Október 1-jétől szerdánként 18 órakor indulnak a milánói tematikájú tárlatvezetések és estek a budapesti Kőrössy-villában, az 1906-os világkiállítás előtt tisztelegve. A program sztárja kétségkívül egy kalandos sorsú új szerzemény, a táncoló nőalakokat ábrázoló Zsolnay óriásváza lesz, amit néhány napig ingyen megcsodálhattunk a villa kertjében.
Kép: A felújított Kőrössy-villa a különleges Zsolnay gyűjtemény otthona, Fotó: Németh András Péter, Forrás: Szabad Föld
A történet jóval korábban kezdődik! A Virág Judit Galéria aukcióján 2013-ban akkor rekordnak számító, 19 millió forintos összegért árvereztek el egy Zsolnay vázát. A táncoló nőalakokat ábrázoló Zsolnay kerámiát Pécsett készítették, és az 1906-os milánói világkiállítás magyar pavilonjának egyik ékköve lehetett; a nemzetközi sajtó különösen az iparművészeti szekciónkat méltatta. Augusztus 3-án azonban tragédia történt: máig tisztázatlan körülmények között leégett az építmény. A több archív felvételről ismert gránátalmafás Zsolnay kerámia azonban csodával határos módon, sérülten ugyan, de megmaradt.
Amikor a kerámia 12 évvel ezelőtt aukcióra került, „látszódtak rajta a tűzvész okozta nyomok, apró sérülések. A Janus Pannonius Múzeum vásárolta meg a műtárgyat, azóta is a pécsi kiállításon látható” – mondta el Törő István, a Virág Judit Galéria társtulajdonosa.
Akkor még nem tudta senki, hogy a műtárgynak anno készült egy „ikertestvére” is (szerencsére a fontosabb eseményekre mindig készítettek egy úgynevezett párdarabot is). Ez a helyzet változott meg 2025 tavaszán, amikor egy franciaországi árverésen felbukkant egy 109 centiméter magas, 46 centiméter átmérőjű, táncoló nőalakokkal körbevett, gránátalmafát ábrázoló Zsolnay kerámia. A tárgy alkotója a legendás Apáti Abt Sándor volt, aki szignójával is ellátta az alkotást.
„Azonnal felismertük a helyzetet, tudtuk, hogy ez az elveszett, pontosabban a soha nem látott párdarab. Felhívtam Törő Istvánt, és megállapodtunk abban, hogy ezt a műkincset közös erővel hazahozzuk Magyarországra” – osztotta meg Szabó András, a gyönyörűen felújított Kőrössy-villa tulajdonosa.
A két magyar Zsolnay-gyűjtő összefogásának köszönhetően ezentúl a Kőrössy-villában „lakik” majd a gyönyörű, 120 éves kerámia. A hely érdekessége, hogy itt látogatható (kizárólag tárlatvezetéssel) Budapest legnagyobb Zsolnay magángyűjteménye – Szabó András ugyanis az üzleti életben elért sikereinek köszönhetően mintegy ötven éve gyűjt Zsolnay kerámiákat és XX. századi festményeket. Soha még egy darabot nem adott el, műtárgyait féltve őrzi, folyamatosan újabb és újabb darabokkal bővíti, és nemrég úgy döntött, elérhetővé teszi az érdeklődők számára.
Az életfa a Zsolnay visszatérő motívuma; jelentősége, hogy képes kapcsolatot teremteni a földi és az égi valóság között. A gránátalmának már az ősi zsidó kultúrában is kiemelkedő jelentősége volt, a jelképet a korai kereszténység is átvette. A magyar kalotaszegi és mezőségi hímzéseken a termékenység, az élet, a bőség és a gazdagság letéteményesének tekintették.