Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Tillárom, haj, jól megy a sora, akinek a járvány alatt jár(t) le a kocsija műszaki vizsgája, mert a vészhelyzet idején nem kötelező a hivatalos teszteltetés. (De külföldre nem autózhat vele.) Ám a hejehuja sem tart örökké: nem árt már most gondolni a nem oly távoli jövőre.
A hivatalos okmányok a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig érvényesek, ebbe a műszaki vizsga is beletartozik. Viszont mindenki egyszerre akarja majd pótolni az elmaradást, ami torlódáshoz és csúszáshoz vezethet, sőt a díj is megemelkedhet.
Aggasztó, hogy sok kocsi műszaki vizsgája immár hosszú hónapok óta tolódik, így az állapotuk is bizonyosan romlik anélkül, hogy ezt bárki szakértő szemmel nyomon követné. Reméljük, hogy egyetlen autó sem csúszik át a veszélyes kategóriába, a tulajdonosok legalább a minimális megbízhatósági színvonalat folyamatosan fenntartják. Ebben az esetben könnyebben (és olcsóbban) felkészíthetik majd kedvenceiket a kötelező megméretésre.
A vizsgán kisebb – és így elnézhető – hibának számít egy sérült porvédő, a kissé kajla ablaktörlő lapát, a kilátást nem zavaró apróbb bibi a szélvédőn. Már komolyabb kifogást jelent a lötyögő rendszámtábla, a kelleténél kopottabb fékdob vagy -tárcsa, a szennyezett fékfolyadék, vagy ha az egyik keréken késve működik a fék. Ilyenkor két hónap „szabadlábat” kap a kocsi, és a rendbetétel után újra kell vizsgáztatni.
Bukással jár a közlekedés biztonságát veszélyeztető hiba, ami főként a fékeket érinti: túl nagy a fékpedál holtjátéka, nem működik a fékrásegítő, fékezéskor az autó félrehúz, a fékvisszajelző lámpa felvillan, a fékpedál felpuhult és csak több nyomás után megfelelő a fékhatás.
A karosszéria rozsdásodása az apróbb, jelentéktelen pöttyöktől-foltoktól (ezekkel még vígan átmegy a vizsgán a kocsi) kezdve, a küszöbök, a padlólemez terjedelmes lyukasodásán át, egészen az oszlopok kezdődő megroggyanásáig terjedhet. Az utóbbiakkal nem érdemes vizsgára bejelentkezni. Egyes elemek hiánya (sárvédő) is megálljt jelenthet.
Bukással jár a gumik komolyabb sérülése (szálszakadás), nem megfelelő futófelülete (nyáriaknál legalább 1,6, télieknél 4 mm), illetve, ha egy tengelyen eltérő abroncsok vannak.
A környezetvédelmi vizsgálaton megmérik az autó károsanyag-kibocsátási értékeit. A különféle színű és szagú füst eregetése bukást jelent. Ugyanígy a kipufogó nem lehet lyukas, rohadt, hiányos (részecskeszűrő, katalizátor).
Fontos kellékek
Az azonosítók és az okmányok is lényegesek. A rendszámnak típusra, méretre, darabra egyeznie szükséges az előírásokkal. Az alvázszámnak valósnak és sértetlennek kell lennie. Bukással jár, ha az idehaza forgalomba helyezett autó motorszáma nem látható jól, hiányos vagy nem egyezik meg a forgalmi engedélyben bejegyzettel. A tulajdonjogot igazoló forgalmi megléte elengedhetetlen feltétel.
A nagyobb mértékű olaj- vagy folyadékszivárgás, az akkumulátorból csordogáló veszélyes anyag szintén bukáshoz vezet.
A repedt, törött fényszóró, a színes helyzetjelző, a tuninglámpa is bukással jár. Minden izzónak, így a rendszámtábla-világításnak is működnie kell. Az első oldalablak és a szélvédő nem lehet sötétített.
A szakadt biztonsági öv, a kinyílt és pótlás nélkül maradt légzsák sem elfogadható. A műszerfal hibát jelző lámpáinak a motor beindítása után muszáj elaludniuk, mert ha nem, legyen szó akár egyszerű szenzorhibáról, akkor is újra neki kell futni a vizsgának.
Az állapotfelmérés, a felkészítés a sikeres vizsga záloga. A bukás még nem a világvége, de kellemetlen és sokba kerülhet.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu