Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
ÉLETVESZÉLYES BICIKLIVEL KÖZLEKEDNI a 441-es számú főút Cegléd, Nyársapát és Nagykőrös közötti, tizenöt kilométernyi szakaszán, gyakoriak a halálos balesetek. A környéken élők mind határozottabban követelik a kerékpárút megépítését.
Kép: Cegléd, 2016. július 05. Kerékpárosok a 441-es úton Cegléd közelében. Fotó: Ujvári Sándor
Délelőtt tíz óra. A rekkenő hőség ellenére élénk a forgalom a 441-es főút Cegléd és Nagykőrös közötti szakaszán. Kamionok, teherautók vágtáznak, kisebb furgonok, személygépkocsik suhannak el. Mindeközben kerékpárosok tekernek: jobb esetben lehúzódnak az útpadkára, de inkább a nagy sebességgel közlekedő gépjárművek szorítják le őket. Nekünk is vigyázni kell, hogy ne vigyen el a monstrumok kavarta légáramlat.
– Közlekedésbiztonsági szempontból életveszélyes ez az útszakasz – mondja a helyszínen Bucsuházy György mérnök, tanácsadó, aki egy nyársapáti tanyán lakik és évek óta szorgalmazza a kerékpárút megépítését.
– Itt zajlik a tehergépjárművek észak-déli átmenő forgalma a 4-es főút és Kecskemét között. A külterületeken élők többsége biciklivel megy munkába, s mivel nincs más járható út, a családanyák is itt kényszerülnek kisgyerekeiket a tanyáról az óvodába, iskolába vinni. Az út állapota kritikán aluli, tele van nyomvályúval, a széle pedig felgyűrődött és kátyús.
Cegléd, Nyársapát és Nagykőrös 2008-ban együttműködési megállapodást kötött a kerékpárút megépítésére. Elkészültek a kiviteli tervek, megkapták az érvényes építési engedélyt. Aztán 2009-ben Nagykőrös uniós támogatással a várakozással ellentétben a másik irányban, Katonatelepig alakította ki a bicikliutat, noha nem az volt a legveszélyesebb szakasz. A folytatás pénz és pályázati lehetőség hiányában elmaradt. Múltak az évek, 2013 második felére lejárt a Cegléd–Nyársapát–Nagykőrös között tervezett bicikliút hatályos építési engedélye, amit a kerékpárutak létesítésére vonatkozó szabványok megváltozása után már nem lehetett megújítani.
– Kikértük a Ceglédi Rendőrkapitányságtól a kerékpáros balesetek statisztikai adatait – folytatja Bucsuházy György. – A 441-es számú főútnak e szakaszán 2008 és 2013 tavasza között harminchét olyan közlekedési baleset történt, amelyet biciklis szenvedett el. Ezek közül hat halálos kimenetelű volt, tizenegy pedig súlyos sérüléssel járt. Több gyalogost is elütöttek, nem egy ilyen baleset szintén tragédiával végződött. Sajnos azóta sem lett jobb a helyzet. Sőt! Június elején egyetlen napon három súlyos baleset következett be, ketten a helyszínen életüket vesztették.
A bicikliútért aláírásokat is gyűjtöttek, Cegléden 306, Nyársapáton 170, Nagykőrösön 207 szimpatizáns állt az ügy mellé. Az íveket – a rendőrségtől kapott baleseti statisztikával együtt – megküldték mindhárom település polgármesterének. A válaszok lényege (már ahonnan kaptak): nincs anyagi forrás, nincs kiírva pályázat. Földi László korábbi ceglédi polgármester, 2014-től a térség országgyűlési képviselője megválasztása után ismét fölvetette a kerékpárút szükségességét.
Az érintett önkormányzatok megint együttműködési megállapodást kötöttek. Elkészült az uniós szabvány szerinti kerékpárút kiviteli terve, elkezdődött az építési engedélyezési eljárás, már „csak” az anyagi forrás hiányzik.
– Nem akar előrehaladni a dolog – kesereg terepszemlénk végén Bucsuházy György. – Tavaly ősszel Lázár Jánoshoz, a miniszterelnökséget vezető miniszterhez fordultunk, aki azóta sem reagált a levelünkre. Most a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát, Tasó Lászlót kerestük meg közérdekű levélben. Talán ide is jut pénz, és nem lesz több halálos baleset. Már pattanásig feszült a húr. A tanyán élők teljes útzárat akarnak szervezni, traktorokkal, kombájnokkal torlaszolnák el a 441-es főutat. Reméljük, idáig nem jutunk el.
Sűrűn jönnek a biciklisek. A nyársapáti határban lakó László István a hátsó csomagtartóra rögzített ládával egyensúlyoz, kitér a kamionok elől. Mindennap megteszi az utat a tanyája és a ceglédi piac között. Mint mondja, messziről hallja, ha nagyobb jármű közelít, azok rádudálnak, szinte lenyomják a padkára. Izgulunk a hajlott hátú, szemüveges nénikéért is, aki nehezen tudja egyenesen tartani a kormányt, olykor szinte az út közepén lévő felfestésig behajt, de legalább van rajta láthatósági mellény.
Sürget az idő: itt mielőbb kerékpárút kellene!
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu