Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
NAGY A DIVATJA ÉS KELETJE az ízesített söröknek, ezért háromfős tesztcsapatunk úgy döntött, megkóstol és értékel néhányat.
Kép: Citromos sörök tesztje 2016.07.25 fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
Osztrák feltalálója után radlernek hívják ezt a fajta italt: a történet szerint bizonyos Kugler úrnak az Alpokban működő fogadója kezdett kifogyni a sörből, és a tulajdonos arra jutott, hogy szódás limonádéval gazdagítja a sört, ezzel kínálva a turistákat. Történt mindez 1922-ben, a radler szó jelentése: biciklista. Nagy sikert aratott az ötlet, a kirándulók keresni kezdték az alkoholos keveréket, s ma már csaknem száz év elteltével az üzletek polcai is tele vannak velük. Sőt más ízesítéssel is próbálkozik a söripar: grépfrút, bodza és egyebek.
Ezúttal öt radler terméket emeltünk le a Tesco hipermarket polcáról, hogy nagyítónk alá vegyük. Nagy márkákról van szó, Arany Ászok, Borsodi, Gösser, Hofbrau és Soproni került a kosárba.
A kóstolás szempontja szokás szerint teljesen szubjektív volt: ízlik vagy nem, mennyire és miért – ezt kellett pontozással eldönteni. Volt némi aggodalmunk, hogy esetleg nem találunk markáns eltéréseket a sörök között, de kiderült: azért vannak. Mégpedig az, hogy a sörös, kesernyés íz dominál-e, vagy az üde citromos, netán inkább az édeskés kombináció ízlik jobban? A férfitesztelők a teltebb, gazdag, sörös ízeket, míg a szerző a limonádésabb verziót érezte szimpatikusnak. A túlzottan kesernyés íz ez esetben senkinek sem lett a kedvence.
Az eredmények és a címkékről leolvasható hozzávalók feldolgozásakor derült ki, hogy változóak az arányok, melyik gyártó mennyi citromitalt és sört kever össze, de az általános a 60–40% a limonádé javára. A cukrozásban is akadtak különbségek, ami azért fontos, mert komoly kalóriabombává válhat a frissítőnek gondolt ital, ha jól megcukrozzák.
Nem mindegyik gyártó tüntette fel ugyanis részletesen az adatokat. Nagy meglepetésre a borsodi gyár a korszerű táplálkozási alapelveknek megfelelően édesítőszereket használ. Tesztelőcsapatunk tapasztalata szerint ez egyáltalán nem érződött a termék ízén, úgyhogy felesleges volna ezen fanyalogni.
A végeredményt tekintve minimális pontkülönbségek születtek, nem volt kirívóan rossz termék a vásároltak között. Tényleg egyéni ízlés kérdése, mit szeretünk jobban: a limonádét vagy a sört. Árban azért jelentős a szórás, negyvenforintnyi különbség is lehet a dobozok között. Arra is érdemes figyelni, hogy 4 vagy 5 deci italt kapunk-e a pénzünkért. Egyről azonban sose feledkezzünk el: bár e söröknek alacsony az alkoholtartalmuk, de azért van – tehát felelősséggel fogyasszuk.
Tesztünk alapján az első helyen holtversenyben két termék végzett:
a Borsodi Friss (68% citromital, 32% sör, 18,8 kcal/100 ml, édesítőszerekkel készül, alkoholtartalom 1,5%, 209 Ft/5 dl kiszerelés)
és a Gösser (60% citromital természetes citromléből, 40% sör, alkoholtartalom 2%, 40 kcal/100 ml, 5,8 g cukor, 199 Ft/4 dl kiszerelés).
A további sorrend:
3. Soproni Radler (60% citromital, 40% sör, alkoholtartalom 2%, 33 kcal/100 ml, 159 Ft/4 dl kiszerelés).
4. Hofbrau (52% citromital gyümölcsből, 48% sör, alkoholtartalom 2%, 169 Ft/5 dl kiszerelés).
5. Arany Ászok – Hűsítő citrom (54% citromital, 46% sör, 199 Ft/5 dl kiszerelés).
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu