Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Vékony jégen jár egy színház, amikor legendás darabot tűz a műsorára. Kétesélyes a vállalkozás: ha hozzátesz valamit, sikerre számíthat, ám ha az eredmény csak gyönge utánzata az előzménynek, nem érdemes hozzákezdenie. A kockázatot csak fokozza, ha olyan klasszikus produkciót akarnak eljátszani, mint amilyen a Macska a forró bádogtetőn.
Kép: Kecskemét, 2015. november 11. Szemenyei János Brick Pollit és Trokán Nóra Pollit Margit szerepében Tennessee Williams Macska a forró bádogtetőn című színdarabjának próbáján a Kecskeméti Katona József Színház Ruszt László Stúdiószínházában 2015. november 11-én. A színdarabot november 13-án mutatják be Zsótér Sándor rendezésében. Fotó: Ujvári Sándor
Tennesse Williams Pulitzer-díjas története 1955-ös New York-i bemutatója óta örökzölddé vált, filmen Elizabeth Taylor és Paul Newman játszotta el bravúrosan. Nem tudom, mindezek az előzmények nyomasztották-e a Kecskeméti Katona József Színház művészeit a felkészülés során – nekem nem sikerült elvonatkoztatnom a filmtől.
Az amerikai drámaíró műveiben gyakran bukkannak fel a máig aktuális problémák, így például az alkoholizmus, a homoszexualitás, az elmebetegség, a széteső család kérdésköre. A Macska a forró bádogtetőn egy déli állambeli família titkait próbálja feltárni, csakhogy ez a képmutatás, a hazugságok miatt szinte lehetetlenné válik. A családfő, Big Daddy halálos betegségét sokáig elhallgatják előtte. A várható fiúörökösök közül Gooper példás házasságban él, hatodik gyermeküket várják; Brick viszont nem képes feldolgozni barátja öngyilkosságát, akihez szoros érzelmi szálak fűzték, ezért egyfolytában vedeli a whiskyt. Felesége, Maggie kihűlt házasságuk megmentésén dolgozik, a gyermekáldás sokat segítene. A szemrevaló asszony – akit időnként Margitnak szólítanak a kecskeméti változatban: miért? – úgy érzi magát, mint a macska a forró bádogtetőn: ide-oda szökell, hogy ne égesse meg a tappancsait. Kimondja az igazságot, kimutatja az érzelmeit, pedig náluk ez nem szokás.
Zsótér Sándor rendező túlságosan megengedő a trágár szavak használatával. A színészek becsületesen eljátsszák a szerepüket. A közönség figyelme leginkább a házaspárra, Trokán Nórára (Maggie) és Szemenyei Jánosra (Brick) irányul – néha lehetnének szenvedélyesebbek. Csombor Teréz Big Mammaként láthatóan élvezi a játékot. Bognár Gyöngyvér (Mae) és Szokolay Péter (Gooper) karaktere megköveteli a modorosságot, jól is bánnak vele. Kertész Kata lelkészként és gyerekként az előadás üde színfoltja. A legutóbbi POSZT-on a legjobb előadásnak választották a kecskemétiek „macskáját”, Trokánt és Csombort pedig színészi alakításáért díjazták.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu