Túlélőtúra a volánnál: Rajta a szemünk

Sokan mintha bekötött szemmel vezetnének. - Pofonegyszerű megállapítás: a járművezetők azon az útvonalon, ahol gyakran, netán mindennap végighajtanak, afféle „robotpilótaként” közlekednek. Rutinból, szinte körbe sem pillantva haladnak, a környezetükben történtek, döntéseik következményei sehogy vagy alig tudatosulnak bennük. A rutin magabiztossá tesz, ami pedig elvakít. Mintha bekötött szemmel nyomnák a gázpedált…

Ország-világBudai Horváth József2015. 03. 02. hétfő2015. 03. 02.

Kép: vezetés autó közlekedés sofőr kendő bekötött szem vak nem lát kocsi 2015 02 22 Fotó: Kállai Márton

Túlélőtúra a volánnál: Rajta a szemünk
vezetés autó közlekedés sofőr kendő bekötött szem vak nem lát kocsi 2015 02 22 Fotó: Kállai Márton

A közlekedési balesetek 95-98 százalékát emberi hiba okozza, ezen belül is csaknem 92 százalékban a sofőr a hibás! Tehát nagyon nem mindegy, hogy a volán mögött ülő miképp összpontosít.

Amiről meg nem tudunk, azon nem is változtathatunk. Szerencsére megszületett az eszköz, mellyel nyomon követhető a járművezető menet közbeni szemmozgása, a személyiségéből fakadó baleseti kockázatok elemzése. A szemkamera igazából egy szemüveg, amibe a sofőr szemmozgását figyelő kamerát építettek be, az okulárét pedig vezeték köti össze az adatokat rögzítő egységgel. A felvételen nyomon követhető, hogy a vezető mire ügyelt, mit vett észre, a különféle forgalmi helyzetekben mekkora körültekintéssel közlekedett. Az eredmények alapján a sofőrök négy csoportra oszthatók. A legjobbak kategóriájába kevesen tartoznak, a második tagjai jól teljesítenek, a harmadikba tartozók gyakorlata kritikus, míg a negyedikbe soroltaknak nem volna szabad a volán mögé ülniük.

A szemkamera nem olcsó műszer, ezért elsősorban a szállítmányozással foglalkozó cégeknek kínálják. A kamionok sofőrjeire számos kockázat leselkedik az utakon, nagy értékeket mozgatnak, s az ő teljesítményük is meghatározó a közlekedésbiztonság alakulásában. Másrészt a megkülönböztető jelzéseket használó járművek pilótái, illetve a hivatásos volánforgatók tesztelésére ajánlják. S persze végül, de nem utolsósorban az „egyszerű” autósoknak való: ők alkotják a veszélyeztetettek és a galibát okozók legnépesebb csoportját.

Ha már a figyelemnél tartunk: márciustól új, mindent látó traffipaxokkal találkozhatunk az utak szélén. A sebességmérésen túl felismerik a (hamis) rendszámot, kiszúrják a záróvonalat átlépőket vagy a buszsávban haladókat, a biztonsági öv bekapcsolását hanyagolókat és a mobiltelefonozókat.

S még valami: aki a kocsijának kötelező felelősségbiztosítási díját március 1-jéig nem rendezte, díjnemfizetés miatt megszűnik a szerződése, a továbbiakban pedig fedezetlenségi díjat kell fizetnie. Ennek összege járműkategóriánként változik, a személygépjárművek esetében (az autó teljesítményétől függően) 270–630, motorkerékpároknál 40–210 forint naponta.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek