
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

A 20. század kiemelkedő brit koreográfusa, Sir Kenneth MacMillan alkotása március 16. és 30. között hat alkalommal szerepel a Magyar Nemzeti Balett repertoárján. A Manon előadásban a főszerepeket az együttes vezető szólistái közül hármas szereposztásban Jakovleva Maria és Scrivener Louis, Melnyik Tatyjana és Balázsi Gergő Ármin, valamint Alija Tanyikpajeva és Dmitrij Tyimofejev alakítja, a Magyar Állami Operaház Zenekarát Kesselyák Gergely vezényli.
"Szerelemben és háborúban minden megengedett, tartja a mondás, Antoine François Prévost 18. századi regényének szerelmespárja, Manon Lescaut és des Grieux pedig kiszolgáltatottságában csakugyan szinte mindenre kész: a lopástól, a prostitúción és a csaláson át a gyilkosságig semmitől sem riadnak vissza, míg a hősnőt el nem éri a tragikus végzet" – olvasható a darab ismertetőjében.
Prévost abbé 1731-ben megjelent és nagy botrányt kavart, fordulatos történetének szokatlan témaválasztása, hiteles korrajza, szentimentalizmusa és erkölcstelensége évszázadok óta rabul ejti az alkotók és a közönség fantáziáját. A regény több mint 250 kiadást ért meg, amivel csúcstartó a francia nyelvű irodalomban, emellett számos színpadi és filmes adaptációja is készült.
Kenneth MacMillan mégis formabontónak számított, mikor 1974-ben a klasszikus balett királyi udvarokban kikristályosodott, kifinomult eleganciájával és esztétikájával kétes alakokat és bordélyok félvilági közönségét vitte színpadra
– áll a Magyar Állami Operaház MTI-hez eljuttatott közleményében.
A londoni Királyi Balett művészeti igazgatója Leighton Lucas zeneszerző-karmesterrel Jules Massenet több mint egy tucat művét felhasználva állította össze a darab zenei anyagát, érdekesség, hogy ezek közt nem szerepel a francia zeneszerző a regény nyomán született operája.
A zenére, ami 2011 óta Martin Yates karmester hangszerelésében hallható, MacMillan olyan koreográfiát készített, amelyben a szólisták és a tánckar művészei számára is lehetőséget nyújt izgalmas figurákon keresztül bemutatni technikai tudásuk és jellemábrázoló készségük legjavát.
A központi karakter mégis a címszereplő Manon, akinek az anyagi biztonság és az igaz szerelem közti megingásai a szólisták számára még inkább kibővítik a szerepértelmezés lehetőségeinek határait – fogalmaznak a közleményben.
Mint kiemelik,
a Magyar Állami Operaház balettegyüttese az Ybl palota 2017-ben kezdődött felújítása óta először tűzi műsorára a darabot, amely 2015 óta szerepel a társulat repertoárján.
A hármas szereposztás egyikeként most debütál Manon és des Grieux megformálójaként Jakovleva Maria principál és Scrivener Louis első magántáncos, az idei évad étoile-ja. Jakovleva Maria korábban a Bécsi Állami Balett szólistájaként már megformálta Manont, amely az egyik kedvenc karaktere.
Melnyik Tatyjana és Balázsi Gergő Ármin principál 2016-ban mutatkozott be együtt a két főszerepben, a táncművészek az utóbbi időben viszonylag ritkán láthatók egy szereposztásban. Velük ellentétben gyakran lép közösen színpadra az életben is egy párt alkotó Alija Tanyikpajeva és Dmitrij Tyimofejev principál, a 2015-ös premier első szereposztásának vezető szólistái – emelik ki a közleményben.
További főszerepben Lescaut-ként debütál Rónai András első magántáncos és Barbieri Raffaello tánckari művész, a szerepet 2015 óta megformáló Kekalo Jurij magántáncos mellett. Az előadást ugyancsak a kezdetek óta vezényli Kesselyák Gergely karmester, aki idén januárban a Puccini-féle operai feldolgozás dirigenseként is bemutatkozott az Andrássy úton.
A Manont a 2024/25-ös évadban hat alkalommal, március 16-án, 18-án, 20-án, 22-én este, valamint 29-én és 30-án délelőtt láthatja a Magyar Állami Operaház közönsége.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu