Lassan fordul a hajó

HÍVŐK ÉS NEM HÍVŐK TÖMEGEINEK rokonszenvét nyerte el Ferenc pápa azzal, hogy maga mögött hagyva a megközelíthetetlenség mítoszát, kilép az utcára az emberek közé, megújulásra szólítja fel az egyházat. Nyilatkozataival évszázados tabukat döntöget. Ezek között segít eligazodni dr. Tomka Ferenc katolikus lelkipásztor, teológiaprofesszor.

Ország-világHabik Erzsébet2015. 09. 21. hétfő2015. 09. 21.

Kép: Pope Francis waves to the faithful during the Palm Sunday mass at Saint Peter's Square at the Vatican April 13, 2014. REUTERS/Alessandro Bianchi (VATICAN - Tags: RELIGION TPX IMAGES OF THE DAY) - RTR3L220, Fotó: © Alessandro Bianchi / Reuters

Pope Francis waves to the faithful during the Palm Sunday mass at Saint Peter's Square at the Vatican
Pope Francis waves to the faithful during the Palm Sunday mass at Saint Peter's Square at the Vatican April 13, 2014. REUTERS/Alessandro Bianchi (VATICAN - Tags: RELIGION TPX IMAGES OF THE DAY) - RTR3L220
Fotó: © Alessandro Bianchi / Reuters

– Amióta Ferenc pápa kezébe vette a kormányt, fordulni látszik az egyház hajója. Elfogadást, irgalmasságot hirdet, főbenjárónak hitt bűnökért kínál feloldozást. Mintha friss szelek fújnának a Vatikán falai között…

– Egy olyan fejlődési folyamat zajlik az egyházban, ami már XXIII. János pápával elkezdődött, akiért úgy ujjongott az egész világ, ahogyan egyetlen elődjéért sem. Ferenc azonban rajta is túltesz népszerűségben: nincs még egy olyan politikusa, közszereplője a világnak, aki hozzá hasonló közvetlenséggel fordulna az emberek felé.

– Úgy tűnik, hogy a pápa érti az idők szavát, korszerű válaszokat ad a XXI. század kérdéseire. A napokban lehetővé tette a papoknak, hogy „feloldozzák vétkeik alól azokat a nőket, akik abortuszon estek át, de a bűnüket megbánták és bűnbocsánatért esedeznek”. Vajon csupán ajánlás ez a lelkipásztorok számára, vagy kötelező érvényű felszólítás?

– Az egyházi jogszabályokban számos olyan irányadó útmutatást találunk, melyeket a püspöki kar a helyi viszonyok között alkalmaz. Amennyiben egyetemes felhívásokat fogalmaz meg az egyházfő, azok mindenképpen betartandók.

– Az abortusz az egyik legsúlyosabb vétek, ami korábban az egyházból való kiközösítéssel járt, s ami alól csak püspök vagy más magas rangú főpap adhatott feloldozást. Könnyebb lesz ezután bűnbocsánatot nyerni?

– A terhességmegszakításon átesett nőket Magyarországon eddig is feloldozhatták a lelkipásztorok. Erre a püspöküktől általános engedélyt kaptak, amit évente megújítanak. Az egyház tiltja az élet szándékos kioltását, de tudomásul kell vennünk, hogy az abortuszok száma megsokasodott a korábbi időkhöz képest. Ferenc pápa tisztában van azzal a teherrel, ami a nőket ilyen fájdalmas döntésre készteti, ezért a püspökök fölötti hatalmával élve gyakorol irgalmasságot a bűnbocsánatot kérők iránt. Az egyházfő e megengedőbb szemlélete olykor éles vitákat szül a katolikusok haladó és konzervatív tábora között.

– A Vatikánban októberben kezdődő püspöki szinódus egyik központi kérdése lesz az egyházi esküvő után elvált és polgárilag újraházasodott hívők befogadása. A pápa egyszerűsítené a házasságok érvénytelenítését, elismerve, hogy vannak olyan helyzetek, amikor a válás elkerülhetetlen. Értsük úgy, hogy a házasság mégsem szent és felbonthatatlan?

– Az elvált hívők egyházba való visszafogadása régóta napirenden van. A statisztikák azt mutatják, hogy a házasságok mintegy fele ma válással végződik. Amikor az okokat keressük, látnunk kell, hogy sok fiatal pár az esküvője idején még nem elég érett ahhoz, hogy életre szóló döntést hozzon, vagy a kapcsolatuk nem elég megalapozott a házassághoz. E kötelékeket az egyház nem felbontja, hanem kimondja, hogy sosem voltak érvényesek.

– A pápa a homoszexualitás kérdéséhez is nyitottabban áll, mint az elődei. Arra buzdítja a társadalmat, hogy fogadják el a melegeket. Sokakban ez megütközést kelt…

– „Ha egy meleg ember keresi Istent, és jó szándékú, ki vagyok én, hogy megítéljem őt?” – pontosan így hangzott a mondat, amit a világsajtó szenzációként ragadott ki a pápa beszédéből, ám mondanivalójának a lényege az volt – és én is ezt vallom –, hogy a homoszexuálisokat nem szabad kiközösíteni, hanem be kell fogadni őket a társadalomba, még ha azt is tanítjuk, hogy a melegek közötti szexuális aktus bűn. Az egyház álláspontja továbbra is az, hogy a szexualitás a gyermeknemzést szolgálja, azon túl, hogy a házaspár szeretetét és örömét kifejező aktus.

– Mit gondol, eljön-e valaha az idő, amikor a katolikus papok is házasodhatnak?

– A cölibátus nagy érték annak, akinek hivatása van rá, és aki igazán elhivatott, annak nem esik nehezére lemondani a szexuális örömökről. Ferenc pápa amellett, hogy a cölibátust fontosnak, az egyház számára adománynak tartja, talán hajlandó napirendre tűzni a papi nőtlenség témáját, hiszen nem hitbéli kérdésről, hanem életmódbeli szabályról van szó. Mostanában több püspök is szorgalmazza ezt. Sokakat éppen a  nőtlenségi fogadalom tart vissza ahivatástól, olyannyira, hogy Magyarországon mára riasztó mértéket öltött a paphiány. Ezért bizony előfordult az utóbbi időben, hogy kényszerűségből a szolgálatra még nem eléggé érett növendékeket is felszenteltek. Véleményem szerint a házasságban élő keresztény ember sokszor alkalmasabb volna arra, hogy teológiát végezve pappá legyen, mint egy személyiségében hibás fiatalember.

– A hazai katolikus papok közül sokan a híradásokból értesültek arról, hogy Ferenc pápa azt kérte tőlük: nyissák meg a plébániákat a menekültek előtt, és fogadjanak be egy-egy családot. Az érsekségektől, püspökségektől hivatalos tájékoztatást lapzártánkig nem kaptak. A Pannonhalmi Bencés Apátság és számos plébánia eddig is fogadott be migránsokat, ám úgy tűnik, hogy megosztottak a menekültkérdésben.

– A lelkipásztoroknak sok kérdésben meg kell várniuk a feletteseik útmutatását, hiszen egyházunk nem demokratikus, hanem hierarchikus szervezet. Ugyanakkor a menekültek segítése keresztényi kötelesség, ami „rendelkezés” nélkül is irányadó. A migránsok segítésében közösségeink kiemelkedően kiveszik a részüket annak ellenére, hogy e munkát olykor jogi akadályok nehezítik.

– Krízishelyzetben a világi vagy az isteni törvények mutatnak utat az egyház emberének?

– Isten törvényének mindig jobban kell engedelmeskedni, mint az emberekének. Számos példa volt már erre a történelemben: XII. Pius a zsidók üldözésekor elrendelte, hogy minden szerzetesház, minden egyházi személy védje az üldözötteket. Rómától kezdve Magyarországig a papság széles körei az életveszélyt is vállalták. Boldog Salkaházi Sárát azért lőtték le a nyilasok, mert a háza tele volt bújtatottakkal.

– Az irgalmasság szentévét hirdette meg 2016-ra Ferenc pápa. Hát nem egyformán gyakorolja az egyház ezt a szép erényt?

– Úgy mondanám, hogy mindannyiunk életében vannak hétköznapok és ünnepi idők – mint például a karácsony –, amikor több örömöt szerzünk másoknak. Az egyháznak mindig irgalmasnak kell lennie, de a napi pörgésben jó, ha időnként egyegy olyan értéket helyezünk a középpontba, ami egyébként is örök érvényű. Ezekben a zavaros, megoldhatatlannak tetsző problémákkal terhes időkben csak így tudunk segíteni magunkon és másokon is.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek