Süllyedő műemlék

Félig víz alá került a Szőke Tisza. A kilencvenöt éves gőzhajó valaha része volt a szegedi városképnek,de már tíz éve eszi a rozsda egy félreeső kikötőben. A tulajdonos cég felszámolás alatt áll, a műemlékvédelem csak most ébredt: civilek mentenék, ami menthető.

LakóhelyemTanács Gábor2012. 03. 19. hétfő2012. 03. 19.

Kép: Szeged, 2012. március 07. Szőke Tisza a Szegedi télikikötőben sűlyedő gőzhajó. Fotó: Ujvári Sándor

Süllyedő műemlék
Szeged, 2012. március 07. Szőke Tisza a Szegedi télikikötőben sűlyedő gőzhajó. Fotó: Ujvári Sándor

– A jég benyomta a hajó oldallemezét, ezért víz áramlott a hajótestbe – mondta el a Szabad Földnek a tápéi téli kikötőt üzemeltető cég, a Mahart Tiszayacht Kft. termelési vezetője, Molnár János. – Jelenleg a Szőke Tisza eleje leült a mederbe, a hátulja úszik.

A Szőke Tisza egy 1917-ben épített kétkéményes, lapátkerekes gőzhajó, amely jó pár felújítást megért azóta. A harmincas években még a Budapest–Bécs útvonalat járta, 1957-től 1976-ig turistahajó volt, ám amikor Szegedre került – az első Szőke Tisza helyére, amelyet szétbontottak –, alig volt több egy rozsdakupacnál. Az 1979-es felújítás jól sikerült, szálloda-, később diszkóhajóként működött, de jelentős összeget nem költöttek rá többször. A nyolcvanas évek végén vasbetonnal öntötték ki az alját. 2000-ig maradt a Belvárosi híd lábánál, akkor a hajózási hatóság kötelezte a várost, hogy vontassa el a tápéi téli kikötőbe. A hajó ezután többször gazdát cserélt, végül a Szeviép-csoport tulajdonába került.

A Szeviép projektcége (kifejezetten e célból létrehozott cége) 2010-ben a Szőke Tisza helyreállítására nyert ugyan 566 millió forintot egy pályázaton, de addigra a cégcsoport összeomlóban volt, önerő híján a pályázatukat visszavonták. A projektcég ellen a kikötőt üzemeltető Mahart Tiszayacht Kft. indított felszámolási eljárást, mert nem fizettek a hajó tárolásáért – holott a kikötő termelési vezetője szerint az elmúlt években háromnaponta kellett szivattyúzni a vizet a hajóból.
Molnár János szerint a Szőke Tisza még menthető lehet. A termelési vezető feltételes módban beszélt arról, hogy a hajó a felszámolás során a tulajdonukba kerülhet – valószínűsíthető, hogy a projektcégnek az egyetlen kézzelfogható tulajdona az öreg hajó, amelynek Molnár szerint „eszmei és piaci” értéke is van.

Napokkal azután, hogy a Szőke Tisza megsüllyedt, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal megkezdte annak a vizsgálatát, hogy műemléki védelem alá lehet-e venni a hajót. A Szőke Tisza azóta ideiglenes műemléki védettséget élvez.
A magyarországi hajózás körül munkálkodó civileket már régóta aggasztja a Szőke Tisza sorsa. Most két civil szervezet, a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület (TIT HMHE), illetve a Magyar Hajózásért Egyesület (MAHE) ajánlotta fel, hogy segít a hajózástörténeti értékek kimentésében.

– Azok szerint, akik korábban már megpróbálkoztak a hajó rendbetételével, a teljes felújítás másfél milliárd forint körüli összegbe kerülne – mondta el a Szabad Földnek a TIT HMHE elnöke, Balogh Tamás. – Egyetlen nonprofit szervezet sem rendelkezik ekkora tőkével, megvásárolni és felújítani tehát nem tudtuk a hajót. Ugyanakkor a civileknek van tapasztalatuk a régi hajók felújításában (a MAHE aktivistái korábban a Sopron zuhatagi vontatót tették rendbe, a TIT HMHE önkéntesei pedig a Lajta Monitor Múzeumhajó felújításában működnek közre). Szerintünk a Szőke Tiszát már nem lehet megmenteni, de bizonyos hajózástörténeti emlékeket, mint amilyen a működőképes gőzgép, még igen. Ami a hajóban van még, az már pénzt nem képvisel, csak eszmei értéke van. Ezért arra kértük a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalt, hogy mielőbb hívja össze az összes érintettet (a felszámolót, a kikötőt és a civileket), s döntsék el, hogyan tudnánk minél hamarabb munkához látni. A víz ugyanis nem vár, ha megindul az olvadás, emelkedni fog. Eddig senki nem zárkózott el ettől a megoldástól.

Szomorú munka ez, mégiscsak a hajó „kivégzésében” veszünk részt. Más kérdés, hogy nem mi juttattuk a Szőke Tiszát idáig.

Ezek is érdekelhetnek