Vigyázat, ha a plomba hiányzik

A vállalkozó megvásárolt egy épületet. A tulajdonosváltást az áramszolgáltatónak is bejelentette. Két év elteltével a cég ellenőrzést tartott nála, és észrevették, hogy a villanyóráról az egyik plomba hiányzik.

Ország-világDr. Tanács Gábor2010. 12. 26. vasárnap2010. 12. 26.
Vigyázat, ha a plomba hiányzik

A szolgáltató szerint áramlopás történt, ezért másfél milliós pótdíj fizetésére kötelezte a vállalkozót, aki azonban tagadta a dolgot. Így az ügy a bíróságra került.

A villamosenergia-törvény azt írja elő, hogy a fogyasztó megszegi a szerződést, ha a fogyasztásmérőt szándékosan vagy vétkes gondatlansággal megrongálja, a záró pecsétet eltávolítja, vagy a sérülését a szolgáltatónak nem jelenti be, vagy a szolgáltató megkerülésével vételez áramot. Kifejezetten csak ez utóbbi lenne áramlopás, de a szolgáltatók a törvényt általában úgy értelmezik, hogy bármi baja van az órának, az azt jelenti, hogy a fogyasztó manipulálta. A bíróságok általában ezt elfogadják.

Az alperes szerint nem lopták az áramot, a plomba hiányát – mint a fogyasztásmérő sérülését – nem észlelték. A szolgáltató szerint ez szándékos vagy súlyosan gondatlan eljárás volt a részükről. Erre a fogyasztó azzal vágott vissza, hogy a plomba hiányát nem észlelte az áramszolgáltató óraleolvasója sem, aki azt többször is szemrevételezte. A szolgáltató mérőberendezésekkel foglalkozó alkalmazottja szerint viszont a leolvasónak, mivel nem szakember, munkája során nem kellett észrevennie a plomba hiányát. Azt ugyanis, hogy hol vannak a plombák, csak a mérőórát felszerelő alkalmazottak, illetve a fogyasztó képviselője tudja, mivel a pecséteket az ő jelenlété­ben helyezik el az órán.

A tárgyaláson ekkor kiderült: amikor a vállalkozó bejelentette, hogy megszerezte az ingatlant, a szolgáltató nem tartott helyszíni szemlét, holott erre a saját üzletszabályzata is kötelezi. Tehát a fogyasztónak fogalma sem lehetett, hogy egyáltalán van-e plomba, amit keresnie kéne – ahogy ez vélhetően a legtöbb fogyasztóra igaz.

A bíróság a döntésében kimondta, hogy a szolgáltató nem bizonyította a fogyasztó szerződésszegé­sét, ugyanakkor ő maga megszegte a polgári törvénykönyvnek az együttműködést előíró szabályait.

Mi, fogyasztók pedig nem árt, ha megjegyezzük: amikor egy szolgáltató mérőórát szerel fel nálunk és aláírat velünk egy papirost, az arról szól, hogy megtanultuk, hol vannak a plombák, és vigyázni fogunk az épségükre...

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek