Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Napi 86 millió hordó a világ olajigénye, ami – az Egyesült Államok katonai intézetének becslése szerint – 2030-ra 118 millió hordóra emelkedik. Olaj éppen lenne elegendő, csak a kitermelő kapacitás nem képes lépést tartani a megnövekedett igényekkel. Éppen ezért az intézet szerint nem kizárt egy újabb olajárrobbanás.
Ma 900 millió autó fut – és tankol rendszeresen – a világ útjain. Ebből az Egyesült Államokban 250 millió gurul, a nálánál sokkal népesebb Kínában viszont csak 40 millió. Nem kell hozzá nagy jóstehetség, hogy kijelentsük: az ázsiai államban rövid idő alatt megsokszorozódik az autók száma, mint ahogy fel fog futni a szintén milliárdos lélekszámú India vagy az ugyancsak népes Brazília motorizációja is.
Az újabb olajválságot nem a fekete arany elapadása fogja előidézni, hanem az, hogy a fúrótornyok, illetve a finomítók nem győzik majd kielégíteni a megnövekedett igényeket. Emiatt már 2015-ben 10 millió hordóval maradhat el a termelés a szükségestől – szól az intézet borúlátó jóslata.
És az alternatív energiaforrások? A jelentés szerzői e tekintetben is szkeptikusak. Szerintük ugyanis ezek szerepe addig nem növekszik számottevően – ahhoz ugyanis nagy és tőkeigényes beruházásokra, technológiai fejlesztésekre, illetve szemléletváltozásra lenne szükség. Így többek között az atomenergiához való – ma még erősen elutasító – hozzáállás megváltoztatására is.
Nem derűlátóbb a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése sem, amely a közelmúltban látott napvilágot. A szervezet mintegy nyolcszáz olajmező elemzése nyomán jutott arra a következtetésre, hogy ha a kereslet a mostani iramban növekszik, 2030-ra olyan új kőolaj-kitermelési forrásokat kell találni, amelyek legalább napi plusz 40 millió hordó olajat produkálnak. Különben elkerülhetetlenné válik a következő olajárrobbanás.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu