Dráma Franciaországban

Porzik a franciák autóinak tankja. Ha valaki Párizs környékén dízelt akar venni, nehézségei lehetnek. Az olajfinomítókat blokád alá vették, a benzinkutak sorra bezárnak. Álmában sem gondolta volna senki, ilyen nagy baj lehet a nyugdíj miatt.

Ország-világA. Fodor György2010. 10. 21. csütörtök2010. 10. 21.

Kép: Arcelor Mittal steel workers dressed in protective work suits demonstrate over pension reforms in Marseille October 16, 2010. France's powerful unions hope to mobilise millions of marchers on Saturday to take to the streets in a nationwide protest against President Nicolas Sarkozy's flagship plan to raise the retirement age. REUTERS/Jean-Paul Pelissier (FRANCE - Tags: EMPLOYMENT BUSINESS POLITICS CIVIL UNREST), Fotó: © Jean-Paul Pelissier / Reuters

Arcelor Mittal steel workers dressed in protective work suits demonstrate over pension reforms in Marseille
Arcelor Mittal steel workers dressed in protective work suits demonstrate over pension reforms in Marseille October 16, 2010. France's powerful unions hope to mobilise millions of marchers on Saturday to take to the streets in a nationwide protest against President Nicolas Sarkozy's flagship plan to raise the retirement age. REUTERS/Jean-Paul Pelissier (FRANCE - Tags: EMPLOYMENT BUSINESS POLITICS CIVIL UNREST)
Fotó: © Jean-Paul Pelissier / Reuters

Rendkívüli ülésre hívta össze kormányát Nicolas Sarkozy elnök. A bajok akkor kezdődtek, amikor a gazdasági válság miatt az elnök elhatározta, megreformálja a düledező nyugdíjrendszert, és 60-ról 62-re emelik a nyugdíjkorhatárt. A teljes állami nyugdíjat pedig mindenki csak akkor élvezheti, ha betöltötte a 67. évet (az eddigi 65 helyett), és a nyugdíjbiztosítását több mint 40 éven át fizette.

Nem is nagyon titkolták Franciaországban, hogy a nyugdíjreform csak a kezdete azoknak a gazdasági átalakítási terveknek, amelyek fokozatosan szigorítanák a nagyon is elkényelmesedett franciák ellátási rendszerét. Az erős szakszervezetek korábban kiharcolták a 35 órás munkahetet (hét óra munka, a többi szórakozás), egy francia munkavállalót szinte lehetetlen elbocsátani és így tovább. Az európai közbeszéd szerint a franciák élték a legkényelmesebb életet a kontinensen. Ezen változtatott a gazdasági világválság.

Nicolas Sarkozy 2007-ben lett elnök – és az akar maradni 2012-ben is. Nagyon népszerű nem lesz, hiszen záros határidőn belül rendbe kell tennie a költségvetést, amelynek hiánya jelenleg a bruttó hazai termék (GDP) 7,7 százaléka. Ez nem kis gond, tekintettel arra, hogy a francia költségvetés az utóbbi több mint 30 évben soha nem volt egyensúlyban, a francia felnőttek több mint fele nem fizet adót, vagyis az adórendszert is át kell alakítani – mégpedig legkésőbb jövőre, az elnökválasztás előtt.

A franciák és a szakszervezetek viszont nem méltányolták Sarkozy elnök döntéseit. Kitörtek a sztrájkok, amelyek nagyságán még maguk a szakszervezetek is meglepődtek: azt hitték, a fellángolás időleges és korlátozott lesz. A megmozdulás azonban egyre terjed. Csatlakoztak a diákok, a teherautó-sofőrök; az olajfinomítókat körbezárták, a kikötők előtt horgonyzó hajók nem tudnak kirakodni. Az újabb jelentések szerint Franciaországban több ezer benzinkútra kirakták a „zárva” táblát, az Exxon Mobil olajtársaság szerint a helyzet kritikus. Üzemanyaghiányt jelentettek Párizs repülőtereiről, Bretagne-ból, Nantes-ból és sok más körzetből. Az autópályákon Párizs, Lille és Lyon közelében a kamionsofőrök „lassítanak”: elállják az utakat és káoszt okoznak.

Még ennél is komolyabb a baj. Kedd lett az országos tiltakozás napja, amire ismét készül egy nagy nemzeti megmozdulás. De már előtte a diákok 261 helyen tüntettek az iskolák előtt, Nanterre-ben pedig összecsaptak a rendőrökkel, akik gumilövedékekkel „harcoltak” a tizenévesek ellen. Párizs külvárosában, Saint-Denis-ben kirakatokat törtek be, a középiskolák zöme bezárt. Lyonban pedig fellángoltak a parkoló autók.

Az egyik középiskolai tanár kétségbeesetten siratta az autóját, és panaszkodott diákjaira: „Azt mondják, hogy harcolni akarnak a nyugdíjreform ellen. Ez rendben is lenne, de érteniük is kellene, hogy ez az egész mit jelent”. A diákok értik, felmérték jövőjüket.

Sarkozy elnök elrendelte egy válságkabinet felállítását. Francois Fillon miniszterelnök nem fogja engedni, hogy az olajfinomítók blokádja benzinhiányt okozzon Franciaországban – amely még nem áll a krízis szélén. Christian Estrosi ipari miniszter pedig közölte a francia rádióban: „A kormány ura a helyzetnek”.

Drámai a helyzet. Ezekkel a szavakkal jellemezhetőek a francia állapotok, ha hinni lehet a BBC párizsi tudósítójának, Christian Frasernek. „A következő napok sorsdöntőek lehetnek Nicolas Sar¬kozy elnöksége szempontjából. Azért választották meg, mert vállalta, hogy rendbe teszi a gazdaságot. Ennek az erőfeszítésnek az egyik kulcseleme a nyugdíjreform – ha az elsüllyed, akkor oda az ő szavahihetősége is… Akárhová nézel az országban, a válság mélyül, lendületben vannak a szakszervezetek… Óráról órára rosszabbodik a helyzet, Párizsban is jelentkeznek a problémák… A rendőrök könnygázt vetettek be a fiatalok ellen, akik autókat gyújtogattak és lerombolták a buszmegállókat.”

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek