Különös pletyka: Itt bujkálhat most a botrányba keveredett Andrei Mangra
borsonline.hu
AKÁR EGY NÉPMESEI HŐSÉ, úgy indult az élete. Rejtőzködve, a neveit váltogatva, de a tehetség ereje hajtotta előre: Perespusztától a pesti Epreskertig, a szobrász tanszékig. Kő Pál ma kétlaki életet él, a fővárosban és Hevesen lakik. A Kossuth-díjas szobrász nemrégiben vehette át a Nemzet Művésze kitüntetést.
Kép: Kő Pál szobrászművész Hevesi múzeumában kiállítás alkotás 2014 11 07 Fotó: Kállai Márton
Szobrai, ha megszólalnának, régi, archaikus magyar nyelven beszélnének. Egy Heves melletti pusztán született. Várták is, nem is egy olyan világba, ahol az úrfitól megesett szolgálóleányok nem számíthattak irgalomra. A fiúcskában, Pataki Lajosban azonban őserő munkált, és segítőkre lelt. Maczky Levente hajlékony és szívós volt, akárcsak a fa, amely engedelmesen idomult később Kő Pál, az alkotó kezéhez. Lujos mester szívesen emlékszik vissza a kezdetekre a nagyapja építette, csaknem százéves hevesi házban, ahol műterme is van.
– Perespuszta, a hajdani gyönyörű tanyaközpont, ahol születtem, ma már nincsen, széthordták, a jegenyefákat rég kivágták. Onnan tudom, hogy néha elvisszük arrafelé a kutyánkat, hadd járjon egyet. Miután világra jöttem, a Pataki Lajos nevet adták nekem. Az történt ugyanis, hogy az édesanyám, Pataki Terézia szemet vetett az úrfira, Maczky Bélára. Ám amikor áldott állapotba került tőle, mind a két család kiakolbólintotta őt. Azt szerették volna, hogy a kis szolgáló eltűnjön, ne lássák többet. Megesett lány, menjen, amerre lát. Végül a keresztanyám, Ilka fogadta be, ezért voltunk Peresen. Édesanyám jókedvvel, lendülettel és munkabírással viselte a sorsát, de sosem békélt meg az apai nagyanyámmal. Haragudott, de volt is oka reá.
– Hogy kapta meg mégis a Maczky családnevet?
– Közben dúlt a háború, édesapa katona volt, hol ide, hol oda dobták, frontra került, majd fogságba. Hazajött aztán, és amikor iskoláskorú lettem, kézen fogott. Na, gyere, kicsi fiam, mondta, beíratlak az első elemibe. A tanítónő kérdezte tőle, mi van, Bélám, ki ez a kis gyerkőc. Apám azt felelte, ő Maczky Levente, írd be. Később viszont egy osztályfőnököm azt állította, olyan név nincs is, hogy Levente.
– Úgy járt, mint József Attila, akit Öcsödön a nevelőszülei Pistának szólítottak, mert az Attilát nem ismerték...
– Tanyán laktunk az ötvenes évek elején is, egy istállót rendbe hoztunk. Kimeszeltük szépen, az egyik család lakott az egyik felében, mi meg a másikban, egy szekrény, az választotta el a két lakóteret. A kitelepítések idejét éltük, arisztokraták, katonatisztek laktak a szomszédságunkban, édesapám, a hajdani nagyságos úr jóban volt velük, egy nyelven beszéltek.
– Tizenévesen a vízfestményeit üveg közé tette és eladogatta. Mikor kapta az első komoly megrendelést?
– Arról álmodtam, hogy világhírű festő leszek. Ebből mára annyi maradt, hogy néha kifestem a szobraimat. Amelyik képem nem tetszett az édesanyámnak, azt kijavította, például hattyút festett bele, hogy szebb legyen. A jászszentandrási stációkat tizennégy éves koromban rendelte meg tőlem a kurátor, Kompér Faragó István. Ez nagy vállalás volt, 14 képet festeni Jézus kínszenvedéséről. Ott, a templomban szembesültem először Aba Novák Vilmos freskójával. Én addig csak Munkácsyt ismertem hírből, képről. Megfaroltam kicsit, de a hályogkovács bátorságával nekiláttam. A stációim ma is láthatók és vállalhatók. Szent András szobrát is elkészítettük ebbe a szép kicsi falucskába néhány éve, és a Jászok Világtalálkozójára felállítottuk. Halassy Csilla, a feleségem, aki maga is szobrász, és hajdan a növendékem volt, mindenben segített, ebben is.
– Közeledünk ahhoz a nevéhez, amelyen ma ismerjük...
– Próbáltunk elbújni valahová 1956-ban, és egy erdész barátunk mondta, lógjunk fel a Mátrába. Olyan hó volt azon a télen, hogy az erdészházból, ahol időztünk, le sem jutottunk a közeli faluba. Próbáltam észrevétlenül eltűnni a dzsungelben, ezt szolgálta a későbbi névváltoztatásom is. Így lettem Kő Pál – mondja. S közben helyet foglal a „gondolkodószékben”.
– Ez is családi emlék?
– Ezért a régi, faragott székért egy szoborral fizettem. Súlyos darab, mégis kézben vittem át a Műcsarnokból a pesti, Munkácsy utcai lakásunkba. Ha elfáradtam, beleültem az utcán, pihenni. Amikor áthaladtam a Hősök terén, igencsak megbámultak – meséli, s így jut eszébe minden tárgyról egy újabb történet. Bolondul a kalapokért, mutatja a falra aggatott fejfedőket: akad itt kazah fejrevaló, mongol hercegi föveg, szafarikalap. Készülődünk aztán, mert átmegyünk a Maczky-házból néhány utcányira, Kő Pál állandó kiállítására. Ott beszélgetünk tovább, az alkotásai között.
– Nézze, ezt a portrét apámról mintáztam agyagból, és a terrakottaportré fejére katonasapkát tettem. Nem hasonlít, mondta apám, és szépen kifestette. Még arra is volt gondja, hogy az őszülő halántékát sötétre színezze kormosra égetett borosdugóval – mutatja. – Nem tudok máshogy szobrot csinálni, csak úgy, ha tudom, kit ábrázol. A gyöngyösi Károly Róbert-figurához Jankovics Marcellt kértem fel modellnek. Sajnos ezt a művemet egy teherautó-sofőr lelökte, talán nekitolatott, és azóta sem állították vissza. Aba Sámuel ópusztaszeri szobrához egy sámánkutató adta az arcát. A fából formált Delila pedig a második feleségemet ábrázolja. Ez a szobrom majdnem a lángok martalékává vált. Az akkori feleségem begyújtott a kemencébe, majd lement a Balaton partjára sétálni. A kemence felrobbant, két szoba kiégett. A nagyobb bajt az előzte meg, hogy a szomszéd közbelépett a poroltóval – meséli. Leginkább mégis azt sajnálja, hogy a mohácsi vész emlékhelyére fából készült alkotásai, fejfái lassan az enyészeté lesznek.
– Önarcképet készített?
– A tanyán azt mondták, a Szent István király az volt. Megkaptam a lehetőséget, a Gellért-hegyre, a Sziklatemplom elé készíthettem el a szobrát. Fiatal királyt képzeltem el, és magamat akartam megformázni az ő képében.
– Sok költőt örökített meg: Sinka Istvánt, aki csizmaszárra írta az első verseit, Nagy Lászlót, Nagy Gáspárt. Idén avatták fel a Ratkó Józsefről készült szobrát Nagykállón. Amikor őket mintázza, belefeledkezik a verseikbe?
– Vissza kell ásnom magamat, vissza kell kapaszkodnom abba a világba, ahol ők éltek. Ratkó lelenc volt. Én is úgy éreztem, hogy lelenc vagyok, hiába szerették egymást a szüleim szenvedélyesen. A Képzőművészeti Főiskolán a tanárom, Somogyi József szobrászművész aztán szinte a fiává fogadott. Azt is ő javasolta, hogy menjek oda tanítani. Először nem akartam, gondoltam, valami kis pénz mindig csurran-csöppen a munkáimból, aztán beadtam a derekam.
– Úgy belejött, hogy később egyetemi tanár, majd rektorhelyettes lett a Képzőművészeti Egyetemen. Azon kevesek közé tartozik, akik a saját hazájukban is próféták lettek. Mi köti ehhez a csöppet sem elkényeztetett kisvároshoz, Heveshez?
– Hazahúzott édesanyám, míg élt, meg az emlékek. Hiszek abban, hogy 16 éves korunkig minden fontos dolog megtörténik velünk az életben, utána csak cifrázzuk a történetet. Lujos mesternek egy görög barátom nevezett el. Jankovics Marcell pedig újabb nevet ragasztott rám, Hevesi Pál mesternek hív. Mindenki idevaló, akit szeretek, miért mennék el innen?
borsonline.hu
borsonline.hu
life.hu
vg.hu
bama.hu
origo.hu
mindmegette.hu
magyarnemzet.hu
mandiner.hu
borsonline.hu
mandiner.hu
origo.hu