Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Bizony, sokkoló lehet, ha az ember saját közelmúltjának tárgyi világával találkozik. A szegedi Fekete Ház „Most múlik pontosan...” címen futó naptárkiállításának témája részben az idő, illetve, hogy a számontartásához milyen üzletek és külsőségek kapcsolódtak – kezdve a XVI. század első kalendáriumaitól a nyolcvanas évek kártyanaptár-mániáján át az ezredforduló falinaptárdömpingjéig.
Kép: Szeged, 2012. janu‡r 26. Napt‡rki‡ll’t‡s a Fekete h‡zban Szegeden. Most mślik pontosan. Fot—: Ujv‡ri S‡ndor
Először volt a kalendárium: ebből lehetett megtudni, hogy mikor milyen hosszú lesz a nap, mikor kel a hold, mikor lesznek a nem dátumfüggő ünnepek. Amikor még nem volt biztos időmérés és olcsó világítás, ezek az információk sokat számítottak az élet megszervezésében. A nyomdászoknak pedig a kalendárium komoly bevételi lehetőséget jelentett. Utóbb került a könyvecskébe az olvasnivaló, még később a reklám, ami újabb pénzkeresetet kínál – ugyanakkor kordokumentumként is szolgál, mikor mit adtak-vettek az emberek. A múlt évszázad ötvenes éveiben a reklámot propagandaszövegek váltották fel, mint például: „Szerződéses hízóval teljesítsd élőállat- és zsírbeadási kötelezettséged!” A puhulás időszakában a naptár kártyányi méretre ment össze, a szocialista nagyvállalatokat lengén öltözött hölgyek népszerűsítették.
A kamarakiállítás egyetlen szobában sűrít össze rengeteg ismerős tárgyat, de az információkkal szűkösen bánik, az összefüggéseket olykor magunknak kell kikombinálnunk. Ezzel együtt is elgondolkodtató a „Most múlik pontosan...” – még ha esetleg csak annyi jut is az eszünkbe róla, hogy tényleg félmeztelen kasszásnő reklámozta-e az ÁFÉSZ-t a kártyanaptáron…?
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu