Nyerő tömegközlekedés - Nagy tülekedés az uniós százmilliárdokért

Korszerűsített vasútvonalak, hidak, mozdonyok. Minderre telik majd 2020-ig, ha megkapjuk az unió támogatását. Ami ebben az esetben nem kevés, 250 milliárd forint.

Ország-világHardi Judit2016. 06. 26. vasárnap2016. 06. 26.

Kép: Bodrogolaszi, 2016. június 17. Személyvonat a Szerencs-Sátoraljaújhely vasútvonalon Olaszliszka és Bodrogolaszi között 2016. június 17-én. Felújítják a vasúti pályát Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak között, ezért a Szerencs-Sátoraljaújhely szakaszon pótlóbuszok járnak június 18-tól december 10-ig. MTI Fotó: Máthé Zoltán, Fotó: Máthé Zoltán

Nyerő tömegközlekedés - Nagy tülekedés az uniós százmilliárdokért
Bodrogolaszi, 2016. június 17. Személyvonat a Szerencs-Sátoraljaújhely vasútvonalon Olaszliszka és Bodrogolaszi között 2016. június 17-én. Felújítják a vasúti pályát Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak között, ezért a Szerencs-Sátoraljaújhely szakaszon pótlóbuszok járnak június 18-tól december 10-ig. MTI Fotó: Máthé Zoltán
Fotó: Máthé Zoltán

Összesen 19 magyarországi közlekedési beruházásra telik majd a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) uniós forrásból.

Az Európai Bizottság 6,7 milliárd forintos uniós támogatást ad 195 közlekedési infrastruktúra projektre. Ebből a közpénzből Magyarországnak is jut, méghozzá nem is kevés, jelentették be minap. A környezetvédelem is fontos része a támogatásnak: fontos kitétel ugyanis, hogy ezek a kiválasztott, a támogatásban részt vevő beruházások jelentős mértékben hozzájáruljanak a közlekedés digitalizálása mellett a dekarbonizációhoz (alacsony szén-dioxid-kibocsátásra való törekvés) is. A támogatás célja mindezek mellett az uniós országok közötti egyenlőtlenségek csökkentése – vagyis, ha lehet, a legtöbb tagállamban hasonló színvonalú legyen a tömegközlekedés.

A támogatásért nagy volt a tülekedés a tagállamok között, Magyarország 23 projektre nyújtott be pályázatot.

És hogy mire elég ez a pénz? Többek között korszerűsítik a Budapest–Hatvan, Százhalombatta–Pusztaszabolcs közötti vasúti szakaszt, a déli összekötő Duna-hidat, illetve a pénzből végre a második ütembe léphet az úgynevezett GSM-R vasúti távközlési hálózat kiépítése. Támogatják 35 mozdony felszerelését, hogy az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer szintjének megfelelővé tegyék azokat.

A vasút mellett más közlekedési formák is jól járnak a támogatással: az M15-ös és M70-es autóutak négysávúvá bővítését ebből a pénzből fizethetik, illetve bővítik a dunai hajózás lehetőségeit.

Ezek is érdekelhetnek