Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Egy francia fővárosi bíróság a teljes felelősséget az amerikai Continental Airlines légitársaságra hárította a Concorde szuperszonikus repülőgép tíz évvel ezelőtti párizsi katasztrófájáért. A bíróság szerint egyetlen darab fémszalag okozta 113 ember halálát, s az utasszállító gépek úttörőjének számító gép első – egyetlen – végzetes balesetét.
A szuperszonikus utasszállító repülőgépek karrierjének egy évtizeddel ezelőtt befellegzett, ám valószínűleg csak egyelőre. A francia-brit fejlesztésű repülőgépek 27 éven át voltak szolgálatban, de folyamatosan veszteséget termeltek, s azt is kimutatták róluk, hogy rendkívüli mértékben szennyezik a levegőt, emellett le- és felszálláskor, illetve a hanghatár átlépésekor óriási zajt csapnak.
Ennek ellenére sztárok, politikusok, nagypénzű turisták előszeretettel utaztak a Concorde-on, fizették a méregdrága repülést, amely fele annyi ideig tartott Amerikába és vissza, mint amennyi időt a hagyományos gépek töltöttek a levegőben. A Concorde egyben státusszimbólum is volt.
A Concorde ominózus járata 2000. júliusának végén szállt fel a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről. Másodpercekkel később – tulajdonképpen még a levegőbe emelkedés közben – hatalmas lángcsóva csapott ki a gép bal oldalán. A jobb oldali hajtómű egyedül már nem volt képes a levegőben tartani a gépet. A Concorde Gonesse-re, Párizs egyik külvárosára zuhant, egy kis hotelt találva telibe. A gépen tartózkodó 109 ember meghalt, négyen pedig a szállodában vesztették életüket.
A párizsi bíróság mai ítélete hosszan tartó vizsgálat eredménye – de nem végállomása. A bíróság szerint a Continental Airlines büntetőjogi felelősséggel tartozik a katasztrófáért, az emberek gondatlanságból elkövetett megöléséért. A bíróság 1 millió euró kártérítést is megítélt az Air France légitársaság javára, az amerikai légitársaság egyik szerelőjét pedig felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte.
Az Air France azt állítja: az amerikai légitársaság gépe közvetlenül a Concorde előtt szállt fel, ám eközben elszabadult róla egy keskeny, 43 centiméter hosszú, titánból készült fémcsík. Erre futott rá a Concorde, bal kereke felrobbant, a szétrepülő nehéz gumidarabok feltépték az üzemanyagtartályt, s ez okozta a katasztrófát.
A Continental Airlines szakértői viszont rámutattak, hogy a lángcsóva éppen 8 másodperccel azelőtt jelent meg a gép bal oldalán, mielőtt még a repülő egyáltalán ráfuthatott volna a fémcsíkra.
Az ügy furcsasága, hogy bár az akkor 27 éve repülő Condorde-oknak nem volt addig halálos balesetük, ám a gép gumiabroncsai nagyon gyakran „kidurrantak”: a BBC szerint efféle baleset a Concorde-gépeknél 60-szor többször fordult elő, mint a hagyományosaknál.
Presztízs-ügy tehát, de a jogi szakértők szerint tíz évvel a katasztrófa után ennek már nem sok értelme van. A különféle kártérítési perek azonban még sokáig folytatódhatnak. Valamikor pedig a szuperszonikus kereskedelmi légi járatok is újra indulhatnak, amint ezt a technológia fejlődése lehetővé teszi.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu