Árván maradt milliók - Miért nem jelentkeznek a pénzükért?

Meghökkentő grafikont tett közzé Facebook-oldalán az Országos Betétbiztosítási Alap. Összeszedték, hogy az elmúlt két év nagyobb pénzintézeti csődjei után hány olyan betétes van, aki még mindig nem vette fel a kártalanítási összeget. Több mint háromezer ember 600 millió forintnál is több pénzt hagyott veszni – legalábbis egyelőre.

Ország-világB. H.2016. 01. 26. kedd2016. 01. 26.

Kép: Budapest, 2015. március 10. Ügyfelek várakoznak a Quaestor Értékpapír-kereskedelmi és Befektetési Zrt. ügyfélszolgálati irodája előtt az V. kerületi Báthori utcában 2015. március 10-én. Részlegesen felfüggesztette a Quaestor tevékenységi engedélyét a Magyar Nemzeti Bank (MNB), miután célvizsgálata során a társaságnál szabálytalanságokat észlelt. Az előző napon a Quaestor Financial Hrurira Kft. öncsődöt jelentett. MTI Fotó: Kovács Tamás, Fotó: Kovács Tamás

Árván maradt milliók - Miért nem jelentkeznek a pénzükért?
Budapest, 2015. március 10. Ügyfelek várakoznak a Quaestor Értékpapír-kereskedelmi és Befektetési Zrt. ügyfélszolgálati irodája előtt az V. kerületi Báthori utcában 2015. március 10-én. Részlegesen felfüggesztette a Quaestor tevékenységi engedélyét a Magyar Nemzeti Bank (MNB), miután célvizsgálata során a társaságnál szabálytalanságokat észlelt. Az előző napon a Quaestor Financial Hrurira Kft. öncsődöt jelentett. MTI Fotó: Kovács Tamás
Fotó: Kovács Tamás

Az Orgovány és Vidéke Takaréknál 28 ezer ügyfél 62 milliárd forintjáról kellett gondoskodnia az OBA-nak. Bár ez még 2014 augusztusában történt, 1176 ügyfél azóta sem vette fel 176 millió forintját. Az Alba Takarékszövetkezet esetében 2014 szeptemberében 13 183 ügyfelet érintett a kártalanítás, az OBA fizetési kötelezettsége pedig 11,8 milliárd forint volt. Közülük 152-en nem vették fel a pénzüket.

A Széchenyi Hitelszövetkezet ügyfeleinek több mint 8,5 milliárd forint értékben járt a kártalanítás, közülük 118-an nem jelentkeztek több mint 30 millió forintért.

A Széchenyi Banknál 12,7 milliárd forint volt a betétesek kártalanítására fordított összeg, 155 ügyfél 42 millió forintja azóta is az ablakban van. 2014 decemberében a bedőlt Tisza Takarék több mint 7000 betétesének kártalanítását kezdték meg, 108-an azóta sem jelentkeztek összesen 30 millió forintjukért.

A DRB Bankcsoport kártalanítása nemcsak ügyfélszám és fizetési kötelezettség tekintetében volt egyedülálló a korábbi kártalanításokhoz képest 2015-ben, hanem azért is, mert az Magyarország jelentős részére kiterjedt. Nem csoda, hogy itt a legjelentősebb a fel nem vett kártalanítási összeg: 359 millió forintért nem jelentkezett senki, 1694 embernek járna vissza pénz a Buda-Cash-botrány miatt elhasalt bankcsoport egykori ügyfelei közül.

Miért hagyhatják ott a kártérítést?

A Quaestor kezelésében lévő mintegy 36 000 számlának körülbelül a felén egymillió forint körüli összeget tartottak a tulajdonosok. 20-30 százalékuk esetében – ez is 6-7000 számlát érint – „csupán” néhány százezer forintos tételről van szó. E kisebb tételeknél a befektetők sokszor inkább a kényelmet választják a tortúra és a veszteség miatti aggodalmaskodás helyett. A fel nem vett kártérítésre magyarázat lehet az is, hogy sokan nem rendelkeznek kellő információval arról, jogosultak-e a kártérítésre, s ha igen, mi a menete az ügyintézésnek, és évente legalább egyszázalékos halálozási rátával is számolni kell.

Ezek is érdekelhetnek