„A karácsony a gyermekeké. Mi, felnőttek az új évet ünnepeljük” – így gondolta a krimi nagyasszonya, Agatha Christie. Jól tesszük-e, ha szkeptikusan lemondunk az ünnepvárás, a készülődés varázsáról? Hogyan éli meg az adventet a hívő ember, s miként telhetnek meg tartalommal e hetek?
LakóhelyemPalágyi Edit és Habik Erzsébet2019. 12. 16. hétfő2019. 12. 16.
Rendszerint csalogató akciókkal, leárazásokkal, az üzletekben pedig tömegjelenetekkel köszönt be az év utolsó időszaka. Évről évre egyre több pénzzel próbáljuk kifényesíteni az ünnepet. Sokan azt a kiskaput találják, hogy az interneten vásárolnak, mi magyarok az idén otthon kattintgatva költünk el tízmilliárdokat.
Nem biztos azonban, hogy a rekordkiadás arányos azzal az örömmel, amit okoz. Valljuk be, a véghajrában fejvesztve vásárolt tárgyak – amiket csak azért dobtunk a kosárba, hogy jusson valami a fa alá – nagy eséllyel egy fiók mélyén landolnak.
Létezik azonban egy új trend: sok családban inkább élményt, együttlétet ajándékoznak, s nem tárgyakat. Akadnak, akik a felpörgés helyett a lelassulásra, az elmélyülésre koncentrálnak. Ha pedig nincs a tárgyak utáni futkosás, bőven marad időnk a valódi készülődésre.
Lilák és a rózsaszín
A karácsonyvárás idejének egyik szép szimbóluma az adventi koszorú, aminek elődje valószínűleg a XIX. században készült Németalföldön. A feljegyzések szerint 1839-ben Johann H. Wichern lutheránus lelkész 28 gyertyát helyezett el egy örökzöld ágakkal díszített kocsikeréken, 24 fehéret és 4 vörös színűt, utóbbiak nagyobbak is voltak a többinél.
A kereket fellógatta a templomban, és mindennap eggyel több gyertyát gyújtott meg, egészen karácsonyig. A négy vasárnapon a vörös gyertyák égtek.
Ez a szokás a XX. században Európa-szerte elterjedt, időközben a huszonnyolc gyertya négyre csökkent. A katolikusok három lila és egy rózsaszínű gyertyával díszítik a koszorút, a színek külön-külön is jelentést hordoznak. Az első lila gyertya jelképezi a hitet, a második a reményt, a sorban a harmadik, a rózsaszínű az öröm gyertyája, míg a negyedik lila gyertya a szeretetet szimbolizálja.
Az advent időszakában érdemes visszanyúlni a hagyományokhoz. A görögkatolikusok – a keleti egyházakhoz hasonlóan – a leghamarabb kezdik a készülődést, náluk ugyanis tradicionálisan hathetesre nyúlik az advent. Így az is bevett szokásuk, hogy hat gyertya kerül a koszorúra.
„Régen voltanak hat hetek a Szent Márton napjától fogva, aholott kezdi most is a görög ekklezsia a maga böjtit” – írta Bod Péter református lelkész, tudós történész a XVIII. században.
A reformátusoknak is vannak saját, bejáratott szokásaik – erről korábban Lackovits Emőke néprajzkutató nyilatkozott. Adventben naponta nyúltak a Biblia után, sorra vették az énekeskönyv idevágó zsoltárait, ezt hívták Jézus-várásnak.
A Rajna-vidéki Bernkastel-Kues település faragott faházának ablakai adventi kalendáriummá változnak a karácsony előtti hetekben. Fotó: AFP
Ma a kálvinisták is ugyanúgy meggyújtják a négy vasárnapon az adventi koszorú gyertyáit, mint a katolikusok, sőt egyes városokban, így Egerben is együtt teszik ezt a baptistákkal és az evangélikusokkal.
Tartalmat adhat a decembernek, ha két forraltborozás közben jobban odafigyelünk az elesettekre, csatlakozunk a rászoruló gyerekeknek indított gyűjtésekhez.
„Készítsük fel a lelkünket is arra, hogy mélyen átéljük hitünknek ezt a nagy misztériumát!” – az öt éve szentté avatott II. János Pál pápa erre buzdította a katolikusokat.
A hívőket elcsendesedésre kérte, ugyanis akkor érezhetik át igazán ennek az időszaknak a jelentőségét. Így fogalmazott beszédében: „Megmutatja számunkra a csönd értékét, hogy meghalljuk az Angyalok énekét, a Gyermek sírását, amelyet nem fojt el a zaj és a lárma.”
Egy róla megjelent életrajzi könyvből az is kiderül, hogyan töltötte az advent napjait a lengyel származású pápa a Vatikánban. Bár már öreg volt és beteges, a szokásosnál is kevesebb táplálékkal élt ilyenkor. Lelkigyakorlatokon és roráté miséken vett részt még akkor is, ha sűrű teendői mellett erre nehezen szakított időt.
Hetente gyónt, s különösen komolyan vette, hogy megvizsgálja a lelkiismeretét. Imádkozni csak azért nem imádkozott többet ezekben a hetekben, mert számára ez mindig is egész napos tevékenységnek számított. Az imádság számára olyan természetes volt, mint a lélegzetvétel.
Huszonnégy ablak
Az adventi kalendáriummal megkönnyíthetjük vagy éppen megédesíthetjük a karácsonyvárást a gyerekek számára – ahogyan tette ezt az 1900-as évek elején Németországban egy édesanya is, akit naponta azzal nyaggatott a kisfia, hogy hányat kell még aludni, míg eljön a Jézuska? A leleményes anyuka papírból készített gyertyákat türelmetlen csemetéjének, amiket mindennap feltűzhetett egy kartonlapra.
Az egykori kisfiút, a később könyvkiadással foglalkozó Gerhard Langot emlegetik az adventi naptár „atyjaként”, aki 1903-ban elhatározta, hogy megismerteti a világgal édesanyja ötletét. Így született meg az első igazi adventi naptár, amelyet 1904-ben az egyik stuttgarti napilaphoz adtak ajándékba.
Két kartonlapból állt: az egyiken 24 kis vallásos versike szerepelt, a másikon pedig 24 kis kép volt, amelyeket ki kellett vágni és a versekre ragasztani. Később a nyitható változatot is ő kezdte gyártani, az ablakok mögött vallásos kis képekkel.
Az 1940-es évekre Lang úr naptára meghódította Amerikát, majd az 1950-es évektől megjelentek az első csokoládéval töltött adventi kalendáriumok is.Az utóbbi évtizedekben pedig számos változatuk elterjedt, amelyek már nem csak édességeket, hanem apróbb ajándékokat is rejtenek a kis ablakok mögött.
Idén ismét útra kel Budapesten az adventi fényvillamos. Fotó: Kállai Márton
Talán jobban járunk, ha a kiábrándult angol krimiírónő helyett Márai Sándor tanácsait fogadjuk meg, hogy ne csak az utcákon és a boltokban, de a lelkünkben is felgyulladjon a fény. A mai kor embere mindent azonnal akar, mert „megérdemli”, de ilyenkor érdemes erőt venni magunkon.
Márai azt javasolja a Füves könyvben: „Várj, nagy erővel, figyelmesen, egész sorsoddal és életeddel.”