Aki járt korábban az immerzív Van Gogh- vagy a Monet-kiállításokon a fővárosi BOK Csarnokban, annak ismerős a technológiára épülő, látványos Klimt-élmény – 3D-installációkkal, 360 fokos vetítéssel meg VR-szobával. A szecessziós stílus osztrák képviselője rendkívül dekoratív, aranyba burkolt munkáival vált igazán népszerűvé. Kora lázadójának tekintették, mivel olyan festményeket is alkotott, amelyek nem feleltek meg az akkori akadémiai művészetnek.
Kép: A képzőművész aranyszeretete és a szín gyakori használata valószínűleg édesapja hivatásából eredeztethető , Fotó: Németh András Péter, Forrás: Szabad Föld
Ha Klimt, akkor a Csók! A képzőművészetben kevésbé járatosak is biztosan ismerik a szecesszió mesterének leghíresebb alkotását, ugyanis ez a világ egyik legtöbbet reprodukált festménye, táskáktól a pólókig, tetoválásoktól a noteszfedőkig számos helyről jönnek szembe velünk a főalakok. Jelentését és vonzerejét már sokan próbálták megfejteni, de hogy pontosan mit is ábrázol, az máig vitatott: őszinte, szenvedélyes szerelemben kapcsolódik eggyé a férfi és a nő, vagy a nő elnyomásban él, és próbál kibújni a férfi szorításából?
A dilemma természetesen az osztrák festő élettörténetéből adódik: Gustav Klimt az 1890-es évek környékén ismerkedett meg Emilie Flögével, aki öccse, Ernst feleségének volt a testvére. Élettársak lettek, ám a nyilvánosság előtt sosem vállalták a kapcsolatukat, Klimt pedig mellette párhuzamosan több nővel folytatott viszonyt élete során. Mégis, Emilie Flöge látható a Csók című képen, amely a bécsi Belvedere kastélyban található, és a legendák szerint a festő a halálos ágyán is az asszonyt emlegette.
„Sem az írott szónak, sem a beszédnek nem vagyok mestere, kivált nem, ha magamról vagy munkámról kell nyilatkoznom. Aki rólam – értsd: a művészről, hisz csak ez az igazán fontos – tudni akar valamit, az nézze meg figyelmesen képeimet, és belőlük próbáljon rájönni arra, hogy mi vagyok és mit akarok” – mondta anno magáról a festő. A felfedezéshez pedig kiváló terep a BOK csarnokbeli immerzív kiállítás. Igaz, itt egyetlen eredeti festmény sem látható, viszont a 2000 négyzetméteres látogatótérben a technológia segítségével megelevenednek Klimt legismertebb alkotásai, például (a megkerülhetetlen Csókon kívül) a Hölgy legyezővel, a Halál és élet. Két részletgazdag installáció gondoskodik arról, hogy a látogatók minden egyes rétegét felfedezhessék a Csók című festmény jól ismert jelenetének.
Klimt 1907-ben készítette el Adele Bloch-Bauer portréját a nő férjének, Ferdinand Bloch-Bauer cukormágnásnak a megbízásából. Az asszony végakaratában arra kérte férjét, hogy halála után a Klimt-festményeik szálljanak az Osztrák Nemzeti Galériára. A náci megszállás alatt a portrét is elkobozták zsidó tulajdonosaiktól, később pedig Adele unokahúga és örököse, Maria Altmann tíz éven át küzdött azért, hogy családja visszaszerezze a nácik által megszerzett, majd az osztrák állam birtokába került Klimt-festmények tulajdonjogait. 2006-ban Ronald Lauder 135 millió dollárért vásárolta meg a portrét a Neue Galerie New York számára, ezzel megdöntve Picasso rekordját – az osztrákok Mona Lisájának is becézett alkotás azóta is Manhattanben látható. A Helen Mirren főszereplésével készült, Hölgy aranyban című film története azt meséli el, hogyan kötött ki a festmény éppen New Yorkban.
A kiállítás másik látványos része az arany alagút. Klimt édesapja cseh származású aranyműves volt, innen eredt a festő életében meghatározó szerepet betöltő arany szeretete, amely a védjegyévé vált és igazán híressé tette őt. Hogy tökéletesítse az aranytechnika használatát, később Ravennába és Velencébe utazott, bizánci művészek munkájából inspirálódott, és nemcsak aranyfestéket, hanem valódi aranylapot is használt munkáihoz.
Az akkor már elismert festő Klimtet 1894-ben felkérték, készítse el a Bécsi Egyetem dísztermének falfestményeit. Ő úgy gondolta, hogy a filozófia, az orvostudomány és az igazságszolgáltatás alakjait bárki megfestheti, sokkal izgalmasabb, ha elengedi a fantáziáját, és egy szabad szellemű, meztelen alakokkal tarkított alkotást hoz létre. Nagy botrányt kavart az eset, a megrendelők korántsem voltak ilyen nyitottak, a műveket nem állították ki, és az előleg visszafizetését követelték a művésztől.
Az incidens után nem sokkal, 1897 áprilisában, a Gustav Klimt, Kolo Moser, Josef Hoffmann és Joseph Maria Olbrich által képviselt művészi összefogás szakított a hagyományokkal, a kor jellemző művészeti irányzataival, és egy teljesen új szemléletet hoztak a köztudatba. Ez vezetett a bécsi szecesszió születéséhez, az Art Nouveau, azaz Új Művészet megjelenéséhez. A festő később megalapította az osztrák szecessziós képzőművészek egyesületét, saját székházzal és jelszóval: „A kornak a maga művészetét, a művészetnek a maga szabadságát.”
A kiállítás fő attrakciója ez alkalommal is a kellemes zenei aláfestéssel kísért, 360°-os multimédiás vetítés, ami életre kelti Klimt legszebb szecessziós műveit. A Csók szerelmespárja, a fenséges Medicina, majd a méltóságteljes Judith néz le ránk, miközben az aranykeretek széthulló darabjai, tekergőző szalagok és más Klimt-motívumok röpködtek körülöttünk.
A fiatal Gustav és Ernst Klimt, összefogva barátjukkal, Frans Matschcsal, megalapították a Künstlerkompagnie (Művészkompánia) csoportot, és még az iskola befejezése előtt több festészeti munkát is elvállaltak. Első nagy megbízásukként az 1880-as évek elején a bécsi kulturális élet központjaként számon tartott színház, a Burgtheater számára készíthettek mennyezeti festményeket. A nézők körében nagy sikert arattak az alkotások, ráadásul Klimtet Ferenc József császár aranykereszttel tüntette ki, innentől pedig egyenes út vezetett a további megrendelésekhez. A trió ezek után olyan munkákon dolgozhatott, mint Karlovy Vary színházának 94 négyzetméteres függönye és freskói, a rijekai színház mennyezeti freskói. A Bukaresti Nemzeti Színház és a román királyi palota belsejének megtervezése is hozzájuk köthető. Szintén az ő kezük munkáját dicsérik a Bécsben található Hermész-villa – Sisi császárné nyári rezidenciájaként ismert – egyes alkotásai.