Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
ZÚGNAK A VÉSZHARANGOK: a decemberben módosított építésügyi szabályozás zöld lámpát ad a gányolásnak. Ezentúl valóban mindenki azt épít 300 nm alatt, amit akar? Nem gond, ha az ablak menet közben 40 centivel odébb kerül, vagy a ház beárnyékolja a szomszéd ablakát? A változások ellen és mellett szóló érveket szedtük össze Váradi Gábor építésszel, aki több mint 20 évig lakóépület-tervezést tanított az egyetemen. Majdnem harmincéves pályája során több száz ház épült a tervei alapján, többször nyert Év Lakóháza díjat.
Fotó: Falus Kriszta
– Komoly tétben mernék fogadni, hogy mindenki tudna – ha nem is saját, de az ismeretségi köréből – rémtörténeteket mesélni építkezésről: elhúzódó engedélyezési procedúráról, kekeckedő hatóságokról, megbízhatatlan mekkmesterekről...
– …és ezek rendszerint igazak is! Például eddig sokakat már az visszavetett, hogy ideális esetben is 4-5 hónapba telt, amire építési engedélyt kaptak, de akár az egy évet is meghaladhatta az ügyintézés.
– Mégis, mi tartott eddig?!
– 2013-ig se ment egyszerűen, de akkor „beleépítettek” a folyamatba egy új intézményt: a településképi véleményezési eljárást. Legelőször is a főépítész által vezetett tervtanácsnak kellett bemutatni a házterveket: az eljárás során azt nézték, az új épület illeszkedik- e, beleillik-e a település-, illetve az utcaképbe, esztétikailag tetszetős-e.
– És ha úgy ítélték meg, hogy a házterv kirí a környezetéből, vagy szerintük csúnya, rosszul van megtervezve?
– Akkor az a ház nem épülhetett meg azon a településen, punktum. Vagyis egy szubjektív, ízlésbeli, de az úgynevezett eljárásjogi fórum rangjára emelt döntéstől függött, hogy az építésügyi osztályon egyáltalán elkezdődhetett-e a terv jogszabályi elbírálása. 2013 óta elektronikus úton kell benyújtani a hatósághoz a terveket, pontosan meghatározott műszaki tartalommal. A főépítész zöld jelzése után hónapok teltek el azzal, hogy ezeket és a jogszabályi megfelelőségeket ellenőrizték, továbbá azt is vizsgál(hat)ták, sérti-e valaki érdekeit a terv.
– Kinek az érdekei sérülhetnek?
– Előfordulhat, hogy bár a közművek, a tűzoltóság szempontjából minden rendjén való, de a szomszéd fellebbez a számára kötelezően eljuttatott építési engedély ellen, merthogy szerinte a ház túl közel épül hozzá és árnyékot vet az ablakára. Mi történt ilyenkor? A másodfokú építésügyi hatóság hivatala újra megnézte, hogy – az esetnél maradva – megvan-e a helyi építési szabályzatban rögzített megfelelő távolság, és ha igen, a házépítés elkezdődhetett. A szomszéd viszont közigazgatási, úgynevezett felülvizsgálati polgári pert indíthatott a szerinte jogszerűtlen, jogsértő engedélyezés és/vagy az értékcsökkenést elszenvedő telek miatt, és az építési engedély visszavonását kezdeményezhette vagy kártérítést követelhetett. Ekkor a bíróság elkezdte vizsgálni a jóhiszeműség kérdését, de az ítélethozatalig sokszor nem folytatódhatott az építkezés. Vagyis a szomszédjog komoly súllyal esett latba. Ezenkívül eddig a hatóságok az építkezés során mindvégig éltek az ellenőrzési jogukkal: az építésfelügyelet kijárt megnézni, hogy a terveknek megfelelően folyik-e a munka; a használatbavételi engedély előtt mindenképp kiszálltak meggyőződni arról, hogy a ház jó minőségben épült, lakhatásra alkalmas-e. Minden szereplő egyértelmű felelősségi körrel bírt, és a tervtől való minden eltérés, szabálytalanság szankciókat vont maga után. Például, ha az építtető menet közben 40 centivel odébb tetetett egy ablakot, mert rájött, a nagymamától örökölt komód csak így fér majd el, akkor is bírsággal sújtották ezért, ha ez a változtatás statikailag nem jelentett veszélyt.
– Akkor most nézzük, ehhez képest milyen változást hozott a módosított építési szabályozás!
– A változás egyik legfőbb eleme, hogy a 300 négyzetméter nettó alapterületű új lakóházak építéséhez nem kell az eddigi bonyolult engedélyezési folyamatot végigvinni. Az mindenképpen az egyszerűsített bejelentési eljárás bevezetése mellett szól, hogy rendkívül felgyorsulhat a folyamat. Ugyanis az építtetőnek nincs más hivatali teendője, mint 15 nappal a kivitelezés megkezdése előtt feltölteni a kívánt dokumentációt az építésügyi hatóság elektronikus adatbázisába – és várni a bejelentés tudomásulvételét. Újdonság az is, hogy nem kell komoly műszaki tartalmat benyújtani: a korábbi 1:100-as méretarány helyett megelégszenek a kevésbé részletes, 1:200 léptékű tervvel; alaprajz helyett elég a helyszínrajz. Igazából nem történik más, mint bejelentem, hogy a telkemen ide építek egy ilyen színű házat ilyen tetővel...
– Mindenki azt épít, amit akar?!
– Alapvetően igen. Nincs településképi vélemény, szakmai, főépítészi kontroll se. Annyi a követelmény, hogy figyelembe kell vennie a helyi építési szabályzat néhány pontját, és kész.
– Kell egyáltalán építész a jövőben a házépítéshez?!
– Véleményem szerint igen. A döntéshozók méltatlan helyzetbe hoztak minket, hogy ezt magyaráznunk kell. Mi, építészek ezentúl sem akarjuk megúszni a szükséges tervezőmunkát, hiszen az építtetőnek változatlanul szüksége van részletes műszaki dokumentációra, ami alapján felépülhet egy ház, még akkor is, ha a hivatalnak elég egy „Móricka-rajz” – viszont nagyobb felelősség hárul ránk azzal, hogy nincs engedélyeztetés és nincs hatósági kontroll felettünk. Ezentúl még inkább a szakmai becsületünkből építkezhetünk. Ha most kijön majd az építésfelügyelet, legfeljebb azt nézheti, hogy a ház nem magasabb-e, és tényleg zöld-e, ahogy jeleztük, miközben az ablakokat – bizonyos keretek között – szabadon tologathatjuk, ahogy a nagymama régi komódja megkívánja. Lesznek majd előregyártott típustervek, de az a tapasztalatom, hogy aki egyszer házépítésre adja a fejét, az szeretné azt a családi igények alapján „magukra szabni”, személyessé tenni, ezért fordul építészhez. Mellesleg a háztervezés díja többnyire elenyésző összeg az építkezés költségvetésében, az építész díján nemigen érdemes nagyot spórolni.
– A változással csorbul-e a szomszédjog?
– Fogalmazzunk úgy: ilyen jog többé nincs. Nem kell a szomszéd kvázi tudomásulvétele egy új építkezéshez. Előfordulhat, hogy csupán az első kapavágások láttán értesül róla. És ha szerinte a terv sérti az érdekeit, rohanhat a bíróságra – de közben a ház épül tovább. Valószínűsíthető, hogy jócskán növekszik az ilyen perek száma.
– Az építtetőnek mindenkor az a célja, hogy az építkezés gyorsan befejeződjön. Csakhogy mostantól komolyan szankcionálják, ha a munkálatok elhúzódnak. Hogyan?
– Arra ösztönzik a tulajdonosokat, hogy az építési napló megnyitásától számított három éven belül a ház beköltözhető legyen. A használatbavételhez csak hatósági bizonyítványt kell kérni, ennek a díját viszont úgy szabták meg, hogy egy hároméves díjmentes időszak után fokozatosan és meredeken emelkedjen: évente 200 ezer forinttal. A „noszogatás” elvével egyet lehet érteni, mégis túlzásnak érzem, hogy a tizedik évben már 1,4 millió forintot kellene fizetni a hivatalos papírért. Nyilvánvalóan azoknál húzódik el az építkezés, akiknél biztosan nem kolbászból készülne a leendő kerítés, vagy az valamilyen családi tragédia (válás, haláleset) miatt torpant meg.
– Mi történik olyankor, ha tíz év alatt sem készül el a ház?
– Az épületet le kell bontani. Ez elég naiv elképzelés, hiszen az önkormányzatok eddig képtelenek voltak betartatni az elrendelt bontásokat.
– Mindent összevetve, hogyan értékeli az építésügyi változásokat?
– A cél egyértelmű: a CSOK-kal (Családok Otthonteremtési Kedvezménye – a szerk.) pénzügyi hátteret adni, az építésügyi lazításokkal pedig egyszerűbbé tenni az új építésű házak, lakások kivitelezését. Ez alapvetően okos gondolat, és nem utolsósorban gazdaságélénkítő hatású, hiszen nagy háttériparnak ad lendületet: az építőanyaggyáraktól a bankokon és a tervezőmérnökökön át az építési szakembergárdáig sokan remélhetnek több munkát. Én mégsem hiszek abban, hogy építési bummot fog hozni.
– Miért szkeptikus?
– Akik fiatalok, családalapítás előtt állnak és anyagilag belevághatnának egy házépítésbe, azok jó része épp külföldön keresi a boldogulását; kérdés, haza akarnak-e térni valaha. Ahogy az ácsok, kőművesek, burkolók is csapatostól hagyták el Magyarországot a gazdasági válság idején, amikor jelentősen visszaestek az építkezések. Ráadásul az új családi ház drága „műfaj”, és nem is legjobb a fiataloknak, akik – pláne vidéken – ezzel „bebetonozzák” magukat, a később eladhatatlan ingatlan miatt oda a mobilitásuk, hiába találnának munkát másutt. Ha igazi gazdasági és ingatlanpiaci lendületet akarunk, itt lenne az ideje végre lerakni az állami és önkormányzati, szociális és nem szociális alapú bérlakásrendszer alapjait...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu