Így vegyen használt autót!

Legelőbb is tisztázza, milyen kocsira van szüksége. E döntése a márkát és a típust is körbekanyarítja, ám ha valami jóba botlik, nem bűn, ha változtat az elképzelésén.

Ország-világBudai Horváth József2011. 04. 02. szombat2011. 04. 02.
Így vegyen használt autót!

Mennyi pénzünk van? Ha kevesebb, inkább egyszerűbb autót nézzünk. Később a nagy motor, a számos extra még sokba kerülhet – javításkor. Az alkatrészek beszerezhetősége, ára igazolhatja választásunk helyességét.

Tulajdonostól vagy autókereskedőtől vegyünk-e kocsit? Nem perdöntő, de szerencsésebb a személyes találkozás az autó addigi használójával. Sokatmondó, ha a kereskedő szinte vita nélkül beszámítja a kocsinkat – majd megszabadul a miénktől is…

Mostanság szinte minden autót első tulajdonosa árulja, aki természetesen nő, nemdohányzó és van garázsa. Figyelem, autóvásárlási alaptörvény: megkívánni bármit szabad, de beleszeretve máris megvenni soha!

Kezdjük a papírmunkával: az eladó lakcímkártyájától a forgalmin át a törzskönyvig. Legyen a kocsinak vezetett szervizkönyve legalább a garancia lejártáig. Persze utána is volt élet, ami a korábbiakból kikövetkeztethető.

Cégautó és sportos kocsi? Úgy és arra használták. Nem katasztrófa, de be kell kalkulálnunk.

Választottunk? Nos, nézzük meg alaposabban – autószerelő ismerős és festékvastagság-mérő nélkül még inkább. Koszos autót csak bolond vesz. De az enyhén piszkos motortér nem baj, hiszen a folyadék-kiverődések jól észrevehetőek. Ellenőrizendő az olaj, a hűtőfolyadék, az akkumulátor állaga, szintje.

Illesztések, rések, színárnyalatok a karosszériaelemeken: közelről és öt méterről is érdemes szemügyre venni. (Szerintem este is: az utcai lámpa fényében jönnek csak jól ki az eltérések!) Ajtónyitás és -csukás: ahol akad, szorul, ott valószínűleg törött volt a kocsi. Nézzük meg: küszöbök, hátsó sárvédőívek rozsdásodnak-e? Fontos a gumik állapota, ez több tízezres tétel.

Motorindításnál minden ellenőrző lámpa ég-e, leállításkor elalszik-e? Kormánykerék, pedálok, üléskárpit kopott-e? Érdemes felhajtani a szőnyegeket, ahová csak lehet, bekukkantani. Nézzük meg a kipufogót: füstje, hangja?

Próbaúton macskakőre hajtsunk. Mi kopog, hol zörög? A féltengely sivít-e a kanyarban? Egyenes futáskor a kocsi elvándorol-e? Fékpróba: kapcsol-e az ABS? Jól húz-e a motor, milyen a hangja, netán erőlködik?

S a végén rukkoljunk elő az adu ásszal: állapotfelmérést akarunk! Ijesztgetésnek sem rossz, s ha a tulaj bólint, rendben. Ha nem, menjünk tovább. Míg csak rá nem találunk az igazira.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek