Díja lesz a dugónak

Ne higgye senki, hogy a jövőre tervezett budapesti dugódíj a vidékieket kevéssé érinti. Ami a fővárosban közhasznúan érdekes és fontos, abból sok minden a fizetős zóna határain belül lesz fellelhető.

Ország-világbhj2012. 06. 25. hétfő2012. 06. 25.

Kép: Dugó forgalom közlekedés autók kocsik kamionok teherautók Hungária körút - Üllői sarka Budapest madártávlatból légifotó 2008.04.11. fotó: Németh András Péter

Díja lesz a dugónak
Dugó forgalom közlekedés autók kocsik kamionok teherautók Hungária körút - Üllői sarka Budapest madártávlatból légifotó 2008.04.11. fotó: Németh András Péter

A „személyforgalmi behajtásidíj-rendszer” – ahogyan a közkeletűen dugódíjnak hívott fizetnivalót Budapest főpolgármestere az egyik közgyűlési képviselő hölgynek írt válaszlevelében megnevezi (lásd: dugodij.hu) – a takarékosságot és a környezet védelmét szolgálja. A csúcsforgalmi időszakokban autóval szinte képtelenség haladni a főváros főbb útvonalain. Az araszolgatás drága mulatság: kevés méterre sok benzin jut – miközben a kipufogók csak ontják a füstöt, a mérget. Mindezt lecsökkentendő, a dugódíj visszaszorítja a gépkocsik forgalmát.

E törekvés persze azt is feltételezi, hogy aki az autójával a fizetős zóna határához érkezik, de nem akar oda behajtani, találjon megfelelő (ingyenes?) parkolóhelyet, hogy utána tömegközlekedési járműre szállhasson vagy kerékpárúton jusson el céljához.

A dugódíj nyeresége – a tervek szerint – a fővárosi tömegközlekedés fejlesztését szolgálja. Az illetékesek úgy kalkulálják, hogy a rendszer (melynek életre hívása úgy 25-30 milliárd forintot kóstál) üzemeltetése évente 6-7 milliárdba kerülne, miközben 20-30 milliárdnyit hozna a konyhára. A zónába hajtani nem lesz olcsó mulatság (4-500 forintra tehető). Időközben felmerült a Dunán átkelés hídpénzzel megvámoltatásának ötlete is.

A P+R (parkolj és menj tovább) rendszerrel jelenleg az a gond, hogy nem nagyon van hová parkolni, s onnét nem oly egyszerű továbbhaladni. Vegyünk egy példát. A zóna pesti határa a tervek szerint a Hungária körút vonala lenne. E kéttucatnyi kilométer hosszúságú szakasz mentén jelenleg alig néhány P+R „landolóhelyet” találni. S amennyiben e körút szinte egyedüli tömegközlekedési járműve, az 1-es villamos valamilyen okból (vezetékszakadás, baleset, síntörés stb.) miatt nem jár, akkor elképzelhető, hány ezren rekednek rövidebb-hosszabb időre a zóna szélén. Tudván, hogy közelebbi-távolabbi településekről naponta 500 ezer ember ingázik a fővárosba.

Summa summarum: kevesebb járműhöz és füsthöz kell a dugódíj – ehhez viszont elegendő parkolóhely és közösségi jármű dukál. S míg ez az egyensúly be nem áll, addig a dugónak csak díja lesz, igazi üdve aligha.

Ezek is érdekelhetnek