyárak és gépgyártó cégek nem érzik felelősségüknek, hogy a magyar műszaki, kulturális örökség fenntartásában szerepet vállaljanak. Miközben Európában a nagy autógyárak múzeumokat alapítanak és tartanak fenn, restaurálási folyamatokban vesznek részt, Magyarországon az egyébként kiemelkedően jó kondíciók között működő cégek nem reagálnak a múzeum megkereséseire – hívta fel a figyelmet. Az intézmény munkáját csak hazai tulajdonú építőipari cégek támogatták – tette hozzá.

A sajtótájékoztatón bemutatott Ikarus 30-as buszról azt mondta, hogy ezt a példányt különböző állami építőipari vállalatok használták, a múzeum pedig tavaly vásárolta meg a gyűjteményébe. A busz Szokolyáról érkezett, még komoly restaurálási folyamat vár rá, de már jelenleg is alkalmas arra, hogy kisebb távolságokat megtegyen – tette hozzá Schneller Domonkos.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek