Gross Arnold Kossuth-díjas grafikus- és festőművész születésének 95. évfordulója alkalmából kiállítás nyílt a budai Képező Galériában. Az ingyenes tárlaton megelevenednek a gyerekkorának otthont adó erdélyi tájak, budapesti életképek és a művészt inspiráló külföldi utazások emlékei, képzeletbeli vidékek és fantázialények.
Kép: A Kossuth-díjas Gross Arnold , Fotó: Németh András Péter, Forrás: Szabad Föld
Október 2-áig érdemes felkeresni a Képezőt a II. kerületi Keleti Károly utcában, elhaladva a 10. szám előtt, ahol a művész élete jelentős részét töltötte, ahol nemcsak élt, hanem alkotott is. Emlékét 2016 óta egy, az épület falán elhelyezett dombormű idézi fel.
Nem hétköznapi út vezetett idáig! Gross Arnold ugyanis az erdélyi Tordán született; édesapját, Tordai Gross Károlyt ismert szentkép- és tájképfestőként, rajztanárként jegyezték, aki a művészetek iránt érdeklődő két fiát is szívesen tanította. Gyakran járták a híres hasadék környékét, és míg az édesapa olajban, addig tizenéves fiai akvarellben festették meg a látványt. A fiatal Arnold előszeretettel rajzolta meg a táj minden apró részletét; később ezekből a rajzokból, a korabeli fényképek felhasználásával készítette az erdélyi tájakat megörökítő rézkarcait.
A család 1940-ben Nagyváradra költözött, ahol a fiú olyannyira a művészetnek élt, hogy az iskola sem érdekelte igazán; többször előfordult, hogy tanárai jóindulatának köszönhetően nem kellett osztályt ismételnie. Tehetségét, szenvedélyét apja mellett a nagyváradi művészek is támogatták, ők javasolták, hogy tanulmányait a budapesti Iparművészeti Akadémián folytassa. A kalandvágyó fiatal 1947 augusztusában, mindössze 17 évesen, az újra Romániához csatolt Nagyváradról a zöldhatáron gyalog szökött át Magyarországra. Érettségi nélkül, rendkívüli hallgatóként, a bemutatott rajzai alapján vették fel az Iparművészetire, ahol 1953-ban grafikai munkákkal szerzett diplomát.
Hamar felfedezték a tehetségét, művészpályája során számos hazai és nemzetközi díjban részesült. Több mint 150 rézkarcot készített, ezekről már a maga korában is számtalan reprodukció és képeslap készült – a Képező kiállításán nagyjából 60 különleges képben merülhetünk el.
A tárlatot a tízéves Gross Archívum anyagából állította össze Gross András, a grafikusművész fia. A teljes munkásságot felölelő utazókiállításon az 1947–2001 közötti időszakból láthatunk rajzokat, linómetszeteket, fekete-fehér és színes rézkarcokat, fázisnyomatokat, diorámákat, akvarelleket és olajképeket. A műveket Révész Emese tanulmányának felhasználásával a Gross András által szerkesztetett szövegek kísérik.
A tordai szülői ház műterme és kertje Gross emlékezetében paradicsomi édenkertként ölt formát, ami a teljes életet jelentő művészi alkotómunka háborítatlan színtere (Tordai műterem, Emlékek kertje). A hintaállvány jellegzetes építménye az egyik emblematikus képi eleme, amely idővel szimbolikus kapuként ölt formát, átjárást biztosítva az emlékezés és a képzelet varázslatos világába. Ebben a sajátos térben békésen megférnek egymás mellett a mitikus képzelet teremtményei és a modern technikai világ masinái, és valamennyit a teremtő művészi képzelet hozza közös nevezőre (Beszélgetések a barátságról).
A Tordai műterem I. kompozíció technikai érdekessége, hogy a rézkarckészítés során az egyes munkafolyamatokat fázisnyomatok készítésével ellenőrizte, ezeket egymás alatt mutatja be a kiállítás. Azt, hogy ezeket Gross bekeretezve megőrizte, azt igazolják, hogy a fázisnyomatok sorát önmagában is érvényes műtárgynak tekintette.
A magyar tájakat, városokat bemutató korai munkáit leginkább az akkori művésztelepi látogatásain készült alkotásai köré csoportosították. Elsődlegesen meghatározó volt Gross számára a Budapest környéki táj szépsége, leginkább a Budakalász, Pomáz és Szentendre határolta medence – itt Kádár György főiskolai tanára nyaranta alkotótábort tartott diákjainak a budakalászi házában.
A táj, a természet csodavilága mellett Grosst kezdettől foglalkoztatta a városi tér is. Korai műveinek témája a kisvárosi idill (Kertvárosi álom, Kisvárosi álom) megannyi furcsa, de szerethető lakójával. Gyermekkorának színterei után előbb Budapestet lakta be és írta át képzelete. A kék álmok városa című, líraian szép alkotása álom és valóság határán lebeg. Budapestet a művészet városaként álmodja újra, ahol a műtermek és galériák együttesét olykor csak egy-egy kávézó vagy virágbolt szakítja meg, a stilizált ikonikus épületeinket izgalmas karakterek veszik körül: angyalszárnyú emberek, kötéltáncospár, tetőkön lépdelő alakok, lovasok és bárzongorista.
Gross először 1955-ben hagyhatta el Magyarországot, csak nyolc évvel az illegális határátlépése után kapott útlevelet. Akkor egy képzőművészeti küldöttséggel utazott Románián át Bulgáriába, majd két év múlva a Szovjetunióba látogatott el ugyanígy – ezeknek az emlékét is megőrizték rézkarcai (Balcsik, Titnovo, Tbiliszi). A hatvanas évek közepétől sokat ment Nyugatra is, a maga korában feltűnően jó üzleti érzéke és kapcsolati halója segítségével Európa számos városába és a tengerentúlra is nagy sikerrel juttatta el műveit. Egyéni tárlatai nyíltak Amszterdamban, Zürichben, Stockholmban, Helsinkiben, Bergenben és Brüsszelben; 1975-ben rézkarcait a Los Angeles-i Frederick S. Wight Galéria Willem de Kooning litográfiáival együtt mutatta be.
Az én „Gross-szerelmeim” az álomvilággal, a valóságba is belebegő varázslattal kevert képei – meseszerű lényekkel, napraforgónak öltöztetett lányokkal, kis koboldokkal. Fantázialényei az ötvenes évektől előszeretettel megjelentek a klasszikus tájképein is, így néhol ezeken is észrevehetünk szív alakú leveleket vagy emberarcú virágokat. Gross Arnoldnak a varázslat iránti szüntelen vágyódása, a valóságból való kiszakadása jelenik meg szinte minden alkotásán, amelyek rendkívül üdítően hatnak felgyorsult korunkban.
Olaszország mint a művészet otthona jelenik meg Gross munkáin (Firenzei nyár, Olasz kisváros, Római ünnep). 1965-ben rendezte meg első önálló kiállítását Rómában, ahová később többször visszatért. Gross nézőpontjából Róma a szabad művészetek városa, a Via Margutta festményvásárát bemutató rézkarcán a környékbeli művészek cenzúra és zsűri nélkül az utcára is kipakolják portékájukat. Ebben az utcában lakott a rendező Federico Fellini is, akinek a filmjeiért rajongott Gross.