Szenvedély és érzékenység

Van nekünk egy zseniális indiai festőnőnk, aki magyar (is). Amrita Sher-gil édesanyja az indiai utazásairól is ismert Baktay Ervin nővére, apja pedig egy indiai szikh arisztokrata család sarja. Soha nem találkoztak volna, ha a Londonban, Viktória királynőnél vendégeskedő Bamba hercegnő nem keres társalkodónőt hazafelé tartó útjára. Indiában aztán megismerkedtek és szerelem szövődött a fiatalok között, s házasságkötésük után, 1912 tavaszán Budapestre költöztek. Itt született Amrita (magyar nevén Dalma) és húga, Indira. A család 1921-ben Indiában telepedett le. Amrita már ötesztendősen szépen rajzolt, témáinak a magyar népdalokat, népmeséket, népviseleteket választotta. A sors úgy hozta, hogy az édesanya Olaszországba költözött, ahová a lánya is követte.

Ország-világBorzák Tibor2015. 09. 07. hétfő2015. 09. 07.

Kép: Amrita Sher-Gil kiállitás 2015.07.23. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

Szenvedély és érzékenység
Amrita Sher-Gil kiállitás 2015.07.23. fotó: Németh András Péter
Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361

Firenzében egy elegáns festőiskolában tanult, de a nagy szigorúság miatt visszament Indiába. Aztán 1929-ben Párizsba vezetett az útja, itt szerepelt először kiállításon, sőt egyik képével aranyérmet nyert. Óriási honvágytól szenvedett: „Csak Indiában tudok festeni” – mondta.

Ám 1938-ban mégis Magyarországra jött, hogy találkozzon gyerekkori szerelmével, Egan Viktor orvostanhallgatóval, akivel összeházasodtak és egy ideig Kiskunhalason éltek. Itt alkotta meg a Vidéki piac című képét, amely aztán a legdrágább indiai festmény lett. A második világháború elől a házaspár Indiába ment. Amrita első nagy kiállítására készült, amikor megbetegedett, kómába esett és váratlanul meghalt – mindössze huszonnyolc évesen.

Amrita Sher-gil gazdag hagyatékában a magyar témák mellett a régi indiai hagyományokat szenvedélyesen és érzékenyen bemutató alkotások, a vidéki mindennapok, a szegénységről „beszélő” életképek, szebbnél szebb portrék találhatók.

A legnagyobb indiai festőnő 1941-ben hazája nemzeti kulturális örökségének részévé vált, őt tekintik a modern indiai művészet megalapítójának. Nálunk már többször rendeztek kiállítást a műveiből, míg most Dunaharasztin, a Laffert Kúria több termében láthatók festményeinek – a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum tulajdonában lévő – feketefehér reprodukciói. A családi fotográfiákat is felsorakoztató reprezentatív tárlat szeptember végéig tekinthető meg.

Ezek is érdekelhetnek