A világűrbe tart az amerikai légierő!

Szigorúan titkos céllal repült fel ma hajnalban egy katonai repülőgép a világűrbe. Ha a küldetése sikeres lesz, új korszak kezdődik: a harci eszközök számára nem lesznek átjárhatatlan határok a Föld és a kozmosz között.

MiscA. Fodor György2010. 04. 23. péntek2010. 04. 23.
A világűrbe tart az amerikai légierő!

Az X-37B prototípusa Floridából, a Cap Canaveral bázisról indult egy Atlas V. rakéta tetején. Pilótája nincs. Feladata, hogy önállóan Föld körüli pályára álljon és a küldetés végén simán leszálljon a kaliforniai Vandenberg légi támaszpont 4,5 kilométer hosszú kifutópályáján. Ez lesz az első katonai repülőgép, amely automatikusan teljesíti feladatát a világűrben. A program célja és költsége titkos. Az biztos: ha az X-37B sikeresen vizsgázik, akkor a világűrben is megjelennek a csillagháborús filmekben látott katonai repülőgépek.

A Pentagon még azt sem közölte, hogy a repülés mennyi ideig tart – de az X-37B-t úgy tervezték, hogy akár 270 napig is a pályáján maradjon. Ennyi idő alatt az amerikai katonai gép kirándulhat a világ forró pontjai fölé: a Tajvani-szoroshoz, a Szuezi-csatornához, a Perzsa-öbölbe – azaz bárhová.

Ha a gép a Föld körüli pályára jut, kipróbálhatják a szigetelését, kinyithatják a hasznos rakomány raktárának ajtaját, ellenőrizhetik a navigációs rendszert, a belső hőmérsékletet, az irányíthatóságot. A gép a világűrben használja napelemes rendszerét, fejlett akkumulátorait – de rengeteg üzemanyagra lenne szüksége, hogy valóban eljusson a Föld bármely pontjára. Ehhez komoly pályamódosításokra lenne szükség, az X-37B pedig nyilvánvalóan nem képes sok üzemanyagot magával vinni. Hogy milyen a fegyverzete? – ez is titok.

A kísérleti gép nagyjából negyede a hagyományos amerikai űrsiklóknak: ötezer kiló, 9 méter hosszú és 4,5 méter széles. A hátsó végén hatalmas motor található, amely a pályamódosítást szolgálja.

Gary Payton, az amerikai légierő (USAF) egyik helyettes vezetője telekonferencián mondta el az újságíróknak: most csak a jármű kipróbálása a cél. Amikor azt feszegették, hogy a kísérlet nem vezet-e a világűr militarizálásához, Payton kitérő választ adott: a légierő kiterjeszti misszióját és jobban akarja végrehajtani feladatait, mint eddig. Dr. Joan Jonson-Freese, Rhode Island állam szakértője hasonlót állít: a technikai-technológiai fejlődés határait nem lehet önkényesen meghúzni. Ha a légierő gépei átlépték a hangsebesség határát, egyre távolabbra törnek, sőt a privát piac is készül az űrutazásra, akkor a katonai járművek is „egyre magasabbra“ emelkednek. Józan ésszel ki gondolná, hogy a Föld teljes militarizálása után ebből a világűr kimaradhat...?

A katonai repülőgépek űrprogramját még 1999-ben az amerikai űrhivatal, a NASA indította el. A szervezet azonban 2004-ben – mivel a hadseregnek több pénze és tapasztalata van ehhez – a programot átengedte a Pentagonnak, az amerikai védelmi minisztériumnak. Ma már az is kiderült, hogy 2011-re az amerikai légierő megrendelt egy „második típusú kísérleti repülőgépet“ is a Boeingtől.

Meglehet, hogy az X-37B vagy az újabb űrrepülőgép tervei a papírkosárban kötnek ki – mint ahogy ez sok más korábbi tervvel már megtörtént. Csak idő kérdése azonban, hogy a világűrben idegen – amerikai, orosz, kínai, indiai, japán stb. – katonai repülőgépek ténferegjenek, s szembejöjjenek az űrturistákkal...

Ezek is érdekelhetnek