Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Tizenkilencmilliárd forint juthat a Mosoni-Duna torkolatánál építendő torkolati műre. A Szigetközi Fejlesztési Tanács úgy tudja, a minisztérium is rábólintott.
Kép: Gönyü duna hajózás vizi közlekedés folyó vízállás jelentés 2011 04 13 Fotó: Kállai Márton
Sokéves aktataszigálás után végre megoldódni látszik a víz visszahozása Győrbe, a vizek városába, ahol újabban vagy árvíz fenyeget, vagy kiszáradt folyómedrek jelzik a nagymarosi duzzasztó meg nem építését és a folyómeder kavicságyának nyakló nélküli kikotrását. A tervezett torkolati mű azonban mindent megváltoztathat.
A számítások szerint árvízkapuként is használható építmény egy, a tavalyihoz hasonló árvíz esetében akár 90 centivel is alacsonyabban tarthatná Győrben a Duna szintjét.Ugyanúgy duzzasztóként is funkcionálna, aminek következtében ismét hajózható szintet ütne meg a víz a Mosoni-Duna és a Rába medrében – ettől pedig újraéledhetne a kishajók forgalma, fellendülhetne a sétahajózás meg az evezősport.
De szüksége van a vízre a Szigetköz minden részének. Aki járt mostanában arra, láthatta, hogyan kezdik benőni a bokrok, a fák az egykor három-négy méter mély és több tíz méter széles víztömeget ölelő medreket; s ezzel egy időben pedig a talajvíz is jelentősen visszahúzódott.
A műtárgy közelében lévő gönyűi kikötő pedig a gazdaságnak tenne jót. Nem mindegy ugyanis, hogy a Mosoni-Dunán úsztatnak le a kikötőig tágas uszályokon futóműveket, autókat meg egyéb győri termékeket, s ugyanott vontatják fel a nyersanyagot, vagy aszfalton-sínen szállítják mindezeket: a vízi szállítás még mindig a legolcsóbb.
Ehhez egy 12-szer 85 méter hosszú hajózsilipet terveznek építeni a majdani műbe.
S ha valahogyan sikerülne a 19 milliárdból egy kerékpárutat is összehozni a tetején, a zsákfalu Vének és Gönyű között 20 kilométer helyett csak egyet kellene tekerni.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu